Resolução de Problemas em matemática

evidências para caracterização como uma metodologia ativa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i11.35703

Abstract

This article aims to identify characteristics that allow indicating when a Mathematics class based on Problem Solving is associated with an active teaching methodology. To this end, a theoretical study was carried out that fits, as to the objective, as a descriptive research and as to the procedure, as bibliographic, in which the concepts of active methodologies are presented, as well as the Problem Solving as a teaching strategy, defining problem understanding and teaching for and through Problem Solving. The results indicate that the role of the teacher and students, as well as the nature of the proposed mathematical activities, are what define the intended characterization.

Author Biographies

  • Janaína Poffo Possamai, Universidade Regional de Blumenau/Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática

    Pós-doutoranda em Ensino de Ciências pela Universidade Cruzeiro do Sul, sob supervisão da prof. Dr. Norma S. G. Allevato

    Professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática da Universidade Regional de Blumenau

    http://lattes.cnpq.br/9011361495097968

  • Jonathan Gil Müller, Universidade Regional de Blumenau, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática

    Lattes: http://lattes.cnpq.br/2390739704802415

  • Suelen Sasse Stein, Universidade Regional de Blumenau, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática

    http://lattes.cnpq.br/4497025381994403

  • Cíntia Poffo, Universidade Regional de Blumenau, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática

    http://lattes.cnpq.br/4497025381994403

  • Vilmar Ibanor Bertotti Junior, Universidade Regional de Blumenau, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática

    http://lattes.cnpq.br/4352426456934726

Published

30-12-2021

Issue

Section

Artigos