Race, gender, and social class in the physical sciences: the silence of the men
DOI:
https://doi.org/10.47456/Cad.Astro.v5nEspecial.44894Keywords:
diversity, inclusion, women in science, ethnic-racial biasesAbstract
Essay extracted from the talk titled Race and Gender in the physical sciences: the problem with men’s silence, offered by
the author on the second edition of As Astrocientistas: Brazilian Meeting of Girls and Women on Astrophysics, Cosmology,
and Gravitation, February 07th to 10th, 2023. In this essay, I present a review of the main questions we have been working
on in the physics sciences to (re)think about the place and role of men and masculinity in the discussions about race, social
class, and gender in physics, taking as educational models the feminist, BIPOC, and LGBTQIA+ movements.
Downloads
References
K. Rosa e F. Mensah, Educational pathways of Black women physicists: Stories of experiencing and overcoming obstacles in life, Physical Review Physics Education Research 12(2), 020113 (2016). DOI: https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.12.020113
A. Santos, You Don’t Look Like a Physicist, The Physics Teacher 55, 524 (2017). DOI: https://doi.org/10.1119/1.5011824
K. Rosa, Science identity possibilities: a look into Blackness, masculinities, and economic power relations, Cultural Studies of Science Education (PRINT) 13, 1 (2018). DOI: https://doi.org/10.1007/s11422-018-9859-z
C. Anteneodo et al., Brazilian physicists community diversity, equity, and inclusion: A first diagnostic, Physical Review Physics Education Research 16(1), 1 (2020). DOI: https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.16.010136
V. Morcelle, G. Freitas e Z. Da Costa, From School to University: An Overview on STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) Gender in Brazil, Quarks: Brazilian Electronic Journal of Physics, Chemistry and Materials Science 1, 40 (2019). DOI: https://doi.org/10.34019/2674-9688.2019.v1.28228
A. Alves-Brito, Os corpos negros: questões étnico-raciais, de gênero e Suas intersecções na Física e na Astronomia Brasileira, Revista ABPN 12(34), 816 (2020). DOI: https://doi.org/10.31418/2177-2770.2020.v12.n.34.p816-840
A. Alves-Brito, Cosmologias racializadas: processos políticos e educativos anti(racistas) no ensino de Física e Astronomia, Roteiro 46, 20 (2021). ArXiv:e26279. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v46.26279
P. Vieira, N. Massoni e A. Alves-Brito, O papel de Cecilia Payne na determinação da composição estelar, Revista Brasileira de Ensino de Física 43(2), 1 (2020). ArXiv:e20210028. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2021-0028
A. Alves-Brito e J. Macedo, A história da ciência e a educação científica pelas perspectivas ameríndia e amefricana, Revista Brasileira de História da Ciência 15, 400 (2022). DOI: https://doi.org/10.53727/rbhc.v15i2.804
I. Silva, Dissertação de Mestrado: Raça e gênero na Física: Trajetórias acadêmicas de mulheres negras, PPGEnfis, UFRGS (2023).
b. hooks, Ensinando Comunidade: uma pedagogia da esperança (Elefante, São Paulo, 2021).
M. Almeida, Devir Quilombola: antirracismo, afeto e política nas práticas de mulheres quilombolas (Elefante, São Paulo, 2022).
C. Bento, O pacto da branquitude (Companhia das Letras, São Paulo, 2022).
Brasil, Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico- Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro- Brasileira e Africana, Resolução no 1, de 17 de junho de 2004. Brasília. (2004).
K. Rosa e M. Silva, Feminismos e ensino de ciências: Análise de imagens de livros didáticos de física, Gênero (Niterói) 16, 83 (2015).
A. Alves-Brito, Educação escolar quilombola: desafios para o ensino de Física e Astronomia, Plurais Revista Multidisciplinar 6(2), 60 (2021). DOI: https://doi.org/10.29378/plurais.2447-9373.2021.v6.n1.12204
A. Alves-Brito, Zumbi-Dandara dos Palmares: desafios estruturais e pedagógicos da Educação Escolar Quilombola para a promoção da equidade racial no Brasil do século 21 (Pragmatha, São Paulo, 2022).
K. Crenshaw, Demarginalizing the intersection of race and sex: a black feminist critique of antidiscrimination Doctrine, feminist Theory and antiracist Politics, University of Chicago Legal Forum 1989(1), 138 (1989).
P. Collins e S. Bilge, Interseccionalidade (Boitempo, São Paulo, 2021), tradução de Rane Souza.
B. Nascimento, Uma história feita por mãos negras: relações raciais, quilombos e movimentos: organização Alex Ratts (Zahar, Rio de Janeiro, 2021).
R. Connel e J. Messerschmidt, Masculinidade hegemônica: repensando o conceito, Estudos Feministas, Florianópolis 21(1), 424 (2013). DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2013000100014
J. Trevisan, Seis balas num buraco só: a crise do masculino (Objetiva, São Paulo, 2021).
J. Bola, A masculinidade desmascarada (Dublinense, Porto Alegre, 2020).
b. hooks, A gente é da hora: homens negros e masculinidades (Elefante, São Paulo, 2022).
I. Jablonka, Homens justos: Do patriarcado às novas masculinidades (Todavia, São Paulo, 2021).
M. Oliveira, L. Nascimento e J. Jesus, Gritarias Epistêmicas, Devires 1(1), 203 (2022).
J. Jesus, Contemporary feminisms and Intersectionality 2.0: a contextualization from transfeminist thought, REBEH 1(1), 5 (2018). DOI: https://doi.org/10.31560/2595-3206.2018.1.9064
L. Nascimento, Transfeminismo (Jandaíra, São Paulo, 2021).
K. Rosa, A. Alves-Brito e B. Pinheiro, Pósverdade para quem? Fatos produzidos por uma ciência racista, Caderno Brasileiro de Ensino de Física 37(3), 1440 (2020). DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1440
A. Mbembe, Necropolítica, Arte & Ensaios 32 (2018).
P. Freire, À sombra desta mangueira, 11ª edição (Paz & Terra, Rio de Janeiro, 2015).
A. Santos, Colonização, quilombos: modos e significações (CNPq, Brasília, 2015).
G. Kilomba, Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano (Cobogó, Rio de Janeiro, 2019).
F. Fanon, Pele negra, máscaras brancas (EDUFBA, Salvador, 2008), tradução de Renato da Silveira.
S. Carneiro, Escritos de uma vida (Letramaneto, Belo Horizonte, 2018).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alan Alves-Brito
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.