Espaço Público e Shopping Center na Cidade Contemporânea: Novos Significados do North Shopping em Fortaleza - CE
DOI:
https://doi.org/10.7147/GEO10.1573Abstract
Iniciar uma reflexão acerca da cidade atual nos remete à necessidade de construirmos uma análise sobre os shopping centers como espaços que tem atraído um fluxo considerável da população, ocasionando mudanças na relação dos citadinos com os espaços públicos. Nesta perspectiva, temos como objetivo analisar o North Shopping, localizado na cidade de Fortaleza, como um espaço de uso popular onde as camadas de menor poder aquisitivo podem adentrar e usufruir de seus atributos. Imbuídos de tal finalidade nosso aporte teórico fundamentou-se em Pintaudi (1992), Dantas (1995), Silva (1996) Lefebvre (1999), Carlos (2001), Gomes (2002) e Serpa (2007). Conclui-se que na cidade de Fortaleza, o North Shopping é um verdadeiro simulacro da realidade, substituindo as experiências cotidianas dos espaços públicos, configurando-se, assim, a supervalorização do espaço privado que se traveste de público tendo repercussões na nova urbanidade fortalezense.
Public Space and Shopping Mall in the Contemporary City: New Meanings of North Shopping in Fortaleza/CE
Abstract
Start a discussion about the current city us the need to build an analysis on malls as spaces that have attracted a considerable flow of people, causing changes in the relationships of the townspeople with the public spaces. In this perpective, we have to anlyze the North Shopping, located in Fortaleza, as a space where the popular use of lower purchasing power can enter and enjoy its atributes. Imbued with this purpose our theoretival approach was bases on Pintaudi (1992), Dantas (1995), Silva (1996) Lefebvre (1999), Carlos (2001), Gomes (2002) e Serpa (2007). It’s concluded that in the city of Fortaleza, the North Shopping is a true simulation of reality, replacing the daily experiences of public spaces, becoming thusovervaluation of private space of public who dresss as having impact on new fortaleza’s urbanity.
Espacio Público y Centro Comercial en Ciudad Contemporánea: Nuevos Sentidos del North Shopoing en la Fortaleza/CE
Resumen
Iniciar uma reflexión acerca de la actual ciudad nos recuerda la necesidad de construir um análisis acerca de los centros comerciales como espacios que han atraído um flujo considerable de personas, provocando câmbios en la relación de los habitantes de la ciudad com los espacios públicos. Em esta perspectiva, tenemos que analisar el North Shopping, que se encuentra en Fortaleza, como um espacio de uso popular donde lãs camadas de menor poder adquisitivo pueden entrar y disfrutar de sus atributos. Imbuido de esa finalidad nuestro aporte teórico se fundamento em: Pintaudi (1992), Dantas (1995), Silva (1996) Lefebvre (1999), Carlos (2001), Gomes (2002) y Serpa (2004). Se puede concluir que en la ciudad de Fortaleza el North Shopping es uma verdadera simulación de la realidad, sustituición de las experiencias diárias de los espacios públicos, convertiéndose, asó, la sobrevaluación del espacio privado que se passa por el público tenendo impactos en la nueva urbanidad de Fortaleza.
10.7147/GEO10.1573
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyrights Declaration
Authors who publish in the journal agree with the following terms:
- Authors will keep their copyrights and grant the journal the right to their first publishing, simultaneously licenced under Creative Commons Attribution License which allows sharing their work with authorship recognition and initial release through this journal.
- Authors may sign additional contracts separately diffusing a non-exclusively version of the paper published in this journal (i.g. publishing in institutional repository or as a book chapter), once citing the authorship and initial release through this journal.
- Authors are encouraged to publicize and diffuse their paper online, for example onto institutional repositories or on their personal websites.