Neologisms in the 2022 presidential election

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rctl.v18i39.43730

Keywords:

Lexicon, Neology, Neologism, Word formation

Abstract

The presidential election is an important moment for the country. In the electoral campaign, new words appear in the political context. To analyze new words (neologisms), this documentary-bibliographic research was carried out in two stages. First, consulting digital media during the pre-campaign and the presidential election period, between the months of July and September 2022, to analyze the occurrence of neologisms. After this manual survey, confirming or not, by the lexicographical criterion, the neological character of the selected units. The following dictionaries were used as exclusion corpus: Michaelis, Houaiss, Aulete, Aurélio, VOLP. In the end, 86 neologisms were identified referring to the 2022 presidential election, with the main processes: prefixal derivation (31), syntagmatic formation (11), suffix derivation (9). These data confirm that derivation is one of the most common resources in the production of new words and that syntagmatic formation is a tendency in new formations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Moreno da Silva, Universidade Estadual do Norte do Paraná (Uenp)

Bacharelado em Jornalismo (UNESP/Bauru), Mestrado, Doutorado e Pós-Doutorado em Linguística (UNESP/Araraquara). Atualmente, professor do curso de Letras (Campus Jacarezinho), do Mestrado Profissional em Letras (Campus Cornélio Procópio) e Diretor de Pesquisa da Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação (PROPG/Reitoria) da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP). É líder do GruPEL-UENP (Grupo Paranaense de Estudos do Léxico).

References

ABL - ACADEMIA BRASILEIRA DE LETRAS. Vocabulário ortográfico da língua portuguesa. 6. ed. São Paulo: Global, 2021.

ALONSO, N. T. Q. Entre segredos e risos: gírias da diversidade sexual paulistana. 2010. 233 f. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.

AULETE, C. Aulete digital: o dicionário da língua portuguesa. Desenvolvido por Lexikon Editora Digital. Disponível em: www.aulete.com.br. Acesso em: 30 set. 2022.

BASÍLIO, M. Teoria Lexical. São Paulo, Ática, 1987.

BECHARA, E. Moderna gramática portuguesa. 38. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.

BOBBIO, N.; MATTEUCCI, N.; PASQUINO, G. Dicionário de política (vol. 2). 13 ed. Brasília: Editora UnB, 2010.

CARONE, F. B. Morfossintaxe. 9. ed. São Paulo: Ática: 2003.

FERRAZ, A. P. O discurso publicitário e a criação de palavras novas. Fólio, Vitória da Conquista, v. 11, n. 2, p. 49-69, 2019.

FERREIRA, A. B. H. Dicionário Aurélio da língua portuguesa. Coordenação Marina Baird Ferreira, Margarida dos Anjos. 5. ed. Curitiba: Positivo, 2010.

GONÇALVES, C. A. Morfologia. São Paulo: Parábola, 2019.

GUILBERT, L. La créativité lexicale. Paris: Larousse, 1975.

HOUAISS, A. Dicionário eletrônico Houaiss da língua portuguesa [DEHLP]. Versão 3.0. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

KEHDI, V. Formação de palavras em português. São Paulo: Ática, 1992.

LINO, M. T. R. F. Neologia e neonímia em língua portuguesa: critérios de identificação. Linha D’Água, São Paulo, v. 32, n. 3, p. 9-23, 2019.

MICHAELIS ON-LINE. Dicionário brasileiro da língua portuguesa. São Paulo:

Melhoramentos. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues. Acesso em: 30 set. 2022.

MONTEIRO, J. L. Morfologia portuguesa. 4. ed. Campinas: Pontes, 2002.

ORTELLADO, P; RIBEIRO, M. M; ZEINE, L. Existe polarização política no Brasil? Análise das evidências em duas séries de pesquisas de opinião. Opinião Pública, Campinas, v. 28, n. 1, p. 62-91, 2022.

SANDMANN, A. J. Formação de palavras no português brasileiro contemporâneo. Curitiba: Scientia et Labor; Ícone, 1988.

SINGER, A. Os sentidos do lulismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

Published

23-08-2024