Teaching gene expression: an experience report with an investigative approach

Teaching gene expression: an experience report with an investigative approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/hb.v6i3.47004

Keywords:

investigative activity, biology teaching, genetics, active methodologies, high school

Abstract

The teaching of subjects such as genetics and molecular biology faces significant challenges in the current educational context, especially when it comes to understanding complex topics such as gene expression. Educators need to update their teaching practices to promote more meaningful learning that goes beyond the mere transmission of information. The complexity of content such as gene expression, which involves fundamental concepts ranging from DNA structure to protein synthesis, is crucial to understanding biological processes and must be addressed in an accessible and contextualized manner. Authors highlight the need for more interactive and contextualized pedagogical approaches that stimulate students' curiosity and promote meaningful learning. Inquiry-based teaching, for example, allows students to formulate hypotheses and investigate, promoting more dynamic and meaningful learning. Thus, this report describes a teaching sequence applied in a 11th-grade class at a public state school, based on an investigative approach. The activity sought to stimulate hypothesis formulation using playful and accessible resources and guided discussions. The results indicated that, despite initial difficulties, students demonstrated conceptual advances and growing engagement, demonstrating the potential for effective inquiry-based teaching in the development of scientific and critical thinking.

Author Biographies

  • Samara Cáo Paixão, Profbio/Ceunes/Ufes

    Graduação em Ciências Biológicas (Licenciatura e Bacharelado) pelas Faculdades Integradas São Pedro - FAESA (2017). Especialização em Ensino de Ciências e Biologia e Gestão e Educação Ambiental pelo Centro de Ensino Superior Fabra (2020). Mestranda do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional (Profbio).

  • Débora Barreto Teresa Gradella, Universidade Federal do Espírito Santo, Departamento de Ciências da Saúde

    Possui graduação em Farmácia pela Universidade do Sagrado Coração (1997), habilitação em Análises Clínicas pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (1999), mestrado em Biotecnologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2003) e doutorado em Análises Clínicas pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2007). Atualmente é professora titular da Universidade Federal do Espírito Santo onde desempenha as seguintes funções: professora de Histologia para os cursos de Farmácia e Enfermagem, professora na área de Análises Clínicas para o curso de Farmácia, professora permanente do Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional (Profbio). Desenvolve atividades de ensino, pesquisa e extensão na área de Análises Clínicas, Microbiologia, Biologia Molecular.

References

1. BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc. Acesso em 20 de abril de 2025.

2. COELHO GEP, SILVA PCP, LOPES TFSF. A prática pedagógica do professor mediador e a motivação no processo de ensino e aprendizagem. Rev Cient Espaço Acad 8(2): 1-15, 2018

3. FONSECA TMM. Ensinar - Aprender: Pensando a prática pedagógica. Ponta Grossa: Paraná, 2008, 43p.

4. FREITAS XMS, MACIEL-CABRAL HM, SILVA CC. O ensino do dogma central da biologia molecular: dificuldades e desafios. Educa - Rev Multidiscipl em Educação 7: 452-468, 2020.

5. JUNIOR ANS, BARBOSA JRA. Repensando o Ensino de Ciências e de Biologia na Educação Básica: O caminho para a Construção do Conhecimento Científico e Biotecnológico. Democratizar 3(1): 1-15, 2009.

6. LOPES SMC. Ensino de Genética no Ensino Médio: desafios e novas perspectivas para qualidade da aprendizagem. Res. Soc. Dev 12(1): 1-10, 2023.

7. LOPES W, NASCIMENTO RMM, NAHUM HM. A abordagem dos conteúdos de biologia molecular no ensino médio utilizando metodologias educativas. Rev ENSIN@ UFMS 4(8): 496-520, 2023.

8. LÜDKE M, ANDRÉ MEAD. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986, 975p.

9. MACHADO MH. Uso do vídeo como ferramenta no ensino de genética. Dissertação (Mestrado em Ensino em Ciências da Saúde e do Meio Ambiente), Centro Universitário de Volta Redonda, Volta Redonda, 2012, 83f.

10. MELO JL, CARMO EM. Investigações sobre o ensino de Genética e Biologia Molecular no ensino médio brasileiro: reflexões sobre as publicações científicas. Ciênc e Educ 15(3): 593-611. 2009.

11. MIGUEL KS, CAMPOS IAOB, KNECHTEL CM, FERRAZ DF, DELLA JUSTINA LA. A abordagem didático-investigativa no ensino médio: um estudo acerca do DNA. ETD -Educ. temat. digit 16(2): 327-345, 2014.

12. PARRAT-DAYAN S. A discussão como ferramenta para o processo de socialização e para a construção do pensamento. Educ Rev 45: 13-23, 2007.

13. RODRIGUES TDFFR, OLIVEIRA GS, SANTOS JA. As pesquisas qualitativas e quantitativas na educação. Rev PRISMA 2(1): 154-174, 2021.

14. ROQUE AA, WILL NC, CAETANO LG. No percurso da expressão gênica: uma proposta pedagógica para o ensino de Biologia. Res. Soc. Dev 9(7): e906975090, 2020.

15. VIGARIO AF, CICILLINI GA. Os saberes e a trama do ensino de Biologia Celular no nível médio. Ciênc Educ 25(1): 57-74, 2019.

Published

26-10-2025

How to Cite

Teaching gene expression: an experience report with an investigative approach: Teaching gene expression: an experience report with an investigative approach. (2025). Health and Biosciences, 6(3), 51-62. https://doi.org/10.47456/hb.v6i3.47004

Similar Articles

1-10 of 86

You may also start an advanced similarity search for this article.