Roam (creative) in the city
walking as a poetic experience
Keywords:
Art, City, Route, Photography, CollageAbstract
This is a research in art that takes shape based on walking through the urban spaces of the city of Maringá. It is proposed to investigate the assemblages between walking, placing oneself (and being) on the outside, as a poetic experience that uses photographic captures and collages as artistic materiality. The problem stems from how to think about the establishment of artistic poetics through investigative (creative) experimentation in / in the city space. This issue is addressed by the artist's experience in investigating the paths, the displacements that point to the possibilities of artistic manifestations arising from urban apprehension, the reinvention of city spaces and the creation of other realities by / with art.
Downloads
References
AUGÉ, M. Não Lugares: Introdução a Uma Antropologia da Supermodernidade. Campinas: Papirus, 1994.
CHAUÍ, M. Notas sobre utopia. Ciência e Cultura. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, v. 60, n.1, 2008. Disponível em: < http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252008000500003 >. Acesso em: 15 out. 2017.
CRIPPA, A. Mito e Cultura. São Paulo: Editora Convívio, 1975.
DIDI-HUBERMAN, G. Quando as imagens tocam o real. Pós. Belo Horizonte: Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 2, n. 4, p. 204 – 219, 2012. Disponível em: < https://www.eba.ufmg.br/revistapos/index.php/pos/article/view/60 >. Acesso em: 15 out. 2017.
FUÃO, F. F. A collage como trajetória amorosa. Porto Alegre: EDUFRGS, 2011.
KLEE, P. Caminhos do estudo da natureza. Rio de Janeiro: Zahar, 2014a.
KLEE, P. Confissão criadora. Rio de Janeiro: Zahar, 2014b.
LIBERMAN, F. O corpo como produção de subjetividade. Cadernos de Subjetividade. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, n.5, 1997. Disponível em: < https://revistas.pucsp.br/index.php/cadernossubjetividade/login?source=%2Findex.php%2Fcadernossubjetividade%2Findex >. Acesso em: 08 jun. 2017.
MAROSO, E. Planos de ação: sobre a poiética e a cartografia. Em: ENCONTRO DA ANPAP, 24., 2015, Santa Maria. Anais eletrônicos... Santa Maria: UFSM, 2015, p. 1308-1322. Disponível em: < http://anpap.org.br/anais/2015/comites/cpa/elias_maroso.pdf >. Acesso em: 05 jun. 2017.
PASSERON, R. Da estética à poiética. Porto Arte. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, v.8, n.15, p. 103-116, nov. 1997. Disponível em: < http://seer.ufrgs.br/PortoArte/article/view/27744 >. Acesso em: 09 abr. 2017.
REY, S. A instauração da imagem como dispositivo de ver através. Porto Arte. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, v. 13, n. 21, 2004. Disponível em: < http://seer.ufrgs.br/PortoArte/article/view/27887 >. Acesso em: 15 out. 2017.
REY, S. Caminhar: experiência estética, desdobramento virtual. Porto Arte. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, v. 17, n. 29, 2010. Disponível em: < http://seer.ufrgs.br/PortoArte/article/view/23329/13403 >. Acesso em: 15 out. 2017.
REY, S. Da prática à teoria: três instâncias metodológicas sobre a pesquisa em poéticas Visuais. Porto Arte. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, v.7, n. 13, 1996. Disponível em: < http://seer.ufrgs.br/PortoArte/article/view/27713 >. Acesso em: 08 jun. 2017.
REY, S. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes. In: BRITES, Blanca; TESSLER, Elida (Org.). O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: UFRGS, 2002. p. 123-140.
SENNETT, R. Carne e Pedra: o corpo e a cidade na civilização ocidental. Rio de Janeiro: BestBolso, 2016.
SOULAGES, F. A ficção fotográfica. In: CHIODETTO, E.; MONTEROSSO, J. Catálogo: A invenção de um mundo. Itaú Cultural: São Paulo, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Lucas Benatti
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista do Colóquio authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.