Articulations of the Tomie Ohtake Institute during the pandemic time
Lumina Exhibition Virtual visit, guided by artist Mariana Palma: links to Art class remote education
Keywords:
Tomie Ohtake Institute, art museum and school, virtual environment exhibitionAbstract
This article aims to revisit investigations carried out by researchers in both art and education fields with an emphasis on the study of the alignment of educational actions in museums, galleries or art institutes, to schools, such as Suano (1987), Grinspum (2000 ), Barbosa (2009) and Rebouças (2013). The study is based on what museums are for and their educational role of guided tours in person to art exhibitions to approach the relationship between the exhibition spaces and the school, based on virtual learning environment modification and adaptation caused by Covid pandemic. -19 in Brazil, forcing exhibition spaces closure. It highlights Tomie Ohtake Institute actions, which allowed Lumina exhibition virtually available, with guidelines for high school students in Art classes as propellers of a unique experience and learning.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae (Org.). Ensino da arte: memória e história. São Paulo: Perspectiva, 2009.
___. Educação para as Artes Visuais. Do MAC ao Balanço das Águas. In: Aranha, C. e Kanton, K. Espaços da Mediação. São Paulo: PGEHA/ Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, 2011, p.63-83.
___. Mediação Cultural e Social. In: BARBOSA, A e COUTINHO, R. (Orgs.). Arte educação como mediação cultural e social. São Paulo: Editora UNESP, 2009, p.13-22.
GRINSPUM, Denise. Discussão para uma proposta de poética educacional da divisão de ação educativo-cultural do Museu Lasar Segall, 1991. Dissertação de Mestrado - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP.
IAVELBERG, Rosa. O museu como espaço de formação. In: ARANHA, Carmen; KANTON, Kátia (org.). Espaços da mediação: a arte e seus públicos. São Paulo: Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, 2013, p.19-38.
ICOM - Conselho Internacional de Museus. Disponível em https://www.icom.org.br/. Acesso em: 17 ago. 2020.
LEITE, M. I. Museus de arte: espaços de educação e cultura. In: Museu, educação e cultura: encontro com crianças e professores com a arte. 3ª ed. Campinas, SP: Papirus Editora, 2005, p. 19-54.
MARTINS, Mirian Celeste. Expedições Instigantes. In MARTINS, Mirian Celeste; LUGAR, EDITORA, ANO.
OTT, Robert Wilian. Ensinando crítica nos museus. In: BARBOSA, Ana Mae. Arte-educação: leituras no subsolo. São Paulo: Cortez, 1997.
PALMA, Mariana. Catálogo da exposição Lumina. São Paulo: Instituto Tomie Ohtake. 2020. Disponível em: <https://www.flipsnack.com/institutotomieohtake/lumina-marianapalma.html>. Acesso em 1 out. 2020.
REBOUÇAS, Moema Martins. Museu de Arte Contemporânea de Serralves: Projectos com Escolas. Palíndromo Nº 10, 2013, CEART/UDESC. SP, 2013.
RIZZI, M. C. S. L & ANJOS, Ana Cristina Chagas dos. Museologia, curadoria e ação educativa. Material da ação Educacional Claretiana - Centro Universitário Claretiano de Batatais. SP, 2013.
SPARKS, G. Coronavirus and Connection to Each Other. Informal Learning Review. A Publication of Informal Learning Experiences. ILR Special Issue 2020.
STUDART, Denise. Pandemia global de Covid-19 e Impactos para os Museus: Crise ou Oportunidade? Disponível em < https://revistamuseu.com.br/site/br/artigos/18-de-maio/18-maio-2020/8539-pandemia-global-de-covid-19-e-impactos-para-os-museus-crise-ou-oportunidade.html>. Acesso em 31 jul. 2020.
SUANO, M. O que é museu. São Paulo: Brasiliense, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Andrea Aparecida Della Valentina, Ivana de Macedo Mattos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista do Colóquio authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.