O discurso Das três transmutações e a transvaloração de todos os valores em Nietzsche

Authors

  • Newton Pereira Amusquivar Júnior Unicamp

DOI:

https://doi.org/10.47456/en.v14i2.41542

Keywords:

Transvaloração de todos os valores, Nietzsche, Zaratustra

Abstract

The purpose of this paper is to interpret the speech On the three transformations from the perspective which Nietzsche designates as the “transvaluation of all values”. In order to achieve this, I initially carry out an investigation into the origin and meanings of this term and its relation to the work Thus spoke Zarathustra. Later I intend to show that the transvaluation of all values is present in this speech: the camel has the meaning of obedience to values instituted throughout centuries; the lion represents the spirit of negation of the established values, constituting a notion of freedom; and the child corresponds to creation of values which affirms, in a Dionysus-like fashion, life and everything that the established values have negated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARALDI, Clademir. “Das três transmutações”: indicações para uma nova arte de viver. In: Seara Filosófica, nº 9, 2014, pp. 7-26.

AZEREDO, Vânia Dutra. As transmutações do espírito no Zaratustra de Nietzsche. In: DIAS, Rosa; VANDERLEI, Sabina; BARROS, Thiago. Leituras de Zaratustra. Rio de Janeiro: Mauad X, 2011.

BARROS, Tiago. O camelo, o leão e a criança na trajetória de Zaratustra. In: DIAS, Rosa; VANDERLEI, Sabina; BARROS, Thiago. Leituras de Zaratustra. Rio de Janeiro: Mauad X, 2011.

BROBJER, Thomas H. Nietzsche’s magnum opus. History of European Ideas, Routledge, nº 32, 2006, pp. 278-294. DOI: https://doi.org/10.1016/j.histeuroideas.2006.06.002

_____. The Antichrist as the First Volume of Nietzsche’s Magnum Opus. Ideas in History, nº 3, 2008, pp. 83-106.

_____. The Origin and Early Context of the Revaluation Theme in Nietzsche’s Thinking. The Journal of Nietzsche Studies, Pennsylvania, nº 39, 2010, pp.12-29. DOI: https://doi.org/10.1353/nie.0.0059

FINK, Eugen. A filosofia de Nietzsche. Tradução de Joaquim Lourenço Duarte Peixoto. Lisboa: Editorial Presença, 1988.

FRANCOIS, Arnaud. Pourquoi inverser les valeur, ce n’est pas mettre de nouvelles valeurs a la place des anciennes. In: SOULADIÉ, Yannick. Nietzsche – L’inversion des valeurs. Hildesheim, Zürich, New York: Georg Olms Verlag, 2007, pp.133-167.

HEIDEGGER, M. Nietzsche I. Tradução de Marco A. Casanova. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010a.

_____. Qué significa pensar? Tradução de Raúl Gabás. Madrid: Editorial Trotta, 2010b.

HELLER, Erich. The importance of Nietzsche. Ten essazs. Chicago: University of Chicago Press, 1988.

HERÁCLITO. Die Fragmente der Vorsokratiker. Organizada por Hermann Diels e Walther Kranz. Berlim: Weidmann, 1989

JANZ, Curt P. Friedrich Nietzsche: uma biografia. Tradução de Markus A. Hediger. Petrópolis: Vozes, 3 tomos, 2016.

JULIÃO, José Nicolao. O Assim falou Zaratustra como obra capital de Nietzsche. In: DIAS, Rosa; VANDERLEI, Sabina; BARROS, Thiago. Leituras de Zaratustra. Rio de Janeiro: Mauad X, 2011. DOI: https://doi.org/10.7213/ren.v2i1.22591

_____. O ensinamento da superação em Assim falou Zaratustra. Campinas: Editora PHI, 2016.

LAMPERT, Laurence. Nietzsche’s Teaching: an interpretation of The spoke Zarathustra. New Haven, London: Yale University Press, 1986.

LÖWITH, Karl. Nietzsches Philosophie der ewigen Wiederkehr des Gleichen. Hamburg: Felix Meiner Verlag, 1986. DOI: https://doi.org/10.28937/978-3-7873-2547-4

MARTON, S. A morte de Deus e a transvaloração dos valores. In: _____. Extravagâncias: ensaios sobre a filosofia de Nietzsche. São Paulo: Discurso editorial e Barcarolla, 2009.

MONTINARI, Mazzino. Nietzsche lesen. Berlin, New York: Walter de Gruyter, 1982. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110841268

NIETZSCHE, Friedrich. Sämtlich Werke. Kritische Studienausgabe. Organizada por Giorgio Colli e Mazzimo Montinari. Berlim: Walter de Gruyter & Co., 15v., 1999.

_____. Sämtlische Briefe-Kritische Studienausgabe. Berlim: Walter de Gruyter & Co., 8 v., 1986.

_____. A filosofia na era trágica dos gregos. Tradução de Fernando R. de Moraes Barros. São Paulo: Hedra, 2008.

_____. A gaia ciência. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

_____. Assim falou Zaratustra: um livro para todos e ninguém. In: Obras incompletas (Coleção, Os pensadores). Tradução de Rubens Rodrigues Torres Filho. São Paulo: Editora Nova Cultura, 2005a.

_____. Assim falou Zaratustra. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

_____. Crepúsculo dos ídolos. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

_____. Além do bem e do mal. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2005b.

_____. Ecce homo. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

_____. Humano, demasiado humano vol. I. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

_____. O nascimento da Tragédia. Tradução de J. Guinsburg. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

RUBIRA, Luís. Nietzsche: do eterno retorno do mesmo à transvaloração de todos os valores. São Paulo: Discurso Editorial, Barcarolla, 2010.

_____. Uma introdução à transvaloração de todos os valores na obra de Nietzsche. Tempo na ciência. Toledo, vol. 12, nº 24, 2º semestre, 2005, p. 113-122.

WOTLING, Patrick. “Mon premier renversement de toutes les valeurs”. La naissance de la tragédie et la mise em place des invarieants du questionnement nietzschéen. In: DENAT, Céline; WOTLING, Patrick. Nietzsche. Les premiers textes sur les Grecs. Reims: Presses Universitaires de Reims, 2016, p.139-169.

ZITTEL, Claus. Das ästhetische Kalkül von Friedrich Nietzsches “Also sprach Zarathustra”. Würzburg: Königshausen und Neumann, 2000.

Published

28-02-2024