Emergency remote teaching: virtualization of life and precarious teaching work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/geo.v1i32.35529

Keywords:

remote teaching, precarious work, geography teachers

Abstract

The Covid-19 pandemic surprised the world, caused changes in ways of life, in labor practices and exposed the inequalities of the current technical-scientific-informational period. In the educational system, teachers needed to reinvent themselves so that the closure of schools would not be so harmful to the teaching-learning process. In this context, the article analyzes the role of Geography teachers during the Covid-19 pandemic based on a brief theoretical discussion on the history of distance education in Brazil, teacher training and teaching knowledge, in order to learn about working conditions of these professionals throughout social isolation. To this end, a questionnaire was applied to geography teachers working in basic education. The results showed difficulties, on the part of the research subjects, with the remote modality, denounced the negligence of the authorities responsible for Education and revealed the teachers' concern in guaranteeing learning conditions for the students, at the same time that their homes became places of work.

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Author Biographies

Ricardo Chaves de Farias, Universidade de Brasília

Mestre em Geografia pela Universidade de Brasília (UnB) na área de concentração em Gestão Territorial e Ambiental com ênfase em Geografia Escolar. Licenciado em Geografia pela Faculdade Projeção (2007). Atualmente é professor de Geografia na rede privada do Distrito Federal e integra o grupo de pesquisa - Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores em Geografia da Universidade de Brasília - GEAF/UnB. Tem experiência na área de Educação em Geografia.

Denise Mota Pereira da Silva, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal

Doutoranda e mestre em Geografia pelo Departamento de Geografia da Universidade de Brasília- UnB. Professora da Secretaria de Estado da Educação de São Paulo - SEESP (2000 a 2012). Pós graduação lato-sensu pela UNICAMP (2007). Atuou em escolas particulares de SP (2005 a 2010). Atualmente é professora da Secretaria de Estado da Educação do Distrito Federal-SEEDF. Coordenadora pedagógica dos anos finais do Ensino Fundamental (2015 e 2016). Membro do Grupo de Pesquisa Ensino Aprendizagem e Formação de Professores em Geografia - GEAF/UnB, do Grupo de Estudos de Cartografia para Escolares - GECE/UFG e Rede Iberoamericana de professores investigadores do Projeto Nós Propomos! Cidadania e Inovação na Educação Geográfica. Possui experiência em metodologias/estratégias de ensino aprendizagem em Geografia para a Educação Básica.

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Published

21-07-2021

How to Cite

CHAVES DE FARIAS, Ricardo; MOTA PEREIRA DA SILVA, Denise. Emergency remote teaching: virtualization of life and precarious teaching work. Geografares, Vitória, Brasil, v. 1, n. 32, p. 240–262, 2021. DOI: 10.47456/geo.v1i32.35529. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/geografares/article/view/35529. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Geografizando a pandemia. Entrelugares do adoecimento existencial