The artistic process of drawing in the city of Parintins-AM
from analog to digital
DOI:
https://doi.org/10.47456/col.v14i24.45422Keywords:
desenho, arte, tecnologia, Processo artístico, arte digitalAbstract
This study is the result of an undergraduate research that investigated the relationship between traditional and digital drawing in the artistic production of the city of Parintins, located in the state of Amazonas. Using a qualitative approach, the research involved interviews and questionnaires with artists working in both universes of drawing. Based on authors such as Sílvia Simões (2001), Pedro Costa (2021) and Débora Gasparetto (2013; 2016), the research shows how digital drawing is gradually redefining artistic production and preserving elements of local culture.
Downloads
References
BRAGA, S. I. G. Os bois-bumbás de Parintins. Rio de Janeiro: Universidade do Amazonas, 2002.
CAVALCANTI, M. L. V. de C. O Boi-Bumbá de Parintins, Amazonas: breve história e etnografia da festa. In: História, Ciências, Saúde – Manguinhos, vol. VI (suplemento), pp.1019-1049, setembro, 2000.
COSTA, P. V. T. da. Trajetórias e processos de criação dos artistas plásticos em Parintins. São Paulo: Edua Manaus, 2021.
GASPARETTO. D. A. A arte digital no Brasil e as (re)configurações no sistema da arte. 2016. Tese (Doutorado em Artes Visuais). Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
GASPARETTO. D. A. A arte digital no ecossistema da arte. In: ANPAP – 22º Encontro Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas: Ecossistemas Estéticos, 2013. Disponível em: https://anpap.org.br/anais/2013/. Acesso em: 14 set. 2023.
SIMÕES, S. O desenho na era do digital: rupturas e continuidade. 2001. Dissertação (Mestrado em Artes Digitais – Multimédia). Escola das Artes, Universidade Católica Portuguesa. Disponível em: https://hdl.handle.net/10216/64188. Acesso em: 21 mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Giselle da Costa Reis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista do Colóquio authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.