ENUNCIADOS INFANTIS AS CRIANÇAS E SEUS PARES NO AMBIENTE ESCOLAR

CHILDREN'S UTTERANCES CHILDREN AND THEIR PEERS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT

Autores

Resumo

on (PPGMPE) at the Federal University of Espírito Santo ( Ufes). The data result from an investigation in the initial years of schooling in which children are introduced to the universe of reading and writing, which is why participant observation is adopted as a research methodology. When turning to issues related to the appropriation of written language, it is based on Mikhail Bakhtin's discursive perspective of language, indicating that discursive statements are formed in the context of the relationships that children establish with their peers, notably in the school space. . It concludes that school is a primary environment for children to experience childhood, marked by joy and dialogue, enhancing the production of written texts.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Dania Monteiro Vieira Costa, Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Educação

Professora do PPGE e PPGMPE/UFES.

Leni Rocha Mairink, Universidade Federal do Espírito Santo, UFES, Brasil

Mestranda - PPGE/UFES

Karla Christiano Alves, Universidade Federal do Espírito Santo, UFES, Brasil.

Mestranda do PPGMPE/UFES - Professora da Rede Municipal da Serra

Referências

AHLBERG, A.; AHLBERG; J. O carteiro chegou. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2007.

ALDERSON, P. Children as researchers: the effects of participation rights on research methodology. In: CHRISTENSEN, P.; JAMES, A. (org.). Research with children: perspectives and practices. London: Falmer, 2000. p. 241-255.

BAKHTIN, M. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, 1987.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.

CORSARO, W. The sociology of childhood. California: Pine Forge, 1997.

DELGADO, A. C. C; MÜLLER, F. Sociologia da criança: pesquisa com crianças. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 361-378, 2005.

GERALDI, J. W. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

GERALDI, J. W. O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 2006.

GERALDI, J. W. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

KRAMER, S. Autoria e autorização: questões éticas na pesquisa com crianças. Cadernos de Pesquisa, n.116, p. 41-59, jul. 2002.

LEONTIEV, A. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. Linguagem, desenvolvimento e Aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2006.

SMOLKA, A. B. A criança na fase inicial da escrita. São Paulo: Cortez, 2003.

Downloads

Publicado

12-01-2024

Edição

Seção

Artigos (Fluxo Contínuo)