Articulations of the Tomie Ohtake Institute during the pandemic time

Lumina Exhibition Virtual visit, guided by artist Mariana Palma: links to Art class remote education

Authors

Keywords:

Tomie Ohtake Institute, art museum and school, virtual environment exhibition

Abstract

This article aims to revisit investigations carried out by researchers in both art and education fields with an emphasis on the study of the alignment of educational actions in museums, galleries or art institutes, to schools, such as Suano (1987), Grinspum (2000 ), Barbosa (2009) and Rebouças (2013). The study is based on what museums are for and their educational role of guided tours in person to art exhibitions to approach the relationship between the exhibition spaces and the school, based on virtual learning environment modification and adaptation caused by Covid pandemic. -19 in Brazil, forcing exhibition spaces closure. It highlights Tomie Ohtake Institute actions, which allowed Lumina exhibition virtually available, with guidelines for high school students in Art classes as propellers of a unique experience and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea Aparecida Della Valentina, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutoranda em Educação e Linguagem Visual – PPGE/UFES, desde 2017. Mestre em Artes pelo CAR/UFES (2009). Graduação em Educação Artística, licenciatura plena em Artes Plásticas (1999). Professora de Arte da Rede Municipal de Educação da Prefeitura de Vitória-ES, desde 2002. Integrante do grupo de pesquisa GEPEL/Cnpq - PPGE -UFES.

Ivana de Macedo Mattos, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutoranda em Educação (PPGE/UFES - 2017/2020), Mestre em Educação (PPGE) na linha de pesquisa Educação e Linguagens na UFES (2015). Especialista em Abordagens Contemporâneas em Arte-Educação (2001), Bacharel em Artes Plásticas (1997) e Licenciada Plena em Educação Artística - Artes Plásticas (2001) todos realizados pela Universidade Federal do Espírito Santo. Atuou como professora orientadora de trabalho de Graduação (TGI e TGII) no curso de artes Visuais EAD/UFES do Pólo de Itapemirim/ES em 2017/02 e 2018/01. Atualmente é professora de Ensino Fundamental II e Ensino Médio no Colégio Salesiano Jardim Camburi e professora de Ensino Médio da Escola São Camilo de Lellis, nos quais realiza projetos interdisciplinares e também fazendo integração entre a escola, museus e espaços expositivos. Tem experiência na área de Educação com ênfase em Ensino da Arte, atuando principalmente nos seguintes temas: Arte na educação, Estudo e ensino da arte, História da arte e Semiótica discursiva. Membro do grupo de pesquisa GEPEL - Cnpq.

References

BARBOSA, Ana Mae (Org.). Ensino da arte: memória e história. São Paulo: Perspectiva, 2009.

___. Educação para as Artes Visuais. Do MAC ao Balanço das Águas. In: Aranha, C. e Kanton, K. Espaços da Mediação. São Paulo: PGEHA/ Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, 2011, p.63-83.

___. Mediação Cultural e Social. In: BARBOSA, A e COUTINHO, R. (Orgs.). Arte educação como mediação cultural e social. São Paulo: Editora UNESP, 2009, p.13-22.

GRINSPUM, Denise. Discussão para uma proposta de poética educacional da divisão de ação educativo-cultural do Museu Lasar Segall, 1991. Dissertação de Mestrado - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP.

IAVELBERG, Rosa. O museu como espaço de formação. In: ARANHA, Carmen; KANTON, Kátia (org.). Espaços da mediação: a arte e seus públicos. São Paulo: Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, 2013, p.19-38.

ICOM - Conselho Internacional de Museus. Disponível em https://www.icom.org.br/. Acesso em: 17 ago. 2020.

LEITE, M. I. Museus de arte: espaços de educação e cultura. In: Museu, educação e cultura: encontro com crianças e professores com a arte. 3ª ed. Campinas, SP: Papirus Editora, 2005, p. 19-54.

MARTINS, Mirian Celeste. Expedições Instigantes. In MARTINS, Mirian Celeste; LUGAR, EDITORA, ANO.

OTT, Robert Wilian. Ensinando crítica nos museus. In: BARBOSA, Ana Mae. Arte-educação: leituras no subsolo. São Paulo: Cortez, 1997.

PALMA, Mariana. Catálogo da exposição Lumina. São Paulo: Instituto Tomie Ohtake. 2020. Disponível em: <https://www.flipsnack.com/institutotomieohtake/lumina-marianapalma.html>. Acesso em 1 out. 2020.

REBOUÇAS, Moema Martins. Museu de Arte Contemporânea de Serralves: Projectos com Escolas. Palíndromo Nº 10, 2013, CEART/UDESC. SP, 2013.

RIZZI, M. C. S. L & ANJOS, Ana Cristina Chagas dos. Museologia, curadoria e ação educativa. Material da ação Educacional Claretiana - Centro Universitário Claretiano de Batatais. SP, 2013.

SPARKS, G. Coronavirus and Connection to Each Other. Informal Learning Review. A Publication of Informal Learning Experiences. ILR Special Issue 2020.

STUDART, Denise. Pandemia global de Covid-19 e Impactos para os Museus: Crise ou Oportunidade? Disponível em < https://revistamuseu.com.br/site/br/artigos/18-de-maio/18-maio-2020/8539-pandemia-global-de-covid-19-e-impactos-para-os-museus-crise-ou-oportunidade.html>. Acesso em 31 jul. 2020.

SUANO, M. O que é museu. São Paulo: Brasiliense, 1987.

Published

19-07-2021

How to Cite

Della Valentina, A. A. ., & Mattos, I. de M. . (2021). Articulations of the Tomie Ohtake Institute during the pandemic time: Lumina Exhibition Virtual visit, guided by artist Mariana Palma: links to Art class remote education. Revista Do Colóquio, 11(20), 9–25. Retrieved from https://periodicos.ufes.br/colartes/article/view/35524