Portraits of the brazilian soul:

the songs of Guinga and Aldir Blanc:

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/col.v14i24.46622

Keywords:

Brazilian popular music, Brazilianness, Guinga, Aldir Blanc

Abstract

This article aims to explore dialogues and connections between the songs of composer and guitarist Carlos Althier de Souza Lemos Escobar, known as Guinga, and the lyrics of poet, writer, and composer Aldir Blanc Mendes, focusing on the idea of Brazilian soul and national identity. For this discussion, excerpts from two songs by the partnership of Guinga and Aldir from the album Delírio Carioca (1993) have been selected: “Visão de Cego” and “Baião de Lacan.” These songs reveal a series of musical and poetic characteristics that resonate with the notion of Brazilian-ness. To support this dialogue, I will reference other authors who also discuss the works of both composers and their intrinsic relationship with Brazilian identity.

Downloads

Author Biography

João Victor Castro Chequetto, PPGA-UFES

Master's student at PPGA-UFES. Graduated in Music from the Federal University of Espírito Santo (2023). Has experience in the area of ​​Arts, with an emphasis on Music. Working mainly in the following areas: Audiotactile Musicology, Musicology, Brazilian Popular Music, Guitar.

References

ADOUR, Fábio. Harmonia e idiomatismo na obra para violão de Guinga. Anais do 17º Colóquio de Pesquisa do PPGM/UFRJ, [s. l.], v. 2 - Processos Criativos, pp. 63-79, 2020.

CABRAL, Sérgio. A música de Guinga: Songbook. Rio de Janeiro: Gryphus, 2003.

CHEQUETTO, João Victor Castro. A relação do idiomatismo no violão com a construção melódica nas canções de Guinga. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Música) - Universidade Federal do Espírito Santo, 2023.

DÁRIO JÚNIOR, Ivan Rubens. Aldir Blanc: artífice das letras, ourives do palavreado. Mnemosine, Rio de Janeiro, v. 16, ed. 1, pp. 361-381, 2020.

GONÇALVES, Fabrício de Araújo César. O ourives do palavreado nas encruzilhadas da linguagem: polifonia e síncope em Aldir Blanc. Criação & Crítica, São Paulo, v. 31, ed. 1, p. 134-153, 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/190100/179405 . Acesso em: 01 nov. 2024.

GUINGA - Delírio Carioca. Documentário. Direção: Trabalho de conclusão do curso de estudantes de Jornalismo de Brasília, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=o_S17gadPzA&t=1009s . Acesso em: 01 nov. 2024.

GUINGA. Delírio Carioca. Rio de Janeiro, 1993. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=tIyVgTCtqfM&list=PL1nql9qUW9J3X7uNEYcxxCv1kF_m-I0HH . Acesso em: 31 out. 2024.

MARQUES, Mario. Guinga: os mais belos acordes do subúrbio. Rio de Janeiro, Gryphus, 2002.

NETO, Bráulio. Velas solta as amarras fonográficas. Jornal do Brasil. 7 de julho de 1996. Hemeroteca Digital Brasileira. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=030015_11&pagfis=186396 . Acesso em: 01 nov. 2024.

PINHO, Marcio Giacomin. O subúrbio e as faces da malandragem na década de 1970 no álbum Tiro de Misericórdia de João Bosco e Aldir Blanc. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, 2014.

ROBERTO, Isabella Cortada. Existe música surrealista? Interseções, cruzamentos, desvios. Cadernos de Literatura Comparada, n. 49, p. 61-73, 2023. DOI https:/doi.org/10.21747/21832242/litcomp49a3 . Disponível em: https://ilc-cadernos.com/index.php/cadernos/article/view/846/854 . Acesso em: 31 out. 2024.

SARAIVA, Chico. Violão-canção: diálogos entre o violão solo e a canção popular no Brasil. Dissertação de mestrado em música. USP. SP, 2013.

SILVA JUNIOR, João Monteiro. Do sertão à nação: a trajetória de vida de Luiz Gonzaga e a nacionalização do baião (1912- 1957). Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual do Ceará, Faculdade de Educação Ciências e Letras do Sertão Central, 2023.

SILVA, Samuel da. Simples e Absurdo: um olhar sobre os aspectos harmônicos da linguagem composicional de Guinga. In: Simpósio Acadêmico de Violão da Embap, VI, 2012, Curitiba. Escola de Música e Belas Artes do Paraná, 2012.

SIQUEIRA, Antonio Carlos. Choro e violão na composição musical de Guinga . Rio de Janeiro. Tese (Doutorado em Música). Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2012.

VIEIRA FILHO, Paulo Barros. A obra musical de Guinga: características estéticas e culturais do CD Noturno Copacabana. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal da Paraíba, 2014.

Published

30-12-2024

How to Cite

Chequetto, J. V. C. (2024). Portraits of the brazilian soul:: the songs of Guinga and Aldir Blanc:. Revista Do Colóquio, 14(24), 30–46. https://doi.org/10.47456/col.v14i24.46622

Issue

Section

Articles