The use of technologies in adolescent health: integrative literature review

Authors

  • Vinícius de Olivera Muniz Multivix
  • Guilherme Fischer Grechi
  • Rahiane Ribeiro de Aquino dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.47456/rbps.v23i3.34748

Keywords:

Technology, Health Education, Adolescents, Sending of texts messages

Abstract

Introduction: The diversity of use of technologies is presents in the daily routine of teens and requires an assessment about its manipulation for specific professionals due the high physical, psychological and social vulnerability of these community. Objectives: Identify in scientific literature technologies developed and applicable in adolescent health education. Methods: Integrative literature review, containing the analysis of ten articles published in four bases of data between 2015 and 2020, translated in English and Portuguese, through of Health Science descriptors (DeCs): technology, health education, adolescents and sending of texts messages. Results: From ten articles selected, two were in English language (20%) and were developed in the United States of America and eight in Portuguese language (80%) with more prevalence of publication in the year of 2018 with four articles (40%). The technologies addressed were smartphone, interventions though web (blogs), chat, Power point presentations, automatic text messages, games and educative methodologies. Conclusion: The applicability of technologies had a high resonance among the adolescent’s audience. There is an amount limitation of available articles entirely in free form of Brazilian original versions applying technologies in the teen’s health. There is a good acceptance by the adolescents from content by the ludic and attractive way which intensify its assimilation. Others kind of technological tools must be created and spread among the investigated audience at the school and at home.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vinícius de Olivera Muniz, Multivix

Graduação em enfermagem - FAESA

Mestrado em Saúde da Família - UNESA/RJ

References

World Health Organization. Adolescent health [Internet] – [acesso em 22 dez 2020]. Disponível em: URL: http:// www.who.int/topics/adolescent_health/en/.

Brasil. Lei nº. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências [Internet]. Diário Oficial da União 13 jul 1990 [acesso em 10 jan 2021]. Disponível em: URL:http://www. planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm.

Ministério da Saúde (Brasil). Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas e Estratégicas. Proteger e cuidar da saúde de adolescentes na atenção básica [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde, 2017 [acesso em 10 out 2020]. 234p. Disponível em: URL: URL:https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/ proteger_cuidar_adolescentes_atencao_basica.pdf.

Silva MY, Gonçalves DE, Martins ÁKL. Tecnologias educacionais como estratégia para educação em saúde dos adolescentes: Revisão integrativa. Rev Saúde Digit e Tecnol Educ [Internet]. 2020 [acesso em 22 nov 2020];5(1):66–82. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/resdite/article/ view/42427.

Alves AG, Cesar FCR, Martins CA, Ribeiro LCM, Oliveira LM de AC, Barbosa MA, et al. Tecnologia de informação e comunicação no ensino de enfermagem. Acta Paul Enferm [Internet]. 2020 [acesso em 12 nov 2020] 33:eAPE20190138. Disponível em: URL: https:// www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103- 21002020000100462&lng=pt&nrm=iso.

Cavalcante RB, Silva JJ, Martins JRT, Silva TIM, Passos TR, Esteves CJS. Inclusão digital e uso de tecnologias da informação: a saúde do adolescente em foco. Perspect emCienc da Inf [Internet]. 2017 [acesso em 12 set 2020]; 22(4):3–21. Disponível em: URL: http:// portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/ view/2539.

Pissaia LF, Costa AEK, Moreschi C, Rempel C. Tecnologias da informação e comunicação na assistência de enfermagem hospitalar. Rev Epidemiol e Control Infecção [Internet]. 2017 [acesso em 15 dez 2020]; 7(4):203–7. Disponível em: URL: https://online.unisc.br/seer/index. php/epidemiologia/article/view/8959.

Ercole FF, Melo LS de, Alcoforado CLGC. Integrative review versus systematic review. Reme Rev Min Enferm [Internet]. 2014 [acesso em 8 out 2020];18(1):9–11. Disponível em: URL: https://www.reme.org.br/artigo/ detalhes/904

Soares CB, Hoga LAK, Peduzzi M, Sangaleti C, Yonekura T, Silva DRAD. Revisão integrativa: conceitos e métodos utilizados na enfermagem. Rev da Esc Enferm da U S P [Internet].2014 [acesso em 10 out 2020];48(2):335– 45. Disponível em: URL: https://www.scielo.br/scielo. php?pid=S008062342014000200335&script=sci_ arttext&tlng=pt.

Oxford Centre for Evidence-based Medicine: levels of evidence (March 2009) [Internet]. 2009 [acesso em 11 dez 2020]. Disponível em: URL: https://portalarquivos. saude.gov.br/images/pdf/2014/janeiro/28/tabela-nivel-evidencia.pdf.

Santiago RF, Andrade EMLR, Mendes IAC, Viana MCA, Nery IS. Avaliação de objeto virtual de aprendizagem sobre pré-natal para adolescentes grávidas na atenção básica. Acta Paul Enferm [Internet]. 2020 [acesso em 12 nov 2020];33:1-12. Disponível em: URL: https://www. scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103- 21002020000100419&lng=en&nrm=iso&tlng=pt

Serafim ARR de M, Silva ANS, Alcântara CM de, Queiroz MVO. Construção de serious games para adolescentes com diabetes mellitus tipo 1. Acta Paul Enferm [Internet]. 2019 [acesso em 10 nov 2020];32(4):374-81. Disponível em: URL: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S0103-21002019000400374.

Alcântara C, Silva A, Pinheiro P, Queiroz M. Tecnologias digitais para promoção de hábitos alimentares saudáveis dos adolescentes. Rev Bras Enferm [Internet]. 2019 [acesso em 10 out 2020]; 72(2):537-44. Disponível em: URL: https:// www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034- 71672019000200513&lng=es&nrm=iso&tlng=pt.

Ferreira MA, Leandro GB, Fernandes MC, Rolim ALG, Andrade ME. Tecnologias educacionais no empoderamento do adolescente acerca da depressão. Rev Enferm UFPE online [Internet]. 2019 [acesso em 10 out 2020]; 13 (1): 275-80. Disponível em: URL: https://periodicos.ufpe.br/ revistas/revistaenfermagem/article/view/237881.

Santos AS, Sousa GJB, Nicodemos RL, Almeida PC, Chaves EMC, Viana MCA. Comparação Entre Tecnologias Educacionais Sobre Vacinação Contra Papilomavírus Humano Em Adolescentes. Rev Baiana Enfermagem [Internet]. 2019 [acesso em 15 out 2020]; 33: e28054. Disponível em: URL: https://periodicos.ufba.br/index. php/enfermagem/article/view/28054.

Brayboy LM, Mccoy K, Thamotharan S, Zhu E, Gil G, Houck C, et al. The use of technology in the sexual health education especially among minority adolescente girls in the United States. HHS Public Access [Internet]. 2020 [acesso em 16 out 2020]; 30 (5): 305–9. Disponível em: URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/ PMC7123652/

Czerwinski GPV, Cogo ALP. Webquest e blog como es¬tratégias educativas em saúde escolar. Rev Gauch Enferm [Internet]. 2018 [acesso em 17 out 2020];39:e20170054. Disponível em: URL:https://www.scielo.br/scielo.php?s¬cript=sci_arttext&pid=S1983-14472018000100800.

Souza V, Gazzinelli MF, Soares AN, Fernandes MM, Oliveira RNG, Fonseca RMGS. O jogo como estratégia para abordagem da sexualidade com adolescentes: reflexões teórico-metodológicas. Rev Bras Enferm [Internet]. 2017 [acesso em 17 out 2020];70(2):394–401. Disponível em: URL:https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S0034-71672017000200376&lng=en&nrm=i so&tlng=pt.

Aragão J, Gubert F, Torres R, Silva A, Vieira N. O uso do Facebook na aprendizagem em saúde: percepções de adolescentes escolares. Rev Bras Enferm [Internet].2018 [acesso em 18 out 2020];71(2):286-92. Disponível em: URL:https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034- 71672018000200265&script=sci_arttext&tlng=pt

Ranney ML, Freeman JR, Connell G, Spirito A, Boyer E, Walton M, Guthrie KM, Cunningham RM. A Depression Prevention Intervention for Adolescents in the Emergency Department. Physiol Behav [Internet]. 2017 [acesso em 18 out 2020]; 176 (3): 139-48. Disponível em: URL: https:// www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5035565/.

Deguirmendjian S, Miranda FM, Zem-Mascarenhas SH. Serious game desenvolvidos na saúde: revisão integrativa da literatura. J Health Inform [Internet]. 2016 [acesso em 17 mar 2021]; 8 (3): 110-6. Disponível em: URL:http:// www.jhi-sbis.saude.ws/ojs-jhi/index.php/jhi-sbis/article/ view/410/267.

Renau ML, Pesudo M. Analysis of the implementation of a WebQuest for learning English in a secondary school in Spain. IJEDICT [Internet]. 2016 [acesso em 16 mar 2021]; 12 (2): 26-49. Disponível em: URL: https://eric. ed.gov/?id=EJ1111476.

Allaire S, Thériault P, Gagnon V, Lalancette E. Elementary students’ affective variables in a networked learning environment supported by a blog: a case study. CJLT/RCAT [Internet].2013 [acesso em 16 mar 2021];39(3):1-17. Disponível em: URL: https://cjlt.ca/ index.php/cjlt/article/view/26308.

Published

2022-09-12

How to Cite

1.
de Olivera Muniz V, Fischer Grechi G, Ribeiro de Aquino dos Santos R. The use of technologies in adolescent health: integrative literature review. RBPS [Internet]. 2022 Sep. 12 [cited 2024 Jul. 17];23(3):90-100. Available from: https://periodicos.ufes.br/rbps/article/view/34748

Issue

Section

Artigos de Revisão