School and education in Human Rights

Authors

  • Nathalia Foditsch Universidade Federal do Espírito Santo
  • Rosiléa Roldi Wille Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.30712/guara.v1i1.10083

Abstract

Although Human Rights Education (HRE) does not depend exclusively on formal education, the centrality of schools in the development of individuals for citizenship and human rights is undeniable. The National Human Rights Plan (PNDH 3), the National Human Rights Education Plan (PNDH), and the recent National Curricular Guidelines for Human Rights Education pave the way for the Brazilian state to assume constitutional and international commitments to the realization of human rights. This article addresses aspects of the role of schools in promoting HRE in light of the principles established in the aforementioned standards, namely (i) human dignity; (ii) equal rights; (iii) recognition and appreciation of differences and diversity; (iv) the secular nature of the state; (v) democracy in education; (vi) transversality, experientiality, and globality; and (vii) socio-environmental sustainability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AHLMARK, Per et al. Imaginar a Paz. Brasília, Unesco, Paulus Editora, 2006.

BENEVIDES, Maria Victoria. Direitos humanos: desafios para o século XXI. Educação em Direitos Humanos: fundamentos teórico-metodológicos, Vol. II, 2009. Disponível em http://www.redhbrasil.net/educacao_em_direitos_humanos.php. Acesso em 06/07/2012.

BENEVIDES, Maria Victoria. Educação em Direitos Humanos: de que se trata? Palestra de abertura do Seminário de Educação em Direitos Humanos, São Paulo, 18/02/2000. Disponível em www.hottopos.com/convenit6/victoria.htm. Acesso em 06/07/2012.

Brasil. Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Secretaria de Direitos Humanos, Ministério da Educação, Ministério da Justiça, UNESCO, 2007. Disponível em http://portal.mj.gov.br/sedh/edh/pnedhpor.pdf. Consulta em 08/07/2012.

Brasil. Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República. Programa Nacional de Direitos Humanos (PNDH-3). SDH/PR: Brasília, 2010. 228 p. Eixo Orientador V: Educação e Cultura em Direitos Humanos, p 149, Diretrizes 18 a 22.

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP Nº 1/2012 e Parecer CNE/CP Nº 8/2012. Disponíveis em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12812&Itemid=866. Consulta em 08/07/2012.

CARBONARI, Paulo César Carbonari. Manifesto de Apoio ao 3º PNDH. Disponível em http://www.andhep.org.br/index.php?option=com_content&task=view&id=79&Itemid=81. Consulta em 08/07/2012.

CASTILHO, Ela Wiecko V. de. O Papel da Escola para Educação Inclusiva. PGr/MPF. Disponível em: http://pfdc.pgr.mpf.gov.br/atuacao-e-conteudos-de-apoio/publicacoes/pessoa-com-deficiencia/papel-escola-educacao-inclusiva.

NASCIMENTO, F.C.F. Da escola ao espaço educativo: o novo sentido pedagógico. Retratos da Escola/CNTE, Brasília, v. 3, nº 5, p. 375-388, 2007.

Published

23-09-2025

Issue

Section

Artigos

How to Cite

FODITSCH, Nathalia; ROLDI WILLE, Rosiléa. School and education in Human Rights. Guará Journal, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 22–29, 2025. DOI: 10.30712/guara.v1i1.10083. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/guara/article/view/10083. Acesso em: 8 dec. 2025.