Investigation of Prism and Pyramids by High School Students with Geogebra on the Cell Phone

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rbsmg304

Abstract

This article aims to discuss how the integration of GeoGebra on cell phones, combined with Augmented Reality, can contribute to the learning of prisms and pyramids in high school. The work is theoretically based on the concept of human-with-media collectives, seeking to understand the production of knowledge in educational environments that use technologies. The qualitative research methodology was chosen because it focuses on collecting data in a personal and interpretative way, and the target audience was third-year high school students at Escola Estadual Alice Loureiro, located in Viçosa – MG. To collect research data, we used audio and video recordings, photographs, activity sheets completed by students, and the researcher's notes in a field notebook. The research conclusions indicate that GeoGebra 3D with Augmented Reality provides in-depth mathematics on the construction of three-dimensional geometric shapes, awakening students' curiosity, in an interactive and collaborative dynamic aligned with the human-with-media collective.

Author Biographies

  • Leandro Pacheco Machado, Universidade Federal de Viçosa

    Possui Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Viçosa. Atualmente é Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Estatística Aplicada e Biometria

  • Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho Faria, Universidade Federal de Viçosa

    Professora Adjunta do Departamento de Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa (UFV) - MG. Mestre (2012) e Doutora (2016) em Educação Matemática pela UNESP - Rio Claro - SP. Licenciada em Matemática pelo Instituto Federal Fluminense - Campos dos Goytacazes - RJ (2009). Membro do "NERO - Núcleo de Especialização em Robótica – UFV” e do "GATE - Grupo de Atenção às Tecnologias na Educação - UFV".

References

ANCOCHEA, B.; CÁRDENAS, M. I. Exploring Real World Environments using Potential of GeoGebra AR. In: Roseta Online Conference, 2020, Borsdorf. Research on Outdoor STEM Education in the digiTal Age […] Borsdorf: Münster, 11 jun. 2020, v. 6, p.41-46. Disponível em: https://www.wtmverlag.de/DOI-Deposit/978-3-95987-144-0/978-3-95987-144-0-05.pdf. Acesso em: 16 mai. 2024.

BORBA, M. C.; PENTEADO, M. G. Informática e Educação Matemática. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

BORBA, M. C.; SOUTO, D. L. P. Seres humanos-com-internet ou internet-com-seres humanos: Uma troca de papéis? Revista Latinoamericana de Investigación em Matemática Educativa (Relime), Vol. 19 (2), jul. 2016, p. 216 – 242.

BORBA, M. C.; SOUTO, D. L. P.; CUNHA, J. F. T.; DOMINGUES, N. S. Humans-with-Media: Twenty-Five Years of a Theoretical Construct in Mathematics Education. In: Pepin, B. (org.). Handbook of Digital Resources in Mathematics Education, New York: Springer, 2023.

BORBA, M. C.; VILLARREAL, M. E. Humans-with-media and the reorganization of mathematical thinking: information and communication technologies, modeling, experimentation and visualization. New York: Springer, 2005.

BRAUMANN, C. Divagações sobre investigação matemática e o seu papel na aprendizagem da matemática. Lisboa: SEM-SPCE, 2002. p. 5 - 24.

BUDINSKI, N.; LAVICZA, Z. Teaching Advanced Mathematical Concepts with Origami and GeoGebra Augmented Reality. In: BRIDGES 2019 CONFERENCE, 2019, Linz. Bridges Linz 2019 […] Linz: Tessellations Publishing, jul. 2019, p. 387-390. Disponível em: https://archive.bridgesmathart.org/2019/bridges2019-387.pdf. Acesso em: 16 mai. 2024.

CARVALHO, P. C. P. Introdução à geometria espacial. 4. ed. Rio de Janeiro: SBM, 2005.

CONCEIÇÃO, T. M. G.; MARTIN, E. M.; FERREIRA, W. M.; TORISU, E. M. Coletivo pensante seres-humanos-com-geogebra-e-smartphone: demonstrando a fórmula de Bhaskara. Polyphonía, v. 30/2, jul.-dez. 2019.

CORDEIRO, K. M. A. O impacto da pandemia na educação: a utilização da tecnologia como ferramenta de ensino, 2020, p. 1-15.

DEMO, P. Aprendizagens e novas tecnologias. Roteiro, Joaçaba, v. 36, n. 1, p. 9 - 32, jan./jun. 2011.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. Planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: ARTMED, 2006.

DOLCE, O.; POMPEO, J. N. Fundamentos de matemática elementar. Vol.10: geometria espacial, posição e métrica – 7. ed. – São Paulo: Atual, 2013.

FARIA, R. W. S. C.; MALTEMPI, M. V. Raciocínio Proporcional na Matemática Escolar. Revista Educação em Questão, Natal, v. 58, n. 57, p. 1-18, e-20024, jul./set. 2020.

IEZZI, G; DOLCE, O; DEGENSZAJN, D. M.; PÉRIGO, R. Matemática – Volume único. São Paulo: Atual, 1997.

MACHADO, L. P. Investigação de Prismas e Pirâmides com o GeoGebra no Celular. Monografia (Licenciatura em Matemática. Universidade Federal de Viçosa, 2024.

OLIVEIRA, O. G. O uso do GeoGebra 3D com realidade aumentada no ensino de Geometria Espacial. Dissertação. Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional – PROFMAT. Universidade Estadual de Ponta Grossa, 2021. Disponível em: https://tede2.uepg.br/jspui/bitstream/prefix/3581/1/Odailson%20Gon%C3%A7alves%20de%20Oliveira.pdf. Acesso em: 16 mai. 2024.

PEREIRA, F. S. Estudo do volume de sólidos geométricos com a utilização do software GeoGebra. Dissertação. Programa de Pós-Graduação em Matemática. Universidade Federal do Amazonas, 2017.

TORI, R.; HOUNSELL, M. S. Introdução à Realidade Virtual e Aumentada. Porto Alegre: Editora SBC, 2018.

Published

26-08-2025