PERCURSOS DA PRODUÇÃO, CIRCULAÇÃO E AVALIAÇÃO DE CONHECIMENTOS NA PÓS-GRADUAÇÃO NO BRASIL E NO PPGE/UFES
DOI:
https://doi.org/10.22535/cpe.v0i0.7465Resumo
Objetiva descrever percursos da pós-graduação no Brasil e, nesse contexto, do PPGE/CE/UFES, delineando aspectos de sua trajetória, desde a sua fundação em 1978, até os seus 35 anos de existência, em 2013. Analisa alguns dilemas e perspectivas da articulação entre graduação e pós-graduação, concluindo pela necessidade de superação da lógica subjacente ao formato de organização universitária, e o distanciamento decorrente entre graduação e pós-graduação; lógica que é de ordem político-cultural. Assume, assim, a necessidade de busca de uma nova racionalidade na qual a cooperação entre graduação e pós-graduação seria o vetor de constituição do coletivo demandado para a reinvenção das relações universidade, pós-graduação, educação e comunidade.
Palavras-chave: Pós-Graduação no Brasil; PPGE/UFES, Articulação Graduação-Pós-Graduação, Cooperação, Coletividade.
ABSTRACT
This article aims at describing the postgraduate courses in Brazil and, in that context, the PPGE/CE/UFES, outlining aspects of its trajectory, since its foundation in 1978, until its 35 years of existence, in 2013. Examines some of the dilemmas and prospects of the articulation between graduate and postgraduate courses, concluding on the need to overcome the underlying logic of the university organization format, and the resulting distance between graduation and postgraduation; logic that is within political and cultural order. Thus, assume the need to search for a new rationality in which cooperation between graduate and postgraduate courses would be the vector of the constitution of the collectiveness required for the reinvention of relations between university, postgraduate courses, education and community.
Keywords: Postgraduation in Brazil. PPGE/UFES. Articulation between graduate and postgraduate courses. Cooperation. Collectivity.
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