A secret itinerary: surviving images in Paisagem com dromedário, by Carola Saavedra
DOI:
https://doi.org/10.47456/simbitica.v9i3.39806Keywords:
Arquivo, Imagens sobreviventes, Contemporâneo, Paisagem com dromedárioAbstract
The article focuses on the relationship between the images and the historical-cultural archive, and more specifically the literary one, based on Carola Saavedra's work Paisagem com dromedário. Bearing in mind a contemporary artistic trend of hybridization and reassembly of aesthetic elements, through which boundaries of identity determination are shaken, we seek here to reflect on the surviving forms of images in temporalities intercepted by a certain look at the present. To this end, theorizations around the archive in its relationship with the contemporary trace a peculiar itinerary posed by the field of experience and its forms of resistance. Paisagem com dromedário, a contemporary work, provides precious clues of these ghost-images scratching the archive, opening it up to other possibilities of exploration.
Keywords: Archive; Surviving images; Contemporary; Paisagem com dromedário.
Downloads
References
ANDRADE, Antônio et al (2018), “O contemporâneo”, in A. Andrade et al, Indicionário do contemporâneo. Belo Horizonte, Editora UFMG, pp. 125-163.
AGAMBEN, Giorgio (2009), O que é o contemporâneo e outros ensaios. Chapecó, Argos.
AGAMBEN, Giorgio (2005), Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte, UFMG.
DERRIDA, Jacques (2001), Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Rio de Janeiro, Relume Dumará.
DERRIDA, Jacques (2012), “Rastro e arquivo, imagem e arte. Diálogo”, in G. Michaud, J. Masó e J. Bassas (Orgs.), Pensar em não ver: escritos sobre as artes do visível (1979-2004). Florianópolis, Editora UFSC, pp. 91-144.
DIDI-HUBERMAN, Georges (2011), Sobrevivência dos vagalumes. Belo Horizonte, Editora UFMG.
DIDI-HUBERMAN, Georges (2013), A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro, Contraponto.
DIDI-HUBERMAN, Georges (2015), Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte, Editora UFMG.
FOUCAULT, Michel (1997), Microfísica do Poder. Rio de Janeiro, Graal.
FREIRE, Raúl Rodrigues (2015), Sin retorno: variaciones sobre archivo y narrativa latinoamericana. Adrogué, Ediciones La Cebra.
HARTOG, François (2003), Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. Belo Horizonte, Autêntica.
MARQUES, Reinaldo (2015), Arquivos literários: teorias, histórias, desafios. Belo Horizonte, Editora UFMG.
MIRANDA, Wander Melo (2014), “Formas mutantes”, in A. P. V. Kiffer e F. Garramuño (Orgs.), Expansões contemporâneas. Belo Horizonte, Editora UFMG, pp. 135-152.
SAAVEDRA, Carola (2010), Paisagem com dromedário. São Paulo, Companhia das Letras.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fernanda Gontijo de Araújo Abreu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
b. Compartilhar - copiar e distribuir o material em qualquer meio ou formato.
Adaptar - remix, transformar e construir sobre o material para qualquer finalidade, inclusive comercial.
c. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
d. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the magazine the right of first publication, with work simultaneously licensed under the CCreative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
b. Share - copy and distribute the material in any medium or format.
Adapt - remix, transform and build on the material for any purpose, including commercial.
c. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
d. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).