Common mental disorder among nursing students during the Covid-19 pandemic

Authors

  • Marisangela de Palma Silva Ufes https://orcid.org/0000-0002-2301-3694
  • Kallen Dettmann Wandekoken Universidade Federal do Espírito Santo
  • Rayane Cristina Faria de Souza Faculdade Multivix
  • Flavia Batista Portugal Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.47456/rbps.v26i1.40915

Keywords:

Coronavirus, Nursing students, Social isolation, Disease prevention, Mental disorder

Abstract

Introduction: Common Mental Disorder (CMD), characterized by non-psychotic symptoms, represents a significant demand on healthcare services, both in Brazil, where its prevalence in the general population can reach 50%, and globally, with variations between 14.7% and 21.8%. Amid an ongoing health crisis, such as the Covid-19 pandemic, an exacerbation of emotional instability is expected, especially among university students who face a challenging academic environment, potentially impacting their quality of life and mental health. Objective: To estimate the prevalence of CMD and its associated factors among nursing students at a public university during the Covid-19 pandemic, we conducted a cross-sectional study. Methods: This was a cross-sectional study. Data were collected between May and June 2020, using questionnaires administered to 148 nursing students, and submitted through Google Forms. The instruments used assessed sociodemographic questions and screened for CMD using the Self-Reporting Questionnaire. Results: They revealed an alarming prevalence of Common Mental Disorder, affecting 64.8% of students. Associated factors included the presence of current psychological problems (OR: 4.9; CI: 2.0-12.2) and dissatisfaction with the course (OR: 3.8; CI: 1.6-8.9). Conclusion: A high prevalence of Common Mental Disorder was observed among university students, possibly exacerbated by the global Covid-19 crisis. These results highlight the urgent need for interventions to promote the mental health and well-being of these young people in challenging educational environments and times of crisis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Goldberg D, Huxley P. Common mental disorders: a bio-social model. London: Tavistock; Routledge; 1992.

Penha JRL, Oliveira CC, Sousa JF. Prevalência de transtornos mentais comuns e fatores associados entre universitários. Biomotriz, 2020;14(4):102-13.

Soares, PSM, Meucci, RD. Epidemiologia dos transtornos mentais comuns entre mulheres na zona rural de Rio Grande, RS. Ciênc. Saúde Coletiva, 2020 ago;25(8):3087-95.

Menezes ALA, Correia CRM. Clínica da saúde mental na atenção primária em saúde. Módulo 4 do curso de especialização em saúde mental da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Disponível em: http://repocursos.unasus.ufma.br/especialização_saude_mental/repositorio/mod4_pdf.pdf.

Gomes CFM, Pereira Junior RJ, Cardoso JV, Silva DA. Common mental disorders in university students: epidemiological approach about vulnerabilities. SMAD, Eletrônica Saúde Mental Álcool Drog, 2020;16(1):1-8.

Melo, HE et al. Impacto dos sintomas de ansiedade e depressão na autoeficácia percebida em estudantes de enfermagem. Acta Paulista de Enfermagem, 2021;34.

Matta GC, Rego S, Souto EP, Segata J [eds.]. Os impactos sociais da Covid-19 no Brasil: populações vulnerabilizadas e respostas à pandemia [online]. Observatório Covid-19: Informação para ação na Covid-19 séries, 221 p. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz; 2021. doi: 10.7476/9786557080320

Brasil. Ministério da Saúde. Fundação Oswaldo Cruz. Saúde mental e atenção psicossocial na pandemia Covid-19: recomendações gerais. Rio de Janeiro: Ministério da Saúde, 2020. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/sites/portal.fiocruz.br/files/

Broocks SK, Webster RK, Smith LE, Woodland L, Wessely S, Greenberg N. et al. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet, 2020 mar;395(10227):912-20.

World Health Organization. Mental health and psychosocial considerations during Covid-19 outbreak, mar. 2020.

Hossain MM, Sultana A, Purohit N. Mental health outcomes of quarantine and isolation for infection prevention: a systematic umbrella review of the global evidence. Epidemiol Health, 2020;42(2020038):1-11.

Unesco. Disrupção e resposta educacional à Covid-19. [Internet] 2020 [citado em: 25 mai. 2021]. https://en.unesco.org/themes/education-emergencies/coronavirus-school-closures

Alves EJ, Castro FJ, Vizolli Neto MSA, Nunes SGC. Impactos da pandemia da Covid-19 na vida acadêmica dos estudantes do ensino a distância na Universidade Federal de Tocantins. Aturá: Revista Pan-Amazônica de Comunicação, 2020 ago;4(2):19-37.

G1. Universidades públicas suspendem aulas virtuais em meio ao Coronavírus; particulares se mobilizam contra redução de mensalidades. G1 [Internet] Rio de Janeiro, 27 mar. 2020 [acesso em 20 abr. 2020]. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/03/27/universidades-publicas-suspendem-aulas-virtuais-em-meio-ao-coronavirus-particulares-se-mobilizam-contra-reducao-de-mensalidades.ghtml

Mari JJ, Williams P. A comparison of the validity of two psychiatric screening questionnaires (GHQ12 and SRQ-20) in Brazil, using relative operating characteristic (ROC) analysis. Psychol Med, 1985;15:651-9.

Moraes RSM, Silva DAS, Oliveira WF, Peres MA. Social inequalities in the prevalence of common mental disorders in adults: a population-based study in Southern Brazil. Rev Brasil Epidemiol, 2017;20(1):43-56. doi: 10.1590/1980-5497201700010004

Gonçalves DM, Stein AT, Kapicsinsk F. Avaliação de desempenho do Self-Reporting Questionnaire como instrumento de rastreamento psiquiátrico. Cad Saúde Pública. Fev. 2008;24(2):380-90.

Lopes FM, Lessa RT, Carvalho RA, Reichert RA, Andrade ALM, Micheli D. Transtornos mentais comuns em estudantes universitários: uma revisão sistemática da literatura. Psicol Pesquisa, 2022;16(1):1-23.

Gundim VA, Encarnação JP, Santos FC, Santos JE, Vasconcellos EA, Souza RC. Saúde mental de estudantes universitários durante a pandemia de Covid-19. Rev. Baiana Enferm, 2021;35:e37293.

Rodrigues DS, Cruz DMC, Nascimento JS, Cid MFB. Prevalência de transtornos mentais comuns e fatores associados em estudantes de uma universidade pública brasileira. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 2022;30:e3305. doi: 10.1590/2526-8910.ctoAO252833051

Oliveira EB, Zeitoune RCG, Gallasch CH, Júnior EFP, Silva AVP, Souza TC. Common mental disorders in nursing students of the professionalizing cycle. Revista Brasileira de Enfermagem, 2020;73(1):1-6. doi: 10.1590/0034-7167-2023-0154

Costa KS, Freitas GF, Hagopian EM. Homens na enfermagem: formação acadêmica posterior à graduação e trajetória profissional. Enferm UFPE, 2017 mar;11(3):1216-26.

Suehiro ACB, Andrade KS. Satisfação com a experiência acadêmica: um estudo com universitários do primeiro ano. Psicol Pesq, jul. 2018;12(2):77-86. doi: 10.24879/2018001200200147. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-12472018000200009&lng=pt&nrm=iso

Abramo HW, Venturi G, Corrochano MC. Estudar e trabalhar: um olhar qualitativo sobre uma complexa combinação nas trajetórias juvenis. Novos Estud. Cebrap, set. 2020;39(3):523-42. doi: 10.25091/s01013300202000030004 Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-33002020000300523&lng=pt&nrm=iso

Aragão BS, Alfinito S, Luís CJ. Satisfação com a experiência acadêmica de estudantes do ensino superior. Consumer Behavior Review, 2018;2(2):96-107. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/cbr/article/view/22282.

Osti A, Almeida LS, Chico BM, Oliveira V. Satisfação acadêmica de estudantes universitários: construção de uma escala de avaliação. Educ.: Teor. e Prát. [Internet]. 3 nov. 2020 [citado em: 19 de outubro de 2023];30(63):1-13. https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14704

Souza DC et al. Condições emocionais de estudantes universitários: estresse, depressão, ansiedade, solidão e suporte social. Dissertação (Mestrado em Psicologia). Programa de Pós-graduação em Psicologia, Universidade Federal do Triangulo Mineiro, Uberaba. 2017. Disponível em: http://bdtd.uftm.edu.br/handle/tede/507.

Santos GB, Alves MCGP, Goldbaum M, Galvão CLC, Gianini RJ. Prevalência de transtornos mentais comuns e fatores associados em moradores da área urbana de São Paulo. Brasil. Cad. Saúde Pública, 2019;35(11):1-10.

Santos KMRD, Galvão MHR, Gomes SM, Souza TAD, Medeiros ADA, Barbosa IR. Depressão e ansiedade em profissionais de enfermagem durante a pandemia da Covid-19. Escola Anna Nery, 2021;25:1-15.

World Health Organization. Relatório Mundial de Saúde. Saúde mental: acesso em mar 2022 [Internet]. Geneva. 2022.

Published

2024-08-02

How to Cite

1.
de Palma Silva M, Wandekoken KD, Souza RCF de, Portugal FB. Common mental disorder among nursing students during the Covid-19 pandemic. RBPS [Internet]. 2024 Aug. 2 [cited 2024 Nov. 22];26(1):e40915. Available from: https://periodicos.ufes.br/rbps/article/view/40915

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)