A historical approach for astronomy in the context of Iniciação Científica
DOI:
https://doi.org/10.47456/Cad.Astro.v4n1.39895Keywords:
history of astronomy, Aristarchus, Eratosthenes, scientific initiationAbstract
This article brings a synthesis of the readings on materials investigated for the scientific initiation works carried out in the university extension project. The project - Espírito Santo Astronomy Exhibition 2022, is an initiative of the Graduate Program in Astrophysics, Cosmology and Gravitation, Cosmo-Ufes Nucleus and Federal Institute of Espírito Santo. Discussions on ancient astronomy are presented, in particular on the history of Aristarchus of Samos with his measurements of sizes and distances of the Sun, the Moon and the Earth. Point out the hypotheses that led Aristarchus to propose his original heliocentric idea. Finally, the Eratosthenes model in determining the size of the Earth. With this, the learning in the scientific initiation of those involved, the student and her tutor, was positive, especially when exploring a little the history of astronomy, which can be developed in basic education in high school.
References
L. Peduzzi, Força e movimento: de Tales a Galileu, Publicação interna (Departamento de Física, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015), revisado em 2019. Disponível em https://evolucaodosconceitos.wixsite.com/historia-da-ciencia/textos, acesso em fev. 2023.
C. Ronan, História ilustrada da ciência da Universidade de Cambridge (Jorge Zahar, 1994).
L. O. Q. Peduzzi e A. C. Raicik, Sobre a natureza da ciÊncia: AsserÇÕes comentadas para uma articulaÇÃo com a histÓria da ciÊncia, Investigações em Ensino de Ciências 25(2), 19 (2020).
A. Oliveira, J. C. Fabris e J. D. Toniato, Mostra de astronomia do espírito santo, Cadernos de Astronomia 1(1), 179 (2020). Disponível em https://periodicos.ufes.br/astronomia/article/view/31863, acesso em fev. 2023.
M. G. Ramos, Epistemologia e ensino de ciências: compreensão e perspectivas, in Construtivismo e o ensino de ciências: reflexões epistemológicas e metodológicas, editado por R. Moraes (EDIPUCRS, Porto Alegre, 2008), 13–35.
L. O. Q. Peduzzi, Evolução Dos Conceitos Da Física (UFSC/EAD/CED/CFM, 2011). Disponível em https://be37fb0e-ff6f-47d2-bea9- 9e97e816116d.filesusr.com/ugd/7d71af_3f31bce28a694759913fd438bf6cda94.pdf, acesso em fev. 2023.
P. Demo, Professor/conhecimento (UnB, Brasília, 2001).
F. Fava-De-Moraes e M. Fava, A iniciação científica: muitas vantagens e poucos riscos, São Paulo em Perspectiva 14(1), 73 (2000).
R. R. D. F. Mourão e M. L. O. Mourão, Dicionário enciclopédico de astronomia e astronáutica (Nova Fronteira, 1987).
R. Faria, Modelagem causal da astronomia antiga, Dissertação de Mestrado, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (2014).
T. Hockey et al. (eds.), The Biographical Encyclopedia of Astronomers (Springer, New York, 2007).
A. Van Helden, Measuring the Universe: Cosmic Dimensions from Aristarchus to Halley (Chicago University Press, Chicago, 1985).
T. C. Caetano e C. M. Cardoso, Uma proposta de atividade didática sobre a medição do raio da terra baseada no método empregado por eratóstenes, Cadernos de Astronomia 3(1), 121 (2022).
L. V. Freitas, R. M. Santucci e I. A. Marques, Reinventando o método de Aristarco, Revista Brasileira de Ensino de Física 43(43) (2021).
T. de Oliveira, V. Lima e A. Bertuola, Aristarco revisitado, Revista Brasileira de Ensino de Física 38(2) (2016).
E. Picazzio (ed.), O Céu Que Nos Envolve: Introdução à astronomia para educadores e iniciantes (Odysseus, 2011). Disponível em http://www.astro.iag.usp.br/OCeuQueNosEnvolve.pdf, acesso em fev. 2023.
R. Kerner, O experimento de Tales, Cadernos de Astronomia 1(1), 83 (2020).
J. L. E. Dreyer, A history of astronomy from Thales to Kepler (Dover Publications, Nova Iorque, 1953).
S. O. Kepler e M. F. Saraiva, Astronomia e Astrofísica (Livraria da Física, São Paulo, 2014).
Heliocentrismo, Wikipedia: A enciclopédia livre (2022). Disponível em https://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Heliocentrismo&oldid=63304821, acesso em fev. 2023.
P. Fara, Uma breve história da ciência (Fundamento Educacional, São Paulo, 2014).
J. C. Fabris, Aristóteles e a gravitação, Cadernos de Astronomia 1(1), 6 (2020).
F. Damasio, O início da revolução científica: questões acerca de Copérnico e os epiciclos, Kepler e as órbitas elípticas, Revista Brasileira de Ensino de Física 33(3), 33 (2011).
B. Russell, História da filosofia ocidental, Livro 1: A filosofia antiga (Nova Fronteira, Rio de Janeiro, 2015).
A. A. P. Videira e C. L. Vieira, Notas para uma história da cosmologia entre as décadas de 1910 e 1930, Cadernos de Astronomia 3(1), 10 (2022).
J. G. Coelho, O Telescópio Espacial James Webb - uma nova era na Astronomia, Cadernos de Astronomia 3(2), 112 (2022).
K. R. Popper, A ciência normal e seus perigos, in A Crítica e o Desenvolvimento do Conhecimento, editado por I. Lakatos e A. Musgrave (Cultrix, São Paulo, 1979).
A. Koyré, Estudos de história do pensamento científico (Forense Universitária, Rio de Janeiro, 1982).
Ministério da Educação, Brasil, Base nacional comum curricular (2018). Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/, acesso em fev. 2023.
M. R. Matthews, História, filosofia e ensino de ciências: a tendência atual de reaproximação, Caderno Catarinense de Ensino de Física 12(3), 164 (1995). Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/7084, acesso em fev. 2023.
W. F. McComas, Seeking historical examples to illustrate key aspects of the nature of science, Science & Education 17(2-3), 249 (2007).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lucas Antonio Xavier, Fernando José Luna, Flávio G. Alvarenga, Mateus G. Xavier, Karoline Vitória Silva da Costa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.