Formative-reflective process for the rational use of medicines in the settlements of the municipality of Pontão/Rs

ForThe report of an experience in the light of Freirean teachings

Authors

  • Lissandra Glusczak Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Eliseu Siles Barduco Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Marcos Haack Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Camila Chiodi Agostini Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Amauri Braga Simonetti Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Alessandra Regina Muller Germani Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Silvane Nenê Portela Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Leandro Tuzzin Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Marione Knop Universidade Federal da Fronteira Sul

DOI:

https://doi.org/10.30712/guara.v6i10.17508

Abstract

This experience report describes the experience of a group of people formed by medical students from the Federal University of São Paulo (UFFS/Campus Passo Fundo), professors, technical-administrative staff, and a preceptor from the municipality of Pontão, Rio Grande do Sul, in an extension project focused on the rational use of medications for a population of settlers in that municipality. A specific methodology based on Freirean teachings was used for the work, which provided the theoretical foundation for the activity. The activities were developed over six meetings with the selected population, in a community space within the settlement of the former Anonni Farm, where topics related to the rational use of medications were addressed. The experience highlighted the need for a continued approach by health professionals regarding the importance of the rational use of medications and the dangers of self-medication. During the development of the project activities, the dynamics and language used were adapted to obtain maximum participation from the settlers. We concluded that the development of this outreach project enabled effective communication with the settler community, enabling an exchange of knowledge where we learned more about their realities and perceptions regarding medication use, as well as jointly building knowledge about the proposed topics. In this same sense, we noted the importance of using the reflective training process advocated by Freire to develop awareness about the rational use of medication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aquino, D.s. Por que o uso racional de medicamentos deve ser uma prioridade? Departamento de Farmácia, Faculdades Integradas da Vitória de Santo Antão, 2007.

Barros, J.a.c. Propaganda de medicamentos: atentado à saúde? São Paulo: Hucitec/Sobravime; 1995.

Bodstein, A.; Lima, V. V. A. De; And Barros, A. M. A. De. A vulnerabilidade do idoso em situações de desastres: necessidade de uma política de resiliência eficaz. Ambiente e sociedade. [online]. 2014, vol.17, n.2 [cited 2016-06-17],pp.157-174. Available from: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-753X2014000200011&lng=en&nrm=iso>. ISSN 1809-4422. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-753X2014000200011.

http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/servicos_farmaceuticos_atencao_basica_saude.pdf. Acesso em: 17 Jul.2016

Brasil. Portaria nº 3916/MS/GM, 30 de outubro de 1998. Aprova a Política Nacional de Medicamentos. Brasília, DF: Diário Oficial da República Federativa do Brasil, de 10 de novembro de 1998.

______. Ministério da Saúde. Envelhecimento e saúde da pessoa idosa. Brasília: Ministério da Saúde. Cadernos de Atenção Básica, n. 19. Série A. Normas e Manuais Técnicos. 2006.

______. Prêmio Nacional de Incentivo ao Uso Racional de Medicamentos. Página de Divulgação. Ministério da Saúde. Sistema Único de Saúde. Disponível em:<http://bvsms.saude.gov.br/bvs/premio_medica/oque.php>. Acesso em 07 jun. 2016

Chaves, G.c.; Emmerick, I.; De Pouvourville, N.; De Saint-Denis, T.; Fonseca, A.s.a.; Luiza, V. L. Indicadores de uso racional de medicamentos e acesso a medicamentos: um estudo de caso. Rev. Bras.Farm. 86(3): 97-103, 2005.

Freire, P. Educação em mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

_____. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3 ed. São Paulo: Moraes, 1980.

_____. Pedagogia do oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz Terra, 1999.

_____. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Editora UNESP, 2001.

_____. Pedagogia da autonomia - saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

Gadotti, M. Perspectivas atuais da educação. Porto Alegre: ARTMED, 2000. p. 09-15.

Leite, S. N.; Vieira, M.; Veber, A. P. Estudos de utilização de medicamentos: uma síntese de artigos publicados no Brasil e América Latina. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 13, supl. p. 793-802, abr. 2008. Disponível em <http://www.scielosp.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232008000700029&lng=pt&nrm=iso>.Acesso em 06 jun 2016.

MSH (Management Science for Health). Managing for Rational Drug Use. In: Managing Drug Supply. The Selection, Procurement, Distribution and Use of Pharmaceuticals, PP. 421-429, Connecticut: kumarian Press, 1997.

[17] Oenning, D.; Oliveira, B. V. De; Blatt, C. R. Conhecimento dos pacientes sobre os medicamentos prescritos após consulta médica e dispensação. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 16, n. 7, p. 3277-3283, jul. 2011. Disponível em <http://www.scielosp.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232011000800027&lng=pt&nrm=iso>.Acesso em 06 jun. 2016.

[18] Wannmacher, L. Condutas baseadas em evidências sobre medicamentos utilizados em atenção primária à saúde. In: Uso Racional de Medicamentos – temas selecionados – série A. normas e manuais técnicos. Ministério da saúde, 2012.

Published

04-02-2019

Issue

Section

Artigos

How to Cite

GLUSCZAK, Lissandra; SILES BARDUCO, Eliseu; HAACK, Marcos; CHIODI AGOSTINI, Camila; BRAGA SIMONETTI, Amauri; MULLER GERMANI, Alessandra Regina; NENÊ PORTELA, Silvane; TUZZIN, Leandro; KNOP, Marione. Formative-reflective process for the rational use of medicines in the settlements of the municipality of Pontão/Rs: ForThe report of an experience in the light of Freirean teachings. Guará Journal, [S. l.], v. 6, n. 10, p. 179–188, 2019. DOI: 10.30712/guara.v6i10.17508. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/guara/article/view/17508. Acesso em: 26 dec. 2025.