(Re)Thinking about censorship
art and silencing in the civil-military dictatorship
DOI:
https://doi.org/10.47456/col.v14i24.45406Keywords:
golpe de 1964, manifestações artísticas, censuraAbstract
This paper aims to understand the censorship and repression of the LGBTQIA+ population during the Brazilian dictatorship, taking as a starting point the artistic manifestations of that period. In the beginning of the text, I will briefly discuss the context of that period. I will then analyze the impact that the 1964 coup had on individuals whose sexuality was seen as deviant, dangerous, and an affront to morality and “good customs”. I will conclude the text by drawing a parallel between the period of the Brazilian civil-military dictatorship and the years of Jair Bolsonaro’s government, when we find, in his speeches, a consonance with the dictatorship period; even encouraging his followers to call for the return of the regime responsible for the death, disappearance, and torture of people.
Downloads
References
ABREU, Nuno César. O olhar pornô: a representação do obsceno no cinema e no vídeo. 2°. ed. São Paulo: Alameda, 2012.
ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. Escritos em meio ao fogo: reflexões, intuições e aflições em torno do pós-golpe de Estado de 2016 e da ascensão de Jair Bolsonaro ao poder. Campina Grande: EDUEPB, 2023.
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina- 6°ed. Rio de Janeiro: BestBolso, 2018.
BUTLER, Judith. Discurso de ódio: uma política do performativo. São Paulo: editora Unesp, 2021.
CAIUBI NOVAES, Sylvia. Imagem e ciências sociais: trajetória de uma relação difícil. In: BARBOSA, Andréa; CUNHA, Edgar Teodoro; HIKIJI, Rose Satiko Gitirana (org.). Imagem-conhecimento: antropologia, cinema e outros diálogos. Campinas: Papirus, 2009.
GARCIA, L. Contestação, 1969: Os fios de histórias de filme exilado. Revista Eco-Pós, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 84–96, 2016. DOI: 10.29146/eco-pos.v19i2.4118. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/4118. Acesso em: 2 ago. 2024.
HOOKS, bell. Olhares Negros: Raça e Representação. São Paulo: Editora Elefante, 2019.
JESUS DE, Naine Terena. Olhando para o espelho: Revisão sobre ditos e escritos. In: ALVES, Lindomberto Ferreira; DEGOBI, Poebe Coiote (Orgs.). Arte/Ética/Crítica/Escritura: Que nenhuma voz da realidade humana seja empurrada para baixo do silencio da história - Tomo I. 1° edição. Vitória: Secult/ES & Alves Gráfica e editora, 2023.
NAPOLITANO, Marcos. 1964: História do regime militar brasileiro. São Paulo: Contexto, 2021.
OLIVEIRA NETO, Edival Saraiva De. Outros nordestes possíveis: Gênero e abjeção em Orgia ou o homem que deu cria (1970) e Tatuagem. (2013). Dissertação de mestrado programa de Pós-graduação em sociologia da UECE, Fortaleza, 2023.
QUINALHA, Renan. Contra a moral e os bons costumes: A ditadura e a repressão à comunidade LGBT. São Paulo: Companhia das letras, 2021.
SORLIN, Pierre. Indispensáveis e enganosas, as imagens, testemunhas da história. Revista estudos históricos, v.7, n.13, p.81-96, 1994. Disponível em: https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/1974. Acesso em: 1 ago. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Edival Saraiva de Oliveira Neto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista do Colóquio authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.