Risk classification in the Family Health Strategy: implementation based on Maguerez Arc

Authors

  • Quiteria Larissa Teodoro Farias Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)
  • Samir Gabriel Vasconcelos Azevedo Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)
  • Ismael Brioso Bastos Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA).
  • Amanda Caroline Pereira Vital Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA).
  • Ana Suelen Pedroza Cavalcante Escola de Formação em Saúde da Família Visconde de Sabóia (EFSFVS)
  • Sibele Pontes Rocha Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Maristela Inês Osawa Vasconcelos Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)

DOI:

https://doi.org/10.21722/rbps.v22i1.20637

Keywords:

Primary Health Care, Family Health Strategy, User Embracement

Abstract

Introduction:
The Ministry of Health (MS) has proposed, in 2004, the implementation of User Embracement based on Risk Assessment and Classification in Basic Health Units (BHU). The implementation process is still on course in some units in Sobral City, Ceará State. Thus, undergraduate nursing students from Vale do Acaraú State University have acted in the local health service based on the insertion approach. Objective: Reporting the experience of nursing students in the process of implementing User Embracement based on Risk Assessment and Classification in a BHU of Sobral City / Ceará State, in compliance with the Maguerez Arch method. Methods: The following steps were carried out along with the unit’s professionals, based on Charles Maguerez’s methodological framework professionals of the unit: Service reality observation, key points identification, theorization and survey of solution hypotheses, and application to Service reality. Results: Service reality observation enabled perceiving that the user embracement model adopted by the unit resulted in long queues and conflicts. Based on the investigation of key points, workshops focused on enabling theoretical-reflexive alignment were organized along with each class of professionals working in the unit, which resulted in the theorization stage. Simultaneously hypothetical solutions were presented by professionals during alignment workshops and the reality was changed after the User Embracement based on Risk Assessment and Classification was implemented. Conclusion: The intervention played an important role in exposing the reality of Service’s reality and its deficiencies, as well as in suggesting improvement strategies based on training professionals who use methodologies capable of enabling their joint performance in order to improve the care provided by the health team, as well as their work processes.

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Author Biographies

Quiteria Larissa Teodoro Farias, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)

Acadêmica de enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Membro do Laboratório da Pesquisa Social, Educação Transformadora e Saúde Coletiva (LABSUS). Bolsista de Iniciação Tecnológica do CNPq.

Samir Gabriel Vasconcelos Azevedo, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)

Acadêmico de enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Membro do Grupo de Políticas, Cuidado e Tecnologias em Saúde às Populações Vulneráveis (GEVS). Bolsista de Iniciação Científica do CNPq.

Ismael Brioso Bastos, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA).

Acadêmico de enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Membro do Grupo de Estudos de Cuidados de Enfermagem na Saúde do Adulto (GECESA).

Amanda Caroline Pereira Vital, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA).

Acadêmica de enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Membro do Laboratório de Pesquisa Social, Educação Transformadora e Saúde Coletiva (LABSUS). Bolsista pelo Programa de Pesquisas para o SUS (PPSUS).

Ana Suelen Pedroza Cavalcante, Escola de Formação em Saúde da Família Visconde de Sabóia (EFSFVS)

Enfermeira. Graduada pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Especialista em Gestão da Saúde e Auditoria pela Faculdade Padre Dourado. Mestre em Saúde da Família pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente da Escola de Formação em Saúde da Família Visconde de Sabóia (EFSFVS). Membro do Laboratório de Pesquisa Social, Educação Transformadora e Saúde Coletiva (LABSUS).

Sibele Pontes Rocha, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Enfermeira. Graduada pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Mestranda em Saúde da Família pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente do curso de enfermagem da faculdade Ieducare (FIED). Membro do Laboratório de Pesquisa Social, Educação Transformadora e Saúde Coletiva (LABSUS).

Maristela Inês Osawa Vasconcelos, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)

Enfermeira. Graduada pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestre em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente do curso de graduação em enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA) e do Mestrado Profissional em Saúde da Família (RENASF/UVA). Vice-líder do Laboratório de Pesquisa Social, Educação Transformadora e Saúde Coletiva (LABSUS).

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Published

2020-12-23

How to Cite

1.
Farias QLT, Azevedo SGV, Bastos IB, Vital ACP, Cavalcante ASP, Rocha SP, et al. Risk classification in the Family Health Strategy: implementation based on Maguerez Arc. RBPS [Internet]. 2020 Dec. 23 [cited 2024 Jul. 17];22(1):106-12. Available from: https://periodicos.ufes.br/rbps/article/view/20637

Issue

Section

Relatos de Experiência

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