Modernism in Brazil

initial notes for a review of the canon based on mural art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rf.v19i29.40157

Keywords:

muralismo, indústria, circulação, modernidade

Abstract

The purpose of this article is to discuss the importance of mural art for the revision of the historiographical canon regarding modernism in São Paulo. Dealing with the aspects of production and circulation of this production, an analysis is proposed that focuses on the relations between the urban-industrial growth of São Paulo and the mural production, the circulation of this production in periodicals of the time and the strategies involved in the making of the panels. Based on these axes, it is intended to propose new parameters for the analysis of the development of modernism in Brazil, replacing the already consolidated identity matrix with the idea of an experience of modernity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patricia Martins Santos Freitas, DTAM-UFES

PhD Professor at the Arts Center of the Federal University of Espírito Santo (UFES), working in the Department of Art and Music Theory. Post-doctorate in Art, Theory and Criticism at the Museum of Contemporary Art at the University of São Paulo (USP). Master and PhD in History from the State University of Campinas, with an emphasis on the areas of art and culture of the 20th century. She was a visiting researcher at the Department of Art History and Archeology at Columbia University (USA). She worked as a researcher at the Center for the History of Art and Archeology (Unicamp), the Interdisciplinary Center for City Studies (Unicamp) and the Brazilian Committee for the Preservation of Industrial Heritage (TICCIH-Brazil). She has studies in the areas of art history and 20th century culture, decorative arts and modernism.

References

AMARAL, Aracy A. Artes plasticas na semana de 22: subsidios para uma história da renovacao das artes no Brasil. -. 3. ed. - Sao Paulo: Perspectiva, 1976.

BARROS, Regina Teixeira de . As obras da Coleção de Arte da Cidade e o IV Centenário. In: Eduardo Navarro Niero Filho (org).. (Org.). Projeto de Restauro: Painéis e mural do IV Centenário de São Paulo. 1ed.São Paulo: Centro Cultural São Paulo, 2019, v. 1, p. 19-67.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época da possibilidade de sua reprodução técnica (5a versão). In: Estética e sociologia da arte. Edição e tradução João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

CARDOSO, Rafael. Modernidade em preto e branco: Arte e imagem, raça e identidade no Brasil, 1890-1945. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

CLARK, T. J. A pintura da vida moderna: Paris na arte de Manet e de seus seguidores. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.FERNANDES, Fernanda. A Síntese das Artes e a Moderna Arquitetura Brasileira dos anos 1950. Cadernos de Pós-Graduação da UNICAMP, v. 8, p. 71-78, 2006.

DEAN, Warren. A industrialização de São Paulo: 1880-1945. 4. ed. -. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1991.

FREITAS, Patrícia. Muralismo em São Paulo na década de 1950: dois painéis de Candido Portinari. Revista de História da Arte e Arqueologia. Campinas, n.22, pp. 83-104, Julho 2014.

_______________. Muralismo em São Paulo: convergência das artes entre 1950 e 1960. 2017. (tese de doutorado da Universidade Estadual de Campinas). Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/322243. Acesso em: 07 de outubro de 2022.

HARRISON, Charles; FRASCINA, Francis; PERRY, Gill. Primitivismo, cubismo, abstração: começo do século XX. São Paulo: Cosac & Nasif, 1998.

HOBSBAWM, Eric. A Era dos extremos: o breve século XX (1914-1991). São Paulo: Companhia das Letras, 1995.LAFETA, João Luiz. 1930: a critica e o modernismo. São Paulo: Duas Cidades, 1974.

LEMOS, C. Correspondência a Portinari, de 12 de outubro de 1953. Acessada em www.portinari.org, em 05/05/2013.

SANTOS, Anna Maria Affonso dos. John Graz: o arquiteto de interiores. São Paulo. Dissertação de Mestrado na Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAU/USP), 2008. Disponível para acesso em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16133/tde-03032010-112258/pt-br.php. SEGAWA, Hugo. Arquiteturas no Brasil, 1900-1990. São Paulo: EDUSP, 1999.

SIMIONI A. P.; MIGLIACCIO, L.. Art Déco no Brasil: Coleção Fulvia e Adolpho Leirner. São Paulo: Ed. Olhares, 2020.

Published

20-02-2024

How to Cite

Martins Santos Freitas, P. (2024). Modernism in Brazil: initial notes for a review of the canon based on mural art. Revista Farol, 19(29), 218–230. https://doi.org/10.47456/rf.v19i29.40157

Issue

Section

Artigos