Entertainment and consumption
acquiring digital goods and creating social distinction in the game Marvel Snap
DOI:
https://doi.org/10.47456/simbitica.v12i2.46681Keywords:
digital goods, marvel snap, social distinction, communication and consumptionAbstract
This study empirically examines the game Marvel Snap. It analyzes how the acquisition of digital goods, through the sale of cards and cosmetic items in a virtual store, influences the player's experience and the social dynamics within the game's community. Drawing on authors such as Bordieu (2010), Castells (2009), Castro (2012; 2014), Flaganan (2009), Mastrocola (2015; 2016; 2024) and Santaella (2008; 2014; 2015) we investigate how the acquisition of digital goods can confer social distinction in this context. Through non-participatory observation, adapting ideas from Kozinets (2014) on a Reddit page, we conclude that digital goods in games like Marvel Snap play a significant role in constructing the player's identity and strengthening the gaming community. Therefore, this constitutes a scalable model for the Marvel Snap game, allowing the brand to maximize the commercial potential of its intellectual property.
References
ADAMS, Ernest; ROLLINGS, Andrew. (2009). Fundamentals of Game Design. New Jersey, Pearson Prentice Hall.
BELMAN, Jonathan. (2016). “Elementos dos jogos: a linguagem dos valores”, in M. Flanagan e H. Nissenbaum. Values at play: valores em jogos digitais. São Paulo, Blucher, pp.45-83.
BOUDIEU, Pierre. (2011). A distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre, Zouk.
BOUDIEU, Pierre. (2011a). O sociólogo e o historiador. São Paulo, Autêntica.
BOUDIEU, Pierre. (2010). O poder simbólico. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil.
BOUDIEU, Pierre. (2010a) Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas, Papirus.
CASTELLS, Manuel. (2009). The rise of the network society: the information age - economy, society, and culture. New Jersey, Wiley-Blackwell.
CASTRO, Gisela. (2014). “Comunicação e consumo nas dinâmicas culturais do mundo globalizado”. pragMATIZES - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura, Rio de Janeiro, Ano 4, n.6, p. 58-71 [Consult. 08/11/2024]. Disponível em https://periodicos.uff.br/pragmatizes/article/view/10373
CASTRO, Gisela. (2012). “Entretenimento, sociabilidade e consumo nas redes sociais: cativando o consumidor-fã”. Revista Fronteiras – Estudos Midiáticos, Porto Alegre, ano 14, n.2, pp.133-140 [Consult. 08/11/2024]. Disponível em https://revistas.unisinos.br/index.php/fronteiras/article/view/fem.2012.142.07
DILLE, Flint; PLATTEN, John Zuur. (2007). The ultimate guide to video game writing and design. New York, Skip Press.
FLANAGAN, Mary. (2009). Critical play: radical game design. Cambridge, MIT Press.
FORTIM, Ivelise; SPRITZER, Daniel T.; LIMA, Maria Thereza A. (2019). Games viciam. Fato ou ficção. Barueri, Estação das Letras e Cores.
KOZINETS, Robert. (2014). Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online (métodos de pesquisa). Porto Alegre, Penso.
MASTROCOLA, Vicente M. (2024). “O consumo simbólico de bens digitais no game Marvel Snap”, in D. Cogo, E. B. Casadei, G. Almeida e T. Hoff (orgs.). Dinâmicas e Perspectivas das Interfaces Comunicação e Consumo. Porto Alegre, Sulina, pp.83-94.
MASTROCOLA, Vicente M. (2015). Game design: modelos de negócio e processos criativos - um trajeto do protótipo ao jogo produzido. São Paulo, Cengage Learning.
MAZUREK, Mike; POLIVANOV, Beatriz. (2013). “Consumo de bens virtuais em jogos online – status, diferenciação e sociabilidade em League of Legends”. Simpósio Nacional da Associação Brasileira de Cibercultura, Anais eletrônicos [...] Curitiba: Universidade Tuiutí do Paraná, pp. 1-15. [Consult. 08/11/2024]. Disponível em: https://abciber.org.br/simposio2013/anais/pdf/Eixo_5_Entretenimento_Digital/25500arq10043174760.pdf
MELLO, Felipe C.; MASTROCOLA, Vicente M. (2016). Game cultura: comunicação, entretenimento e educação. São Paulo: Cengage Learning.
REBS, Rebeca R. (2013). “Bens virtuais em social games”. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 35, n. 2, pp.205-224 [Consult. 08/11/2024]. Disponível em: https://revistas.intercom.org.br/index.php/revistaintercom/article/view/1451
REGIS, Fatima. Games. (2014). “Verbete game”, in Baccega, Maria Aparecida et al. (Orgs.). Dicionário de Comunicação - escolas, teorias e autores. São Paulo, Contexto, pp.78.
SANTAELLA, Lúcia. (2015). “A cultura digital na berlinda”, in M. I. V. Lopes, M. M. K. Kunsch, (Orgs.). Comunicação, cultura e mídias sociais. São Paulo, ECA-USP, pp.93-101.
SANTAELLA, Lúcia. (2014). Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo, Paulus.
SANTAELLA, Lucia; FEITOZA, Mirna. (2008). Mapa do Jogo: a Diversidade Cultural dos Games. São Paulo, Cengage Learning.
SILVERSTONE, Roger. (2002). Por que estudar a mídia? São Paulo, Edições Loyola.
SLATER, Don. (2002). Cultura do consumo e modernidade. São Paulo, Nobel.
THOMPSON, John B. (2004). Ideologia e cultura moderna. Petrópolis, Vozes.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Vicente Martin Mastrocola

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
b. Compartilhar - copiar e distribuir o material em qualquer meio ou formato.
Adaptar - remix, transformar e construir sobre o material para qualquer finalidade, inclusive comercial.
c. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
d. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the magazine the right of first publication, with work simultaneously licensed under the CCreative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
b. Share - copy and distribute the material in any medium or format.
Adapt - remix, transform and build on the material for any purpose, including commercial.
c. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
d. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).








