A historical approach for astronomy in the context of Iniciação Científica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/Cad.Astro.v4n1.39895

Keywords:

history of astronomy, Aristarchus, Eratosthenes, scientific initiation

Abstract

This article brings a synthesis of the readings on materials investigated for the scientific initiation works carried out in the university extension project. The project - Espírito Santo Astronomy Exhibition 2022, is an initiative of the Graduate Program in Astrophysics, Cosmology and Gravitation, Cosmo-Ufes Nucleus and Federal Institute of Espírito Santo. Discussions on ancient astronomy are presented, in particular on the history of Aristarchus of Samos with his measurements of sizes and distances of the Sun, the Moon and the Earth. Point out the hypotheses that led Aristarchus to propose his original heliocentric idea. Finally, the Eratosthenes model in determining the size of the Earth. With this, the learning in the scientific initiation of those involved, the student and her tutor, was positive, especially when exploring a little the history of astronomy, which can be developed in basic education in high school.

Author Biographies

  • Fernando José Luna de Oliveira, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro

    É professor da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF), em Campos dos Goytacazes-RJ. Conduz pesquisas no Laboratório de Ciências Químicas da UENF e orienta alunos de mestrado e doutorado no Programa de Pós-Graduação em Ciências Naturais, em projetos com ênfase em história das ciências e ensino de ciências (Biologia, Física e Química).

  • Flávio Gimenes Alvarenga , Universidade Federal do Espírito Santo

    Flávio Gimenes Alvarenga (f.g.alvarenga@gmail.com) é professor da Universidade Federal do Espírito Santo. Desenvolve pesquisa na área de cosmologia, atuando principalmente no tema cosmologia quântica, e na área de ensino de física com trabalhos de inserção da física contemporânea no Ensino Médio. Membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física (PPGEnFis) - UFES / Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - Polo 12.

  • Mateus Geraldo Xavier, Escola SESC de Ensino Médio

    Mateus Geraldo Xavier (mateusxavier506@gmail.com) é bacharel em filosofia pela Universidade Federal de Juiz de Fora, mestrado e doutorado em Teologia pela Pontifícia Universidade católica do Rio de janeiro. Atualmente é professor de filosofia na Escola SESC de Ensino Médio.

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Published

10-03-2023

Issue

Section

MAES - Trabalhos premiados

How to Cite

[1]
“A historical approach for astronomy in the context of Iniciação Científica”, Cad. Astro., vol. 4, no. 1, pp. 165–174, Mar. 2023, doi: 10.47456/Cad.Astro.v4n1.39895.