Livia Flores: ‘landscape exercises’

Authors

  • Fernanda Pequeno da Silva Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.47456/simbitica.v9i3.39807

Keywords:

Livia Flores, Paisagem, Arte contemporânea, Arte no Brasil

Abstract

The text addresses apprehensions of landscape in the works of the Brazilian contemporary artist Livia Flores that confront subject and territory, interior and exterior. In the article, we analyze, in addition to the artist's visual works, also her poetic collaborations - produced within the framework of the collective Anáguas -, as well as her research project in art and the city, entitled Desilha. To this end, we collate art, literature, philosophy and geography theorists, going through 'landscape exercises' triggered in the fields of fine arts, poetry and higher education.

Keywords: Livia Flores; landscape; contemporary art; Brazilian art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernanda Pequeno da Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil

Coordenadora adjunta do Programa de Pós-graduação em História da Arte da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, onde coordena o projeto “Arte como valor” e atua como uma das editoras da Revista Concinnitas. É membro do Comitê Brasileiro de História da Arte.

References

CAUQUELIN, Anne (2007), A invenção da paisagem. São Paulo, Martins Fontes.

GADAMER, Hans-Georg (1985), A atualidade do Belo. A arte como jogo, símbolo e festa. Rio de Janeiro, Tempo Brasileiro.

FLORES, Livia (2012), Livia Flores. Rio de Janeiro, Automática.

FLORES, Livia (2019), “E essa aranha aí e esse raio de lua”. Concinnitas. Rio de Janeiro, Instituto de Artes da UERJ, v. 20, n. 36, pp. 5-45 [Consult. 20-12-2021]. Disponível em https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/47951/33180

FLORES, Livia (2009), “Notas sobre a (Fotografia das sombras dos ready-mades)”. Concinnitas. Rio de Janeiro, Instituto de Artes da UERJ, n. 14 [Consult. 09-01-2022]. Disponível em https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/55519/35595

FLORES, Livia & SOMMER, Michelle (2019), “Derivas acadêmicas em pós-graduação em artes na cidade do Rio de Janeiro”. Poiésis. Niterói, PPGCA-UFF, n. 33 [Consult. 10-01-2022]. Disponível em https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/29113/pdf

FLORES, Livia & SOMMER, Michelle [orgs.] (2021), Cadernos Desilha 3: exercícios de paisagem. Rio de Janeiro, PPGAV/ EBA-UFRJ; PPGAC/ ECO-UFRJ; Editora Circuito [Consult. 07-07-2022]. Disponível em http://editoracircuito.com.br/website/wp-content/uploads/2022/01/Desilha3_web.pdf

FLUSSER, Vilém (2011), Natural:mente. São Paulo, Annablume.

KERN, Maria Lúcia Bastos (2011), “História e Arte: as invenções da paisagem”. Anais do XXVI Simpósio Nacional de História. São Paulo, pp. 1-14 [Consult. 08-01-2022]. Disponível em http://www.snh2011.anpuh.org/resources/anais/14/1300655135_ARQUIVO_Arte,histepaisagemANPUHM.LuciaKern2011.pdf

LEITE, Maria Angela P. [org.] (2007), Milton Santos – Encontros. Rio de Janeiro, Beco do Azougue.

MONDZAIN, Marie-José (2022), “Paisagens”. Confiscação das palavras, das imagens e do tempo: por uma outra radicalidade. Belo Horizonte, Relicário.

PAPE, Lygia (1998), Lygia Pape: entrevista a Lucia Carneiro e Ileana Pradilla. Rio de Janeiro, Lacerda.

PAPE, Lygia (1983), Lygia Pape. Apresentação de Mário Pedrosa. Poemas de Luiz Otávio Pimentel. Rio de Janeiro, Funarte. Coleção Arte Brasileira Contemporânea.

PEQUENO, Fernanda (2021), “A precariedade das imagens: Clovis Aparecido dos Santos, Judith Butler e Livia Flores”. Anais do 40º Colóquio do CBHA. Uberlândia, pp. 355-365 [Consult. 04-09-2022]. Disponível em: http://www.cbha.art.br/coloquios/2020/anais/pdf/Fernanda%20Pequeno.pdf

RIBEIRO, Ana Cláudia Romano et al (2022), Sol talvez seja uma palavra. Rio de Janeiro, Editora 7Letras.

SANTOS, Milton (1997), Técnica, Espaço, Tempo. São Paulo, HUCITEC.

Published

26-12-2022

How to Cite

Silva, F. P. da. (2022). Livia Flores: ‘landscape exercises’. Simbiótica. Revista Eletrônica, 9(3), 159–183. https://doi.org/10.47456/simbitica.v9i3.39807