Processos de desencastelamento patrimonial
Possíveis biografias do Palacete Nhonhô
Keywords:
Documentario experimental, Arquitetura, NhonhoAbstract
This article aims to analyze and discuss the experimental documentary Nhonhô (2020) by visual artists Giselle Beiguelman and Ilê Sartuzi. In the course of the investigations, we sought to understand the motivations that influenced the collection of documentation and archival photographic images and, consequently, the instances summoned when carrying out a re-reading of the history and architectural structure of the mansion of one of the most empowered coffee growers in São Paulo, Nhonhô Magalhães. It is worth mentioning the sensitive impact that it is able to promote in the spectator as a denouncing character of the Brazilian socio-political reality, in which colonial thinking is still in vogue today and cultural treatment is relegated to its dismantling.
Downloads
References
BEIGUELMAN, Giselle; SARTUZI, Ilê. Pollyana Quintella conversa com os artistas Giselle Beiguelman e Ilê Sartuzi: depoimento [2021]. Entrevista concedida ao VideoBrasil. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=ATaWlm6mGtE&t=2242s>. Acesso em 8 jan 2022.
BENJAMIN, Walter. Infância em Berlin por volta de 1900. Obras escolhidas II. Rua de mão única. Trad. Rubens Rodrigues Torres Filho e José Carlos Martins Barbosa. São Paulo: Brasiliense, 1995. p. 71-142
BHABHA, Homi K. A questão do “outro”: diferença, discriminação e o discurso do colonialismo. In: Heloisa Buarque de Hollanda (org.). Pós-modernismo e política. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 1991, p. 178-203.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 2010.
FARKAS, Solange. Texto curatorial. Disponível em: < http://www.desvirtual.com/portfolio/nhonho-de-giselle-beiguelman-e-ile-sartuzi/>. Acesso em 22 mar 2022.
FERRAZ, Marcos Grinspum. Giselle Beiguelman e Ilê Sartuzi: muito além da história de um casarão. Revista ARTE!Brasileiros. Disponível em: < https://artebrasileiros.com.br/arte/exposicoes/muito-alem-da-historia-de-um-casarao/>. Acesso em: 17 fev 2022.
MORAES, Carolina. Palacete reconstruído artificialmente mostra como o poder se atualiza no Brasil. Folha de São Paulo. Disponível em: < https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2021/03/palacete-reconstruido-artificialmente-mostra-como-o-poder-se-atualiza-no-brasil.shtml?aff_source=56d95533a8284936a374e3a6da3d7996>. Acesso em: 19 fev 2022.
NANCY, Jean-Luc. O vestígio da arte. In: Sphéfane Huchet (org.). Fragmentos de uma teoria da arte. São Paulo: EDUSP, 2012, p. 289-306.
NHONHÔ. Direção de Giselle Beiguelman e Ilê Sartuzi. São Paulo, 2020. 09min46seg. Disponível em: <http://www.desvirtual.com/portfolio/nhonho-de-giselle-beiguelman-e-ile-sartuzi/>. Acesso em 16 jan 2022.
O´DOHERTY, Brian. No interior do cubo branco: a ideologia do Espaço da Arte. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
SÃO PAULO, Projeto de lei n 423, 27 de junho de 2005. Dispõe sobre a denominação de “Carlos Leoncio de Magalhães – “Nhonhô Magalhães” ao viaduto sobre a Rodovia Washington Luís, no Km 287. Disponível em: <http://www.al.sp.gov.br/spl/2005/06/Propositura/5734431_579509_propositura_Projetodelei_579509.doc>. Acesso em 10 fev 2022.
SCHWARZ, Roberto. As ideias fora do lugar. Ao vencedor as batatas. São Paulo: Editora 34, 1922.
___, Ao vencedor as batatas: forma literária e processo
social nos inícios do romance brasileiro. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2000.
p. (Coleção Espírito Crítico)
SEGATO, Rita. Aníbal Quijano e a perspectiva da colonialidade do poder. Crítica da colonialidade em oito ensaios e uma antropoligia por demanda. Tradução de Danú Gontijo e Danielli Jatobá. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2021.
SERPENT RAIN. Direção de Arjuna Nelman e Denise Ferreira da Silva, 2016. 30min. Disponível em:< https://ehcho.org/conteudo/serpent-rain>. Acesso em 12 fev 2022.
ZANFER, Gustavo. Documentário conta a história de São Paulo através de casarão histórico. Jornal USP. Disponível em: <https://jornal.usp.br/atualidades/documentario-conta-a-historia-de-sao-paulo-atraves-de-casarao-historico/>. Acesso em: 19 fev 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lília Márcia de Sousa Pessanha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista do Colóquio authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.