The brazilian territorial formation in geography textbooks: in pursuit of a decolonial analysis

Authors

  • Victor Loback Universidade Federal Fluminense, Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro. http://orcid.org/0000-0001-6596-3674
  • Amélia Cristina Alves Bezerra Universidade Federal Fluminense (UFF)

DOI:

https://doi.org/10.7147/GEO27.20578

Keywords:

Geography Teaching, Coloniality of Knowledge, Textbooks

Abstract

In this paper, we pursue to verify how Coloniality of Knowledge engenders the scholar Geography, mainly about Brazilian territorial formation. For this, we start presenting a brief theoterical reflection about the decolonial thought and the scholar curriculum; then, we discuss narratives in textbooks about this theme; after we bring the report of five Geography teachers of public schools in Rio de Janeiro to comprehend how they handle with the approaches contained in textbooks; we conclude setting challenges to construct an decolonial teaching.

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Author Biographies

Victor Loback, Universidade Federal Fluminense, Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro.

Doutorando em Educação, com bolsa CAPES, na Universidade Federal Fluminense (UFF), onde obteve título de mestre em Educação e licenciatura em Geografia. Professor I da Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro (SEEDUC-RJ).

Amélia Cristina Alves Bezerra, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Professora adjunta da Universidade Federal Fluminense. Atua, principalmente, com o Estágio supervisionado e a Formação de Professores; Geografias Escolares; Cidade, suas diferentes linguagens e processos formativos.

Published

28-11-2018

How to Cite

LOBACK, Victor; BEZERRA, Amélia Cristina Alves. The brazilian territorial formation in geography textbooks: in pursuit of a decolonial analysis. Geografares, Vitória, Brasil, n. 27, p. 103–120, 2018. DOI: 10.7147/GEO27.20578. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/geografares/article/view/20578. Acesso em: 4 dec. 2024.