Game Jams as political-cultural production
the GameJamPlus from the perspective of the Brazilian legal landmark for games
DOI:
https://doi.org/10.47456/simbitica.v12i2.47218Keywords:
Game Jams, Game Studies, Public Policies, MultidisciplinaryAbstract
This article explores the impact of Game Jams, with a specific focus on GameJamPlus as a platform for cultural production, community of practice development, and fostering the gaming industry in Brazil. Using quantitative and qualitative data, the study analyzes the role of Game Jams in the training and professionalization of companies in the sector, as well as their influence on the formulation of public policies and funding calls for national culture. The study includes interviews with Márcio Filho, influential in the creation of the Legal Framework for Games in Brazil, and Juliana Brito, CEO of GameJamPlus, to provide an in-depth view of industry dynamics and collaboration in game development. The discussion is grounded in Game Studies theories related to affects, engagement, immersion, and cognition, aligning multidisciplinary perspectives from the Humanities and Applied Social Sciences, particularly Education and Communication.
References
ALENCAR, Breno; GAMA, Kiev. (2018). “Global Gov jam: motivational aspects of participants” Anais da ACM International Conference of Game Jams, pp. 1-8. [Consult. 09-08-2025]. Disponível em https://www.scopus.com/pages/publications/85047519188?inward=
BOGOST, Ian. (2007). Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. Cambridge, MA, MIT Press.
BRASIL. (1991). Lei nº 8.313, de 23 de dezembro de 1991. Brasília, DF, Casa Civil.
BRASIL. (1998). Lei Federal n° 9.609. [S. l.]. Diário Oficial da União.
BRASIL. (2011). Lei Federal n° 12.485. [S. l.]. Diário Oficial da União.
BRASIL. (2023). Lei nº 14.853, de 03 de maio de 2024. Cria o marco legal para a indústria de jogos eletrônicos; e altera as Leis nºs 8.813, de 23 de dezembro de 1991, 8.685, de 20 de julho de 1993, e 9.279, de 14 de maio de 1996. Brasília, DF, Casa Civil.
BURGUN, Keith. (2013). Game Design Theory: A new philosophy for understanding games. CRC Press. London, Taylor & Francis Group, LLC.
COSTA, Caio T. O. P. (2024). Press Start: imersão, vivência e experiência em games em contextos de aprendizagem. 279 f. Tese (Doutorado em Educação Tecnológica) – PPGEdumatec, CE-UFPE, Recife.
FRASCA, Gonzalo. (2003). “Simulation versus Narrative: Introduction to Ludology”, in M. J. P. Wolf and B. Parron (orgs.). The Video Game Theory Reader. New York, Routledge, p. 221-235.
HUIZINGA, Johan. (2014). Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva.
INOVAGAMES UFJF. (2024). Histórico da Global Game Jam. [Consult. 20-12-2024]. Disponível em https://www2.ufjf.br/inovagames/2024/01/05/historico-da-global-game-jam-conheca-as-raizes-da-maior-game-jam-internacional/
JENKINS, Henry. (2009). Cultura da Convergência. São Paulo, Aleph.
JONAS, Henrique. (2023). A volta da esperança com o Ministério da Cultura. [Consult. 15-12-2024]. Disponível em https://www.brasildefatomg.com.br/2023/01/23/artigo-a-volta-da-esperanca-com-o-ministerio-da-cultura
LAI, Gorm; KULTIMA, Annakaisa; KHOSMOOD, Foaad; PIRKER, Johanna; FOWLER, Allan; VECCHI, Ilaria; LATHAM, William; LEYMARIA, Frederic. (2021). “Two Decades of Game Jams” Anais do 6th Annual International Conference on Game Jams, Hackathons, and Game Creation Ecvents, pp. 1-11. [Consult. 09-08-2025]. Disponível em https://dl.acm.org/doi/10.1145/3472688.3472689
LUNETTA, Avaetê; GUERRA, Rodrigues. (2023). Metodologia da Pesquisa Científica e Acadêmica. Revista Owl, v. 1, n. 2, pp. 149-159. [Consult. 09-08-2025]. Disponível em https://revistaowl.com.br/index.php/owl/article/view/48/53
MELO, Leandro de Almeida; LEITE, Tiago; FREIRE, Fábio; PERIN, Marcelo; FIGUEIRA FILHO, Fernando; SOUZA, Cleidson; BATISTA, Any Caroliny. (2019). “What motivates different people to participate in Game Jams?” Anais do XV Simpósio Brasileiro de Sistemas Colaborativos.
PAPERT, Seymour. (1980). Mindstorms: children, computers and powerful ideas. New York, Basic Books.
REIS, Janaína M.; ZILLE, Luciano P. (2020). “Empreendedorismo cultural e economia criativa: a companhia de teatro ‘Grupo Galpão’”. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 9, n. 2, pp. 97-122. [Consult. 09-08-2025]. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/340073520_Empreendedorismo_Cultural_e_Economia_Criativa_A_Companhia_de_Teatro_Grupo_Galpao
SAKUDA, Luiz O.; FORTIM, Ivelise (Orgs.). (2018). II Censo da Indústria Brasileira de Jogos Digitais. Ministério da Cultura, Secretaria da Economia Criativa. Brasília, DF.
SEVERINO, Antônio Joaquim. (2016). Metodologia do trabalho científico. São Paulo. Cortez.
SHIN, Kiyoshi; KANEKO, Kosuke; MATSUI, Yu; MIKAMI, Koji; NAGAKU, Nasaru; NAKABAYASHI, Toshifumi; ONO, Kenji; YAMANE, Shinji. (2012). “Localizing Global Game Jam: Designing Game Development for Collaborative Learning in the Social Context”, in Anton Nijholt, Teresa Romão e Dennis Reidsma. (orgs.). Advances in Computer Entertainment. Berlin, ACE.
SHIRKY, Clay. (2011). A cultura da participação: Criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar.
SICART, Miguel. (2014). Play Matters. Cambridge, MA: MIT Press.
SOUZA, Celina. (2002). Políticas públicas: conceitos, tipologias e sub-áreas. [Consult. 21-12-2024]. Disponível em http://biblioteca.unisced.edu.mz/handle/123456789/3145
Taylor, T. L. (2012). Raising the Stakes: E-sports and the Professionalization of Computer Gaming. Cambridge, MA, MIT Press.
Trauth, Eileen.; O’CONNOR, Barbara. (1991). A Study of the interaction between information technology and society. Amsterdam, North-Holland.
UCHÔA, Arison H. R. (2023). A indústria de jogos eletrônicos e as iniciativas de inovação e economia criativa no Ceará. 2023. 80 f. Monografia (Graduação em Sistemas e Mídias Digitais) - UFC, Fortaleza.
VERMONDE, Anderson; MITTELBACH, Artur; PAULA, Bruno C. (2015). Game Jams: Organização e Sobrevivência. [Consult. 20-12-2024]. Disponível em https://www.sbgames.org/sbgames2015/anaispdf/tutoriais/147629.pdf
VYGOTSKY, Lev. S. (2019). A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes.
WENGER, Etienne. (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity. Cambridge, Cambridge University Press.
WENGER, Etienne.; WENGER-TRAYNER, Beverly. (2015). Comunidades de prática: a apresentação-introdução. [Consult. 19-12-2024]. Disponível em http://wengertrayner.com/wp-content/uploads/2015/04/07-Brief-introduction-to-comunidades-deprática.pdf
YIN, Robert K. (2014). Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. Rio de Janeiro, Bookman.
ZAMBON, Pedro S.; PESSOTTO, Ana Heloiza V. (2019). “Estado atual da regulação da Indústria Brasileira de Jogos Digitais: Entre Audiovisual e Software”. Anais do XVIII SBGames. [Consult. 09-08-2025]. Disponível em https://www.sbgames.org/sbgames2019/files/papers/IndustriaFull/201466.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Caio Túlio Olímpio Pereira da Costa, Thays Pantuza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
b. Compartilhar - copiar e distribuir o material em qualquer meio ou formato.
Adaptar - remix, transformar e construir sobre o material para qualquer finalidade, inclusive comercial.
c. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
d. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the magazine the right of first publication, with work simultaneously licensed under the CCreative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
b. Share - copy and distribute the material in any medium or format.
Adapt - remix, transform and build on the material for any purpose, including commercial.
c. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
d. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).








