Women of the Terreiro

the Tambor de Mina as a talisman of re-existence in the quilombola territory of Santa Rosa dos Pretos (Itapecuru-Mirim/MA, Brazil)

Authors

  • Dayanne da Silva Santos Universidade Federal do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.47456/simbitica.v12i1.47222

Keywords:

Mina Drum. Black women. Enchanted. Resistance.

Abstract

This text is a fragment of a doctoral research in Sociology and was only possible due to more than 10 years of writing with quilombola women who are on the front line in the defense of the Santa Rosa dos Pretos quilombola territory, Itapecuru-Mirim/MA, Brazil. This text aims to broaden the debate on the protagonism of quilombola women in their relationship with the quilombola territory and the terreiro. Based on this, Tambor de Mina is a religion of African origin, a safe space and an existential force that emanates from Mother Nature that women activate in the fight against predatory development. Based on the ontologies present in the relationships with the enchanted ones, quilombola women create and recreate possibilities of existence for themselves and their territory. Finally, we consider that this enchanted confluence allows the proposition of other narratives, to speak of us winning, as our master Nêgo Bispo taught us.

Author Biography

  • Dayanne da Silva Santos, Universidade Federal do Maranhão

    Mulher afro-indígena, educadora popular, mãe, socióloga, poeta e de terreiro. Doutora em Sociologia pelo PPGS/UFRGS. Pós-doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais (PPGCSoc/UFMA), pesquisadora engajada na luta antirracista pelo Gedmma/UFMA e do Laboratório Urgente de Teorias Armadas (LUTA/UFRGS).

References

ANJOS, José Carlos G. (2001). “O corpo nos rituais de iniciação do Batuque”. In: Corpo e significado, ensaios de antropologia social. Porto Alegre, EDUFRGS.

ANJOS, José Carlos G. (2006). No território da linha cruzada: a cosmopolítica afrobrasileira. Porto Alegre, Editora da UFRGS/Fundação Cultural Palmares.

EVARISTO, Conceição. (2017). Becos da memória. Rio de Janeiro, Pallas.

FERRETTI, Mundicarmo. (2008). “Lugares sagrados e encantarias maranhenses”. Boletim da Comissão Maranhense de Folclore, nº 40.

SANTOS, Antônio Bispo dos. (2023). A terra dá, a terra quer. São Paulo, Ubu Editora/PISEAGRAMA.

SANTOS, Dayanne da S. (2019). Não se pode entrar em terra de encantado sem permissão: um estudo sobre a relação entre pessoas e encantados na luta pelo território quilombola Santa Rosa dos Pretos (Itapecuru-Mirim/MA). São Luís/MA, UFMA. Dissertação do Programa de Pós-Graduação de Ciências Sociais da UFMA.

SANTOS, Dayanne da Silva. (2024). Ser-natureza como trincheira: a cosmovivência de mulheres linha de frente da defesa do território quilombola santa rosa dos pretos contra o processo de duplicação da br-135 no município de Itapecuru-Mirim/MA, brasil. Tese de doutorado – Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

SESC, Polo Sociocultural Sesc Paraty. (2022). A Fotografia popular por ela mesma. Paraty, RJ, Polo Sociocultural Sesc Paraty.

SILVA, Anacleta Pires; SANTOS, Dayanne da Silva. (2020). Terra de encantados: a luta pela permanência no território Quilombola Santa Rosa dos Pretos (Itapecuru-Mirim/MA). São Paulo, Hucitec.

Published

23-05-2025

How to Cite

Women of the Terreiro: the Tambor de Mina as a talisman of re-existence in the quilombola territory of Santa Rosa dos Pretos (Itapecuru-Mirim/MA, Brazil). (2025). Simbiótica. Revista Eletrônica, 12(1), 134-153. https://doi.org/10.47456/simbitica.v12i1.47222