Images between life and death
reflections from "Resurrection" (1987), by Arthur Omar
DOI:
https://doi.org/10.47456/col.v14i23.44439Keywords:
cinema experimental, fotografia, morteAbstract
This work proposes to analyze how the short film “Ressurreição” (1987), by Arthur Omar, relates to death, through the photographic device. In modernity, the advent of photography suggests new connections between the production of images and death. Is it within this theoretical spectrum, which goes from Walter Benjamin to Roland Barthes, meeting Georges Didi-Huberman, Susan Sontag and Douglas Crimp along the way, that this work will focus on understanding how Arthur Omar and his mortuary photographs deal with death itself? What is the role of the photographic device itself in the relationship proposed here?
Downloads
References
ANDREW, Dudley. As principais teorias do cinema. 2ª ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
AUMONT, Jacques. A imagem. 16ª ed. Campinas: Papirus, 2012.
BARTHES, Roland. A câmara clara. 1ª ed. Lisboa: Edições 70, 2009.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. 1ª ed. Porto Alegre: L & PM Pocket, 2017.
CRIMP, Douglas. Sobre as ruínas do museu. 1ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2015.
DANTO, Arthur. O abuso da beleza. 1ª ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2015.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Cascas. 1ª ed. São Paulo: Editora 34, 2017.
FALCONI, José Luis. What is "Latin American Art" today?. In: ANREUS, Alejandro; GREELEY, Robin Adèle; SULLIVAN, Megan A. (org). A Companion to Modern and Contemporary Latin American and Latina/o Art. 1ª ed. Hooboken: John Wiley & Sons, 2022.
FOSTER, Hal. O retorno do real. 1ª ed. São Paulo: Ubu Editora, 2017.
GINSBERG, Allen. A queda da América. 1ª ed. Porto Alegre: L & PM, 1984.
KAMINSKI, Rosane. Os filmes de Arthur Omar como "formas que pensam" a violência do Brasil nos anos 1980. Intexto, Porto Alegre, n. 48, v. 1, jan./abr., 2020.
KANDINSKY, Wassily. Do espiritual na arte. 1ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
KARDEC, Allan. O evangelho segundo o espiritismo. 7ª ed. Porto Alegre: BesouroBox, 2019.
MORAIS, Frederico. Contra a arte afluente. Vozes, Rio de Janeiro, n. 1, jan/fev., 1970.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. 2ª ed. São Paulo: EXO Experimental, 2009.
SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
VATTIMO, Gianni. A sociedade transparente. 1ª ed. Lisboa: Relógio D'Água Editores, 1992
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Frederico Franco
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista do Colóquio authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.