História de Vida: Uma Oportunidade Não Explorada em Pesquisas de Marketing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/regec.2317-5087.2022.11.2.36221.8-27

Keywords:

História de Vida; Marketing; Comportamento do Consumidor; Método de Pesquisa.

Abstract

Life history is a means of qualitative research that seeks to understand life as it is reported/interpreted by the subject, who performs a reflection on his/her life. Its ability to uncover aspects of the human experience, and of understanding how people interact, interpret and construct their meanings, can be very useful in consumer behavior studies. This article checks the purpose of the Brazilian Administration research from the last ten years in the SPELL database that has used life history as a means of research, in order to find out to what extent their authors followed the suggestion of turning their attention to the Marketing field, specifically in the consumer behavior area. Having found a lack of interest for this investigative path, assumptions about it are proposed, as well as suggestions for mitigating this gap.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irene Raguenet Troccoli, Fundação Getulio Vargas/EBAPE

Pós-doutoranda em Administração da FGV/Escola Brasileira de Administração Pública e Empresarial (Ebape).

References

Alberti, V. (1989). História oral: a experiência do CPDOC. Rio de Janeiro: Editora FGV

Alberti, V. (1997). Obras coletivas de história oral. Tempo, 2(3), 206-219..

Alcadipani, R. (2017). Periódicos brasileiros em inglês: A mímica do publish or perish "global”. Revista de Administração de Empresas, 57(4). 405-411. https://doi.org/10.1590/S0034-759020170410

Bailey, A., Shaw, G., Alexander, A. & Nell, D. (2010). Consumer behaviour and the life course: shopper reactions to self-service grocery shops and supermarkets in England c. 1947-75. Environment and Planning, 42, 1496-1512. https://doi.org/10.1068/a42247

Bansal, P., Smith, W., & Vaara, E. (2018). New Ways of Seeing through Qualitative Research. Academy of Management Journal, 61(4), 1189-1195.

Barros, V. A. & Lopes, F. T. (2014). Considerações sobre pesquisa em história de vida. In E. M. Souza, (Org.). Metodologias e analíticas qualitativas em pesquisa organizacional: uma abordagem teóricoconceitual (pp. 41-63). Vitória: EdUFES,

Basso, A., Jr., Persch, L., Kiekow, A., Seben, P., Gubert, F., & Tondolo, V. (2016). Triangulação: uma ferramenta de validade e confiabilidade. SINERGIA - Revista Do Instituto De Ciências Econômicas, Administrativas E Contábeis, 20(1),19-28

Blaikie, N. (1991). A critique of the use of triangulation in social research. Quality & Quantity, 23, 115-136. DOI: 10.1007/BF00145701

Boudah, D. (2010). Conducting Educational Research: Guide to Completing a Major Project. New York: Sage

Bramberger, P. & Pratt, M. (2010). From the Editors - Moving Forward by Looking Back: Reclaiming Unconventional Research Contexts and Samples in Organizational Scholarship. Academy of Management Journal, 53(4), 665–671. https://doi.org/10.5465/amj.2010.52814357

Braun, K. (1999). Postexperience Effects on Consumer Memory. Journal of Consumer Research, 25, 319–34. https://doi.org/10.1086/209542

Braun-LaTour, K. A., LaTour, M. S., & Zinkhan, G. M. (2007). Using childhood memories to gain insight into brand meaning. Journal of Marketing, 71(2), 45–60. https://doi.org/10.1509/jmkg.71.2.045

Brewer, J. & Hunter, A. (1989). Multimethod Research: A Synthesis of Styles. Newbury Park: Sage.

Bryman, A. & Buchanan, D. (2018). Unconventional Methodology in Organization and Management Research. Oxford: Oxford University Press

Cappelle, M., Borges, C. & Miranda, A. (2010, maio). Um Exemplo do Uso da História Oral como Técnica Complementar de Pesquisa em Administração. Anais do Encontro de Estudos Organizacionais da da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Administração. Florianópolis, SC, Brasil, 6.

Chung, E., Farrelly, F., Beverland, M. & Quester, P. (2012). Exploring Consumer Fanaticism: a Synthesising Theoretical Model for Understanding Its Characteristics, Antecedents, Processes and Outcomes. AP - Asia-Pacific Advances in Consumer Research, 10. 426-428

Closs, L. Q & Antonello, C. S. (2011). O uso da história de vida para compreender processos de aprendizagem gerencial. Revista de Administração Mackenzie, 4(12), 44-74. https://doi.org/10.1590/S1678-69712011000400003

Colomby, R., Peres, A., Lopes, F., & Costa, S. (2016). A pesquisa em história de vida nos estudos organizacionais: um estudo bibliométrico. Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade, Belo Horizonte, 3(8), 852-887. https://doi.org/10.25113/farol.v3i8.3817

Conway, M. A. & Rubin, D. C. (1993). The Structure of Autobiographical Memory. In A. Collins, S. Gathercole, M. A. Conway, & P. E. Morris (Eds), Theories of Memory (pp. 1–10). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.

Creswell, J. (2016). 30 Essential Skills for the Qualitative Researcher. Thousand Oaks: SAGE.

Creswell, J. & Miller, D. (2000). Determining Validity in Qualitative Inquiry. Theory into Practice, 39(3), 124-130. https://doi.org/10.1207/s15430421tip3903_2

Czarniaswska, B. (2004). Narratives in Social Science Research. London: Sage.

Davies, A. & Elliott, R. (2006). The evolution of the empowered consumer. European Journal of Marketing, 40(9/10), 1106-1121. https://doi.org/10.1108/03090560610681032

Denzin, N. K. (1989). Interpretive biography. Newbury Park: SAGE.

Edwards, H., Davies, A., & Elliott, R. (2005, may). United we understand: co-operative inquiry in consumer research. Proceedings of Workshop on Interpretive Consumer Research, Copenhagen, Denmark, DK.

Escalas, J. (1997). The Positive Effects of Narrative Thought in Response to Advertising. NA - Advances in Consumer Research, 24. 67-70.

Ferreira, M. (1994). Entre-vistas: abordagens e usos da história oral. Rio de Janeiro: FGV Editora

Ferreira, M. (1998). Desafios e dilemas da história oral anos 90: o caso do Brasil. História Oral. 1, 19-30. https://doi.org/10.51880/ho.v1i0.90

Freitas, S. (2002). História oral: possibilidades e procedimentos. São Paulo: Humanitas, FFLCH/USP.

Gibbs, G. (2009). Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Artmed.

Gil, A. C. (2010). Como Elaborar Projetos de Pesquisa (5ª ed.). São Paulo: Atlas.

Godoy, A. (2005). Refletindo sobre Critérios de Qualidade da Pesquisa Qualitativa. Gestão.Org, 3(2), 80-89.

Godoy, A. (2018). Reflexão a respeito das contribuições e dos limites da história de vida na pesquisa em Administração. Administração: Ensino e Pesquisa, 19(1), 161–175. DOI:10.13058/raep.2018.v19n1.954

Gonçalves, C. & Meirelles, A. (2004). Projetos e Relatórios de Pesquisa em Administração. São Paulo: Atlas.

Grayson, K. (1997). Special Session Summary Narrative Theory and Consumer Research: Theoretical and Methodological Perspectives. NA - Advances in Consumer Research, 24, 67-70.

Hanson, D. & Grimmer, M. (2007). The mix of qualitative and quantitative research in major marketing journals, 1993-2002. European Journal of Marketing, 41(1-2), 58-70. https://doi.org/10.1108/03090560710718111

Hopkinson, G. & Hogg, M. (2006). 12 Stories: how they are used and produced in market(ing) research. In R. W. Belk (Ed.), Handbook of Qualitative Research Methods in Marketing (156-175). UK: Edward Elgar Publishing.

Huttunen, K. & Autio, M. (2010). Consumer ethoses in Finnish consumer life stories – agrarianism, economism and green consumerism. International Journal of Consumer Studies, 34, 146–152. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2009.00835.x

Ichikawa, E. Y. & Santos, L. W. (2006). Contribuições da história oral à pesquisa organizacional. In C. K. Godoi, R. Bandeira-de-Mello, & A. B. Silva (Orgs.) Pesquisa Qualitativa em Estudos Organizacionais (2ª ed., pp. 181-206.). São Paulo: Saraiva.

Jones, G. R. (1983). Life history method. In G. Morgan (Ed.) Beyond method: strategies for social research (pp. 147-159). EUA: Sage.

Kock, K.F., Godoi, C.K. & Lenzi, F.L. (2012) Discussão e Prática da Autoetnografia: Um estudo sobre a aprendizagem organizacional em uma situação de catástrofe. RGO-Revista Gestão Organizacional, 5(1), 93-106

Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. EUA: Sage.

Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1986). But is it rigorous? Trustworthiness and authenticity in naturalistic evaluation. New Directions for Program Evaluation, 1986(30), 73-84. https://doi.org/10.1002/ev.1427

Lummis, T. (1987). Listening to History: The Authenticity of Oral Evidence. London: Hutchinson Education.

Maccali, N., Minghini, L., Walger, C., & Roglio, K. (2014). O método história de vida: Desvendando a subjetividade do indivíduo no estudo das organizações. Administração: Ensino e Pesquisa, 15(3), 439–468.

Mack, C. J. (2012). How to write a good scientific paper: title, abstract, and keywords. Micro/Nanolith. Journal of Micro-nanolithography Mems and Moems, 11(2), 1-5.

Mageste, G. S. & Lopes, F. T. (2007). O Uso da História de Vida nos Estudos Organizacionais. Anais do Encontro de Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade da Associação Nacional de Pós Graduação e Pesquisa em Administração, Recife, PE, Brasil, 1.

Martins, G. & Teophilo, C. (2016). Metodologia da Investigação Científica para Ciências Sociais Aplicadas (3ª ed.) São Paulo: GEN/Atlas.

Mello, C. M. (2014). Abordagens e procedimentos qualitativos: implicações para pesquisas em organizações. Revista Alcance, 21(2) 324-349. Doi: alcance. v21n2.p324-349

Meihy, J. C. S. B. (2005). Manual de história oral. São Paulo: Loyola

Moraes, C., Carrigan, M., & Szmigin, I. (2012). The coherence of inconsistencies: Attitude–behaviour gaps and new consumption communities. Journal of Marketing Management, 28(1-2), 103–128. ttps://doi.org/10.1080/0267257X.2011.615482

Musson, G. (2004). Life histories. In C. Cassell & G. Symon (Eds.) Essential guide to qualita¬tive methods in organizational research (Chap. 4, pp. 34-44). London: Sage.

Neimeyer, G. & Metzler, A (1994). Personal Identity and Autobiographical Recall. In U. Neisser & R. Fivush (Eds.). The Remembering Self: Construction and Accuracy in the Self-Narrative (pp. 105–135). UK: Cambridge University Press.

Ojermark, A. (2007). Presenting Life Histories: A literature review and annotated bibliography. Chronic Poverty Research Centre, 101, 1-45. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1629210

Oliveira, C. L. (2008). Um apanhado teórico-conceitual sobre a pesquisa qualitativa: Tipos, técnicas e características. Travessias, 2(3), 1-16.

Oliveira, S. (2014). Surdo: Um Estrangeiro em seu País. RIGS - Revista Interdisciplinar De Gestão Social, 3(2), 203-221. https://doi.org/10.9771/23172428rigs.v3i2.9903

Oliveira, S. R. & Closs, L. Q. (2013). História de Vida e Trajetórias Profissionais: uma proposta interdisciplinar para os estudos de carreira. Anais do Encontro de Gestão de Pessoas e Relações de Trabalho, Brasília, 4.

Onwuegbuzie, A., Leech, N. & Collins, K. (2010). Innovative Data Collection Strategies in Qualitative Research. The Qualitative Report, 15(3), 696-726

Paiva, F. Jr., Leão, A., & Mello, S. (2011). Validade e Confiabilidade na Pesquisa Qualitativa em Administração. Revista de Ciências da Administração, 13(31), 190-209. DOI: 10.5007/2175-8077.2011v13n31p190

Polkinghorne, D. (1991). Narrative as Self-Concept. Journal of Narrative and Life History, 1(2-3), 135-153. https://doi.org/10.1075/jnlh.1.2-3.04nar

Rigotto, R. (1998). As Técnicas de Relatos Orais e o Estudo das Representações Sociais em Saúde. Ciência e Saúde Coletiva, 3(1). 116-130. https://doi.org/10.1590/1413-812319983100292014

Sacramento, A., Figueiredo, P., & Teixeira, R. (2017). Método da História Oral nas Pesquisas em Administração: Análise nos Periódicos Nacionais no Período de 2000 a 2015. Revista de Ciências da Administração, 19(48), 57-73. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2017v19n49p57

Serra, F. & Ferreira, M. (2014). Comentário Editorial: O Título, Resumo e Palavras-Chave dos Artigos. Revista Ibero-Americana de Estratégia – RIAE, 13(4), 1-7. https://doi.org/10.5585/ijsm.v13i4.2179

Shankar, A., Elliott, R., & Goulding, C. (2001). Understanding consumption: Contributions from a narrative perspective. Journal of Marketing Management, 17(3-4), 429-453.

Silva, J., Anjo, J. & Pereira, J. (2021, maio). Pesquisas Qualitativas nos Estudos Organizacionais: escolhas alternativas de estratégias metodológicas. Anais do Encontro de Ensino e Pesquisa Em Administração e Contabilidade, Evento On-line, 7

Silva, A. P., Barros, C. R., Nogueira, M. L. M., & Barros, V. A. (2007). “Conte-me sua história”: reflexões sobre o método história de vida. Mosaico: Estudos em Psicologia, 1(1), 25-35.

Troccoli, I. (2021a, maio). Grounded Theory na Pesquisa em Administração no Brasil: Preferivelmente uma Técnica, Não um Meio. Anais do Encontro de Ensino e Pesquisa Em Administração e Contabilidade, Evento On-line, 7

Troccoli, I. (2021b, maio). Grupo De Foco: Uma Técnica Cara e Duvidosa? Anais do Encontro de Ensino e Pesquisa Em Administração e Contabilidade, Evento On-line, 7.

Van Burg, E., Cornelissen, J., Stam, W., & Jack, S. (2020). Advancing Qualitative Entrepreneurship Research: Leveraging Methodological Plurality for Achieving Scholarly Impact. Entrepreneurship Theory and Practice, 46(1), 3-20. https://doi.org/10.1177/1042258720943051

Vergara, S. C. (2015). Métodos de pesquisa em administração. São Paulo: GEN/Atlas.

Vergara, S. C. (2016). Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo: GEN/Atlas.

Webbe, E. J., Campbell, D. T., Schwartz, R. D., & Sechrest, L. (1996). Unobtrusive measures: non-reactive research in the social sciences. Chicago: RandMcNally.

Witell, L., Holmlund, M., & Gustafsson, A. (2020). Guest editorial: a new dawn for qualitative service research. Journal of Services Marketing, 34(1), 1–7. https://doi.org/10.1108/JSM-11-2019-0443

Yin, R. (2010). Pesquisa qualitativa do início ao fim. São Paulo: Penso.

Published

03-05-2022

How to Cite

Troccoli, I. R. (2022). História de Vida: Uma Oportunidade Não Explorada em Pesquisas de Marketing. Management and Connections Journal, 11(2), 8–27. https://doi.org/10.47456/regec.2317-5087.2022.11.2.36221.8-27

Issue

Section

Artigos