This is an outdated version published on 19-04-2021. Read the most recent version.

TEACHING KNOWLEDGE AND THE TEACHING ACTION OF A RESIDENT TEACHER IN THE CONSTRUCTION OF TEACHING MATERIALS IN THE PEDAGOGICAL RESIDENCY PROGRAM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/pl.v11i27.33867

Abstract

The objective of this article is to present an analysis of the teaching activity, regarding the elaboration of didactic materials, developed by one of the academic participants of the Pedagogical Residency Program, Núcleo/Subprojeto de Letras-Português, carried out by the Federal University of XXXXXX. For this purpose, the article is based on the discussions held within the framework of Sociodiscursive Interactionism (BRONCKART, 2006, 2008), teaching knowledge (HOFSTETTER; SCHNEUWLY, 2009; VANHULLE, 2009), acting as a teacher, didactic repertoire (CICUREL, 2011) and modalizers of acting as a teacher (AUTORA, 2013). The methodology used, of a qualitative-interpretativist character (DENZIN; LINCOLN, 2005), started from the analysis of transcriptions of the presentation of a didactic material prepared and presented by the research collaborator. The analysis of the corpus shows some relevant aspects as to the mobilization of knowledge carried out by PR1 both for planning and for the possible use of the didactic material elaborated, which reveal representations of the actions of this teacher in initial formation regarding the teaching work, sometimes made possible by a set of knowledge that is legitimate to be teaching, sometimes limited by structural conditions that can interfere in the quality of the development of this work in the classroom. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosivaldo Gomes Gomes, Departamento de Letras e Artes - Universidade Federal do Amapá

Doutor em Linguística Aplicada - Universidade Estadual de Campinas/Instituto de Estudos da Linguagem (IEL/UNICAMP) na área de Linguagens e Educação Linguística. Realizou estágio de Pós-doutorado pelo Departamento de Pesquisa e Pós-graduação da Universidade Federal do Amapá, na área de Educação e formação de professores.Atualmente está realizando estágio de Pós-doutoramento no Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará. Professor Adjunto II de Língua Portuguesa e Didática das Línguas do Departamento de Letras e Artes da Universidade Federal do Amapá e do Programa de Mestrado em Letras (PPGLET/UNIFAP), pesquisando sobre educação bilíngue, práticas de letramentos no ensino de Português como LE/L2 e Língua Materna, formação de professores e agir professoral, letramento acadêmico e práticas de leitura e escrita no contexto escolar, análise e elaboração de materiais didáticos. Atuou como formador e coordenador do Programa do Governo Federal Pacto Nacional Pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC/UNIFAP).

Eulália Vera Lúcia Fraga Leurquin, UFC/DLV

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1986), Mestrado (1997) e Doutorado em Educação pela mesma universidade (2001). É professora associado IV da Universidade Federal do Ceará.  Atuou na Université de Bordeaux Montaigne como professora convidada. Coordena o FLAEL - Fórum de Linguística Aplicada e Ensino de Línguas, desde 2006. Líder do GEPLA - Grupo de Estudos e Pesquisas em Linguística Aplicada. Realizou o Estágio de Pós-doutorado na Université Sorbonne Nouvelles Paris III e na Université de Genève. Pesquisas com ênfase no agir professoral, considerando a formação docente e as condições de trabalho do professor e do estagiário, bem como o letramento de ambos. Membro da Academia Cearense de Língua Portuguesa e Membro do grupo gestor da Associação Internacional de Língua Portuguesa. 

Published

19-04-2021

Versions

How to Cite

GOMES, Rosivaldo Gomes; LEURQUIN, Eulália Vera Lúcia Fraga. TEACHING KNOWLEDGE AND THE TEACHING ACTION OF A RESIDENT TEACHER IN THE CONSTRUCTION OF TEACHING MATERIALS IN THE PEDAGOGICAL RESIDENCY PROGRAM. PERcursos Linguísticos, [S. l.], v. 11, n. 27, p. 132–148, 2021. DOI: 10.47456/pl.v11i27.33867. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/33867. Acesso em: 25 nov. 2024.