Female transgressor body
Art created as a denunciation of violence against women in a dialogue with Artemisia Gentilesch
Keywords:
Art, Woman, Denunciation, Confronting violence, TransgressionAbstract
In this article, we intend to analyze in an investigative way, two works by the painter Artemisia Gentilesch, with the objective of proposing a reflection on the feminine artistic creations used as demarcations of denunciation and transgression in the context of the imposition of inferiority of woman. Presenting some personal perceptions resulting from the research process that we use, we will list in this article the importance of verbalizing the violence suffered as an auxiliary tool to transgress the current rules of domination of women. It will also be sought to emphasize that the fight against violence needs to be worked on in the subject-woman so that there is a result of self-worth essential for each woman to recognize herself as a transgressor female body.
Downloads
References
AGNATI, Tiziana. (2000). Sguardo di donna. Art Dossier. Firenze, n 153, pp. 19-31, febraio.
AGNATI, Tiziana. La Fortuna di Artemisia. Art Dossier. Nº 172, pp. 5-47, Novembre, Firenze, 2001.
ARGAN, Giulio Carlo. História da arte italiana: Da Antiguidade a Duccio. Trd. Wilma de Kantinszky. São Paulo: Cosac & Naify. 2003.
___. História da Arte Italiana: de Michelangelo ao Futurismo. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.
BELL, Julian. Uma Nova História da Arte. São Paulo, Martins Fontes, 2008.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre a literatura e a história da cultura. Tradução: Sergio Paulo Rouanet, Prefácio: Jeanne Marie Gagnebin. São Paulo, Ed. Brasiliense, 1987. 3º edição. (Obras escolhidas, v. I)
BÍBLIA SAGRADA. Edição Pastoral. PAULUS – 1990. P. 517- 531/1105 -1107.
GARRARD, Mary DuBose. Artemisia Gentileschi: the image of the female hero in Italian Baroque art. Princeton: Princeton University Press, 1989.
___. Artemísia Gentileschi. Princeton: Princeton University Press.1991.
LOPONTE, Luciana Gruppelli. Docência artista: arte, estética de si e subjetividades femininas. Porto Alegre: UFRGS, 2005. 207 p. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.
TEDESCO, Cristine. Quello che sa fare una donna: um estudo sobre Artemísia Lomi Gentileschi na perspectiva da História. In: Anais eletrônicos do II Encontro história, imagem e cultura visual, 2013, Porto Alegre, p. 1-11.
___. Atti di un processo per stupro: o interrogatório de Artemisia Gentileschi no olhar do gênero. MÉTIS: história & cultura – v. 11, n. 21, p. 245-259, jan./jun. 2012.
___. Artemísia Gentileschi: trajetória, gênero e representações do feminino (1610-1654). Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação em História da Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Brasil. 342f. 2018.
___. “E non dite che dipingeva come un uomo”: história e linguagem pictórica de Artemísia Lomi Gentileschi entre as décadas de 1610 e 1620 em Roma e Florença. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em História. Universidade Federal de Pelotas, Pelotas. 192f. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rosemery Casoli
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista do Colóquio authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.