“SÓCIO, LÓGICO!”

An experience for the appreciation of Science and Sociology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/simbitica.v11i2.43079

Keywords:

sociology; scientific divulgation; pedagogical residency; social network

Abstract

The Sócio, Lógico! is a project that aims to promote Science and Sociology, through a profile on the social network Instagram. It is the result of the collective work of coordinating teachers, preceptors and residents participating in the Pedagogical Residency Program (PRP), linked to the degree course in Social Sciences at the State University of Londrina (UEL). The project was designed to play an important role in the training and trajectory of Basic Education students and teachers, consolidating itself as a complementary teaching guide, where themes and debates are presented in an accessible and explanatory way. In this text, the planning and execution stages of the project will be presented, as well as the work methodology used, and the results obtained. The Socio, of course! was born with the purpose of strengthening contact between academic scientific knowledge and that acquired in everyday school life.

Author Biographies

  • Letícia Figueira Moutinho Kulaitis, Universidade Estadual de Londrina

    Doutora em Sociologia (Universidade Federal do Paraná – Brasil). Atua como professora colaboradora do Departamento de Ciências Sociais na Universidade Estadual de Londrina (Área de Metodologia de Ensino em Ciências Sociais).

  • Luana Maria Batista Amancio da Silva, Universidade Estadual de Londrina

    Bolsista Capes CNPq vinculada ao programa Residência Pedagógica, licencianda em Ciências Sociais na Universidade Estadual de Londrina (UEL) e especialista em Comunicação e Cultura Política (UEL).

  • Beatriz Gisele Tobar de Lima, Universidade Estadual de Londrina

    Licenciada em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).  Bolsista Capes - CNPq, vinculada ao Programa de Residência Pedagógica (PRP). 

References

Almeida, Gilmar. (2020). Para o “novo” Ensino Médio, uma “nova” Sociologia. Dissertação (Mestrado Profissional de Sociologia em Rede Nacional). PPGSOCIO, SCH, UFPR, Curitiba. 154 p.

bell hooks. (2013). “Abraçar a mudança. O ensino num mundo multicultural”, in bell hooks Ensinando a transgredir. A educação como prática de liberdade. São Paulo, Martins Fontes, pp. 51-63.

Bourdieu, Pierre. (1983). “Esboço de uma teoria da prática”, in Ortiz, Renato. (Org.). Pierre Bourdieu: Sociologia. São Paulo, Ática, 1983, pp. 46-81.

Braga, Solange N. S.; Mansur; André F. U.; Oliveira, Thiago S. de. (2021). “‘Respeita as mina’: Ensino de Sociologia pelo Instagram como recurso pedagógico à desnaturalização da violência simbólica sofrida por mulheres”. Revista Cocar, v. 15, n. 33, pp. 1-20, 2021. [Consult. 16-10-2023]. Disponível em https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4452

Burawoy, Michael. (2006). “Por uma sociologia pública”. Revista de Ciências Sociais – Política e trabalho, n. 25, pp. 9-50. [Consult. 16-10-2023]. Disponível em https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/politicaetrabalho/article/view/6738

Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de nível superior. (2018) Programa de Residência Pedagógica. [Consult. 20-11-2023]. Disponível em https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programas-encerrados/programa-residencia-pedagogica

Carniel, Fagner; Bueno, Zuleika de Paula. (2018). O ensino de Sociologia e os seus públicos. Educação e Sociedade, v. 39, n. 144, pp. 671-685. [Consult. 16-10-2023]. Disponível em https://doi.org/10.1590/ES0101-73302018186181

Comitê Gestor da Internet no Brasil. (2022). Pesquisa sobre o uso da Internet por crianças e adolescentes no Brasil: TIC Kids Online Brasil 2021. [Consult. 06-04-2024]. Disponível em https://cetic.br/pt/publicacao/resumo-executivo-pesquisa-sobre-o-uso-da-internet-por-criancas-e-adolescentes-no-brasil-tic-kids-online-brasil-2021/

Chevallard, Yves. (1991). La transposicion didactique. Du savoir savant au savoir enseigné. Paris, La Pensée Sauvage.

Freire, Paulo. (2001). “Carta de Paulo Freire aos Professores”. Estudos Avançados, 15 (42), pp. 259-268. [Consult. 16-10-2023]. Disponível em https://www.scielo.br/j/ea/a/QvgY7SD7XHW9gbW54RKWHcL/

Instagram. (2023) Insights sobre a conta. Instagram. [Consult. 27-11-2023]. Disponível em https://creators.instagram.com/grow/insights?locale=pt_BR

La Sociologie est un sport de combat. (2001). Direção: Pierre Carles. França, [s. n.]. [Consult. 16-10-2023]. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=TlbAd2hwQms

Nascimento, Milton; Brant, Fernando. (1981) “Nos bailes da vida”. in Nascimento, Milton. Caçador de Mim. São Paulo, Abril Coleções.

Nascimento, Leonardo Fernandes. (2016) “A Sociologia Digital: um desafio para o século XXI”. Sociologias, Ano 18, nº 41, pp. 216 – 241. [Consult. 16-10-2023]. Disponível em https://bit.ly/4ankriu

Núcleo de Estudos da Violência da Universidade de São Paulo. (2023) Leitura sobre os atentados golpistas de 8 de janeiro. Democracia, notícias. [Consult. 23-11-2023]. Disponível em https://doi.org/10.1590/15174522-018004111

Oliveira, Priscila Patrícia Moura. (2020). Manual Interativo de Utilização do Instagram como ferramenta pedagógica. Rio Pomba. [Consult. 03-04-2024]. Disponível em http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/583194

Organização Pan-Americana da Saúde; Organização Mundial da Saúde. (2020). OMS afirma que COVID-19 é agora caracterizada como pandemia. [Consult. 20-11-2023]. Disponível em https://www.paho.org/pt/news/11-3-2020-who-characterizes-covid-19-pandemic

Silva, Ileizi F. (2005). “A imaginação sociológica: desenvolvendo o raciocínio sociológico nas aulas com jovens e adolescentes”. Minicurso: experiências e práticas de ensino. Curitiba, Simpósio Estadual de Sociologia.

Wright Mills, Charles. (1975). A imaginação sociológica. Rio de Janeiro, Zahar.

Published

08-11-2024

How to Cite

“SÓCIO, LÓGICO!” : An experience for the appreciation of Science and Sociology. (2024). Simbiótica. Revista Eletrônica, 11(2), 182-210. https://doi.org/10.47456/simbitica.v11i2.43079