Moving spaces with Anna Bella Geiger

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rf.v19i29.43547

Keywords:

Anna Bella Geiger, arte, espaços, feminismos

Abstract

The essay approaches modes of creation by Anna Bella Geiger (Rio de Janeiro, 1933), focusing on problems related to the production of spaces in expanded senses. I present how Geiger articulates a critique of the modes of production of bodies and territories, highlighting her place of action, as an artist working in the Global South. In her passages between modern and contemporary artistic practices, Anna Bella Geiger makes works in conversation with an accurate critique of the stagnant models of femininity, through which women are, historically, removed from the imaginary of artistic creation. Likewise, they problematize spatialities in multiple layers, tensioning binary polarities, such as public/private, superior/inferior.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriela de Laurentiis, FAU-USP/FAPESP

Artist, post-doctoral fellow at FAU-USP and FAPESP scholarship holder. At the same institution, she defended the thesis Espacializaçãos de Anna Bella Geiger: imagination is an act of freedom, carried out with support from FAPESP and CAPES. Author of Louise Bourgeois and feminist ways of creating, with translation into Spanish, result of the master's degree completed at IFCH-UNICAMP, as a FAPESP scholarship holder. Bachelor in Social Sciences from PUC-SP, with academic exchange at Sciences Po Paris.

References

ARENDT, Hannah. A condição humana. Trad. de Roberto Raposo.Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.

ASHTON, D. Anna Bella Geiger. In: COCCHIARALE, Fernando; INTERLENGHI, Luiza (Orgs.). Anna Bella Geiger: Constelações (Catálogo de Exposição). Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna, 1996.

BELTING, Hans. O fim da história da arte. Tradução de R. Nascimento. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Trad. de I. Aron e C. P. B. Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial, 2006.

BOURRIAUD, Nicolas. Pós-produção: como a arte reprograma o mundo contemporâneo. Trad. de D. de Bruchard. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

BRAIDOTTI, Rosi. Diferença, diversidade e subjetividade nômade. In: Revista eletrônica Labrys, Estudos Feministas, Nº 1-2, jul./dez, 2002. Trad. de R. Barbosa Disponível em: <https://medium.com/revistalabrys/diferen%C3%A7a-diversidade-e-subjetividade-n%C3%B4made-2f9e5d9e0bb6>. Acesso em: 30 nov. 2023.

BURGER, Peter. Teoria da vanguarda. Tradução de E. Sampaio. Lisboa: Vega, 1993.

BUTLER, Connie; SCHWARTZ, Alexandra. Modern women: women artists at the Museum of Modern Art. Nova York: Museum of Modern Art, 2010.

CHADWICK, Whitney. Women, art and society. Londres: Thames & Hudson, 2019.

CHIARELLI, Tadeu. Fax para Anna Bella Geiger. In: COCCHIARALE, Fernando; INTERLENGHI, Luiza (Orgs.). Anna Bella Geiger: Constelações (Catálogo de Exposição). Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna, 1996.

COCCHIARALE, Fernando. O sentido constelar na obra de Anna Bella Geiger. In: COCCHIARALE, Fernando; INTERLENGHI, Luiza (Orgs.). Anna Bella Geiger: Constelações (Catálogo de Exposição). Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna, 1996.

DE LAURENTIIS, Gabriela. Espacializações de Anna Bella Geiger: a imaginação é um ato de liberdade. Tese de doutorado defendida na FAU-USP, 2022a. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16136/tde-31032023-192002/pt-br.ph>.

DE LAURENTIIS, Gabriela. Louise Bourgeois e modos feministas de criar. São Paulo: Sobinfluencia, 2022b.

DEUTSCHE, Rosalyn. Público. In: Ideas recibidas. Un vocabulario para la cultura artística contemporánea. Trad. de Marcelo Expósito. Barcelona: MACBA, 2009. Disponível em: <https://www.macba.cat/es/aprender-investigar/publicações/ideias-recibidas-vocabulario-cultura artistica contemporanea >. Acesso em: 29 Nov. 2023.

DEUTSCHE, Rosalyn. Evictions: art and spatial politics. Londres: The MIT Press, 1996.

DIEGO, Estrella. Anna Bella Geiger: geografía física y humana. Madrid: La Casa Encendida, 2017.

DUNCAN, Nancy. (Org.). Bodyspace. Destabilizing geographies of gender and sexuality. Londres e Nova York: Routledge, 2005.

FABBRINI, Ricardo. O fim das vanguardas: da modernidade à pós-modernidade. In: Seminário música, ciência, tecnologia: fronteiras e rupturas 4. São Paulo: USP, 2012.

FITCH, Nick; DINANT, Anne-Sophie. Situações-limite: the emergence of video art in Brazil in the 1970s. In: The Moving Image Review & Art Journal (MIRAJ), Vol. 1, Nº 1, 23, Jan. 2012. Disponível em: <https://doi.org/10.1386/miraj.1.1.59_7 >. Acesso em: 29 Nov. 2023.

GEIGER, Anna Bella. O pão nosso de cada dia e Mesa, friso e vídeo macios. Entrevista a G. De Laurentiis, 29 jan. 2022.

___. Entrevista a Molly. Superfine. In: MoMa Magazine [Online], 23 Ago. 2023. Disponível em: <https://www.moma.org/magazine/articles/940 >. Acesso em: 29 Nov. 2023.

___. Como pássaros ou sobre como as coisas vêm em sentimentos, em crises, em sensações. Entrevista a G. De Laurentiis, 17 jan. 2018a.

___. Espaços: construção moderna no Aterro com ampla vista para o mar, sobretudo com fins culturais. Entrevista a G. De Laurentiis, 31 Jul. 2018e.

___. O pão nosso de cada dia ou uma navalha cortante. Entrevista a G. De Laurentiis, 8 Out. 2018f.

___. Um depoimento. In: NAVAS, Adolfo Montejo (Org.). Anna Bella Geiger: territórios, passagens e situações. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2007.

___. Proposta da exposição Situações-limites. N/P. Arquivo do MAM-RJ, 1975.

GILBERT, Zanna. Os livros de artista de Anna Bella Geiger. In: PEDROSA, Adriano; TOLEDO, Tomás (Orgs.). Anna Bella Geiger: Brasil nativo/Brasil alienígena (Catálogo de Exposição). São Paulo: MASP/Edições SESC, 2019.

GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: RIOS, Flávia; LIMA, Márcia (Orgs.). Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

HARAWAY, Donna. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. In: Cadernos Pagu (5). Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 1995, pp. 7-41.

HOOKS, Bell. Teoria feminista: da margem ao centro. São Paulo: Perspectiva, 2019.

HUYSSEN, Andreas. Mapeando o pós-moderno. In: HOLANDA, Heloisa Buarque de (Org.). Pós-modernismo e política. Trad. de Carlos Moreno. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.

JAREMTCHUK, Dária. Anna Bella Geiger: passagens conceituais. São Paulo: Edusp, 2007.

LOPES, Fernanda. Área experimental: lugar, espaço e dimensão do experimental na arte brasileira dos anos 1970. São Paulo: Prestígio, 2013.

MCDOWELL, Linda. Spatializing feminism: geographic perspectives. In: DUNCAN, Nancy (Org.), Bodyspace: destabilizing geographies of gender and sexuality. Londres e Nova York: Routledge, 2005.

MESQUITA, André. Mapas dissidentes: contracartografia, poder e resistência. São Paulo: Humanitas/FAPESP, 2019.

NAVAS, Adolfo Montejo. In: NAVAS, Adolfo Montejo (Org.). Anna Bella Geiger: uma poética em arquipélago (aproximações). Anna Bella Geiger: territórios, passagens e situações. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2007.

___. In: Anna Bella Geiger: fotografia além da fotografia 1972-2008 (Catálogo de Exposição). São Paulo: Caixa Cultural, 2009.

PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. São Paulo: Contexto, 2008.

___. As mulheres ou os silêncios da história. Bauru: Edusc, 2005.

POLLOCK, Griselda. Vision and difference: feminism, femininity and the histories of art. Nova York: Routledge, 2003.

PONTUAL, Roberto. 39ª Bienal de Veneza. Jornal do Brasil, Caderno B. Rio de Janeiro, 27 Mai., 1980.

RAGO, Margareth. A aventura de contar-se: feminismos, escrita de si e invenções da subjetividade. Campinas: Unicamp, 2013.

___. Feminizar é preciso. Por uma cultura filógina. São Paulo em Perspectiva Vol. 15, Nº 3 – Revista da Fundação Seade, 2001.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.

RICH, Adrienne. Notas para uma política da localização. In: MACEDO, Ana Gabriela (Org.). Gênero, identidade e desejo: antologia crítica do feminismo contemporâneo. Trad. de Maria José da Silva Gomes. Lisboa: Cotovia, 2002.

STEMPEL, Karin. Anna Bella Geiger In: NAVAS, Adolfo Montejo (Org.). Anna Bella Geiger: territórios, passagens, situações. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2007.

TÁVORA, Maria Luisa Luz. Anna Bella Geiger: inquietações do corpo fragmentado. Arte & Ensaios Vol. 7 – Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais - Escola de Belas Artes / Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2001. Disponível em: < https://doi.org/10.37235/ae.n7.7 >. Acesso em: 16 Jan. 2024.

TELLES, Norma. Cartografia brasílis ou: esta história está mal contada (3. ed.). São Paulo: Loyola, 1996.

TRINDADE, Mauro. A recriação do mundo: cartografias poéticas de Anna Bella Geiger. In: Anais do XXXVI Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte. Rio de Janeiro: Comitê Brasileiro de História da Arte (CBHA), 2017 [2016]. Disponível em: <http://www.cbha.art.br/coloquios/2016/anais/pdfs/4_mauro%20trindade.pdf>. Acesso em: 1 Jan. 2024.

TRIZOLI, Talita. Atravessamentos feministas: um panorama de mulheres artistas no Brasil dos anos 60/70. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

WALLACE, Michelle. The politics of location: cinema/theory/literature/ethnicity/sexuality /me. In: Framework: The Journal of Cinema and Media, Nº 36. JSTOR, 1989. Disponível em: <http://www.jstor.org/stable/44111664>. Acesso em: 30 nov. 2023.

WEISMAN, Leslie Kern. Discrimination by design. A feminist critique of the man-made environment. Urbana, Chicago e Springfield: University of Illinois, 1992.

WOLFF, Janet. The invisible flâneuse: woman and the literature of modernity. Theory, Culture & Society, Vol. 2, Nº 3, 1985.

ZANINI, Walter. Artistas do Brasil. In: XVI Bienal de São Paulo (Catálogo de Exposição). São Paulo: Fundação Bienal, 1981.

Published

20-02-2024

How to Cite

Laurentiis, G. de. (2024). Moving spaces with Anna Bella Geiger. Revista Farol, 19(29), 85–102. https://doi.org/10.47456/rf.v19i29.43547

Issue

Section

Seção Temática