Livia Flores: ‘landscape exercises’
DOI:
https://doi.org/10.47456/simbitica.v9i3.39807Keywords:
Livia Flores, Paisagem, Arte contemporânea, Arte no BrasilAbstract
The text addresses apprehensions of landscape in the works of the Brazilian contemporary artist Livia Flores that confront subject and territory, interior and exterior. In the article, we analyze, in addition to the artist's visual works, also her poetic collaborations - produced within the framework of the collective Anáguas -, as well as her research project in art and the city, entitled Desilha. To this end, we collate art, literature, philosophy and geography theorists, going through 'landscape exercises' triggered in the fields of fine arts, poetry and higher education.
Keywords: Livia Flores; landscape; contemporary art; Brazilian art.
Downloads
References
CAUQUELIN, Anne (2007), A invenção da paisagem. São Paulo, Martins Fontes.
GADAMER, Hans-Georg (1985), A atualidade do Belo. A arte como jogo, símbolo e festa. Rio de Janeiro, Tempo Brasileiro.
FLORES, Livia (2012), Livia Flores. Rio de Janeiro, Automática.
FLORES, Livia (2019), “E essa aranha aí e esse raio de lua”. Concinnitas. Rio de Janeiro, Instituto de Artes da UERJ, v. 20, n. 36, pp. 5-45 [Consult. 20-12-2021]. Disponível em https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/47951/33180
FLORES, Livia (2009), “Notas sobre a (Fotografia das sombras dos ready-mades)”. Concinnitas. Rio de Janeiro, Instituto de Artes da UERJ, n. 14 [Consult. 09-01-2022]. Disponível em https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/55519/35595
FLORES, Livia & SOMMER, Michelle (2019), “Derivas acadêmicas em pós-graduação em artes na cidade do Rio de Janeiro”. Poiésis. Niterói, PPGCA-UFF, n. 33 [Consult. 10-01-2022]. Disponível em https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/29113/pdf
FLORES, Livia & SOMMER, Michelle [orgs.] (2021), Cadernos Desilha 3: exercícios de paisagem. Rio de Janeiro, PPGAV/ EBA-UFRJ; PPGAC/ ECO-UFRJ; Editora Circuito [Consult. 07-07-2022]. Disponível em http://editoracircuito.com.br/website/wp-content/uploads/2022/01/Desilha3_web.pdf
FLUSSER, Vilém (2011), Natural:mente. São Paulo, Annablume.
KERN, Maria Lúcia Bastos (2011), “História e Arte: as invenções da paisagem”. Anais do XXVI Simpósio Nacional de História. São Paulo, pp. 1-14 [Consult. 08-01-2022]. Disponível em http://www.snh2011.anpuh.org/resources/anais/14/1300655135_ARQUIVO_Arte,histepaisagemANPUHM.LuciaKern2011.pdf
LEITE, Maria Angela P. [org.] (2007), Milton Santos – Encontros. Rio de Janeiro, Beco do Azougue.
MONDZAIN, Marie-José (2022), “Paisagens”. Confiscação das palavras, das imagens e do tempo: por uma outra radicalidade. Belo Horizonte, Relicário.
PAPE, Lygia (1998), Lygia Pape: entrevista a Lucia Carneiro e Ileana Pradilla. Rio de Janeiro, Lacerda.
PAPE, Lygia (1983), Lygia Pape. Apresentação de Mário Pedrosa. Poemas de Luiz Otávio Pimentel. Rio de Janeiro, Funarte. Coleção Arte Brasileira Contemporânea.
PEQUENO, Fernanda (2021), “A precariedade das imagens: Clovis Aparecido dos Santos, Judith Butler e Livia Flores”. Anais do 40º Colóquio do CBHA. Uberlândia, pp. 355-365 [Consult. 04-09-2022]. Disponível em: http://www.cbha.art.br/coloquios/2020/anais/pdf/Fernanda%20Pequeno.pdf
RIBEIRO, Ana Cláudia Romano et al (2022), Sol talvez seja uma palavra. Rio de Janeiro, Editora 7Letras.
SANTOS, Milton (1997), Técnica, Espaço, Tempo. São Paulo, HUCITEC.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fernanda Pequeno da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
b. Compartilhar - copiar e distribuir o material em qualquer meio ou formato.
Adaptar - remix, transformar e construir sobre o material para qualquer finalidade, inclusive comercial.
c. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
d. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the magazine the right of first publication, with work simultaneously licensed under the CCreative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
b. Share - copy and distribute the material in any medium or format.
Adapt - remix, transform and build on the material for any purpose, including commercial.
c. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
d. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).