Lina Bo Bardi's Curatorial and Architectural Combativeness
DOI:
https://doi.org/10.47456/col.v14i24.46608Keywords:
arquitetura, curadoria, Lina Bo Bardi, combatividade, arte e políticaAbstract
This article explores the combative nature of Lina Bo Bardi's work through her conception of architecture, curating and reception as means of intervening in the social fabric and bringing about change. Based on the exhibition "A Mão do Povo Brasileiro" (The Hand of the Brazilian People) at MASP as the main case study of her work as a curator, this article seeks to reflect on the processes of disruptive propositions instilled not only in her conceptions of architecture and curatorship, but also in her work at the Oficina Theatre and the autonomy she sought to confer on the public visiting these exhibition spaces.
Downloads
References
ARTAUD, Antonin. O Teatro e Seu Duplo. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
BO BARDI, Lina. Contribuição propedêutica ao ensino da teoria da arquitetura. São Paulo: S.N., 1957.
BO BARDI, Lina. Teatro Oficina. Lina Bo Bardi/ Edson Elito – São Paulo, Brasil, 1980-1984. Textos: Lina Bo Bardi, Edson Elito e José Celso Martinez Corrêa. Lisboa: Editorial Blau, 1999.
BO BARDI, Lina. Organizado por RUBINO, Silvana; GRINOVER, Marina (Orgs.). Lina por escrito. Textos escolhidos de Lina Bo Bardi. Coleção Face Norte, volume 13. São Paulo: Cosac Naify, 2009.
BO BARDI, Lina. Um balanço dezesseis anos depois. In: Tempos de grossura: o design no impasse. São Paulo: Instituto Lina Bo Bardi e P.M. Bardi, 1994.
BO BARDI, Lina. Aqueles que deveriam ter sido anos de sol, de azul e alegria, eu passei de baixo da terra correndo e descendo sob bombas e metralhas. Curriculum literário. In: Lina Bo Bardi. São Paulo: Instituto Lina Bo e P. M. Bardi, p. 11, 1993.
GONZÁLEZ, Julieta. Quem não tem cão caça com gato. In: PEDROSA, Adriano. A mão do povo brasileiro, 1969-2016. São Paulo: MASP, 2016.
KONDER, Leandro. Os marxistas e a arte: breve estudo histórico-crítico de algumas tendências da estética marxista. 2ª ed. São Paulo: Expressão Popular, 2013.
MARIGHELLA, Carlos. Chamamento ao povo brasileiro. Ubu Editora, 2020.
MAZZUCCHELLI, Kiki. Arquitetura Pobre. Marcelina. Revista do Mestrado em Artes Visuais da Faculdade Santa Marcelina. Ano 5, v. 6 (1. sem. 2011). São Paulo: FASM, 2008.
MIYOSHI, Alexander. Museografias do MASP. Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, UNICAMP. Disponível em: https://www.ifch.unicamp.br/eha/atas/2004/MIYOSHI,%20Alexander%20Gaiotto%20-%20IEHA.pdf. 2005.
NIEMEYER, Oscar. As Curvas do Tempo. Memórias. Rio de Janeiro, 1998. 294p.
PADADAKI, Stamo. The Work of Oscar Niemeyer. Reinhold Publishing Corporation, Nova Iorque, 1950.
PEDROSA, Adriano. A mão do povo brasileiro - 1969-2016. Organizadores: Adriano Pedrosa, Tomás Toledo. São Paulo: MASP, 2016.
PEREIRA, Nathalia Coelho. Concepção arquitetônica e estrutural de duas obras de Oscar Niemeyer: Igreja da Pampulha e Pavilhão da Gameleira. Dissertação de Mestrado, UnB, 2013.
SANTOS, Joel Rufino dos. O encontro com o outro. Instituto CPFL. Disponível em: https://youtu.be/A-0kxcOe_kg. 2004. Acesso em: 02 nov. 2024.
SARTORELLI, César Augusto. Arquitetura de exposições: Lina Bo Bardi e Gisela Magalhães. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pedro Santos Pavioti Vicentin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista do Colóquio authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.