Situations of art in contemporary times

Notes on the diagnosis of Adorno’s aesthetic theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/sofia.v14n2.48514

Keywords:

cultural industry, disartification of art, end of art, Theodor Adorno

Abstract

The theme of this article will analyze essential aspects of Theodor Adorno's diagnosis of contemporary art, namely, the cultural industry, the disartification of art, the theme of the end of art and the relationship between art and society. Our hypothesis is that all these themes together form an important force field for understanding contemporary art, even today. This theme also reveals the relevance of Adorno's aesthetics for reflection on art.

Author Biography

  • Bruno Luciano de Paiva Silva, Faculdade Famart - MG

    Pós-doutorado em Educação (PUC-MG) e doutor em Filosofia (UFMG). Atualmente, é professor de Filosofia na Faculdade FAMART-MG.

References

ADORNO, Theodor W. Gesammelte Schriften. Edição de Rolf Tiedemann. 20 vols. Frankfurt a.M.: Suhrkamp, 1997.

ADORNO, Theodor W. Ästhetische Theorie. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1973.

ADORNO, Theodor W. Teoria estética. Tradução Artur Morão. São Paulo: Martins Fontes/Edições 70, 1988;

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Tradução Wolgang Leo Maar. São Paulo: Paz e Terra, 1995a.

ADORNO, Theodor W. Notas de literatura. Tradução Jorge de Almeida. São Paulo: Duas Cidades, Ed.34, 2003.

ADORNO, Theodor W; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Tradução Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

ADORNO, Theodor W. Minima moralia: Reflexão a partir da vida lesada. Tradução Gabriel Cohn. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2008.

ADORNO, Theodor W. Negative dialektik. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1982.

ADORNO, Theodor W. Dialética negativa. Tradução Marco Antônio Casanova; revisão técnica Eduardo Soares Neves Silva. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.

ADORNO, Theodor W. Palavras e sinais: Modelos Críticos 2. Tradução Maria Helena Ruschel. Petrópolis: Vozes, 1995b.

ADORNO, Theodor W. Prismas. Crítica cultural e sociedade. Tradução de A. Wernet e J. M. B. Almeida. São Paulo: Ática, 1998.

ADORNO, Theodor W. Filosofia da nova música. Tradução de M. França. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1989.

ADORNO, Theodor W. Para a metacrítica da teoria do conhecimento: estudos sobre Husserl e as antinomias fenomenológicas. Tradução Marco Antônio Casanova; revisão técnica Eduardo Socha. São Paulo: Unesp, 2015.

ADORNO, Theodor W. “Teoria da semiformação”. Tradução Newton Ramos-de-Oliveira; Bruno Pucci; Claudia Barcelos de Moura Abreu. In: PUCCI, Bruno; LASTORIA, Luiz; ZUIN, Antônio (Orgs.). Teoria Crítica e Inconformismo: novas perspectivas de pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2010.

ADORNO, Theodor W. Aspectos do novo radicalismo de direita. Tradução Felipe Catalani. São Paulo: Unesp, 2020.

ADORNO, Theodor W. Estudos sobre a personalidade autoritária. Tradução Virginia Helena Ferreira da Costa; Francisco López Toledo Corrêa; Carlos Henrique Pissardo. São Paulo: Unesp, 2019.

ADORNO, Theodor W. Primeiros escritos filosóficos. Tradução Verlaine Freitas. São Paulo: Unesp, 2018.

ADORNO, Theodor W. Quasi una fantasia. Tradução Eduardo Socha. São Paulo: Unesp, 2018.

ADORNO, Theodor W. Três estudos sobre Hegel. Tradução Ulisses Razzante Vaccari. São Paulo: Unesp, 2013.

ADORNO, Theodor W. As estrelas descem à Terra: a coluna de astrologia do Los Angeles Times: um estudo sobre superstição secundária. Tradução Pedro Rocha de Oliveira. São Paulo: Unesp, 2008.

ADORNO, Theodor W. Ensaios sobre psicologia social e psicanálise. Tradução Verlaine Freitas. São Paulo: Unesp, 2015.

ADORNO, Theodor W. Kierkegaard: construção do estético. Tradução Álvaro Valls. São Paulo: Unesp, 2010.

ADORNO, Theodor W. Introdução à Sociologia. Tradução Wolgang Leo Maar. São Paulo: Unesp, 2008.

ADORNO, Theodor W. Introdução à Sociologia da Música: doze preleções teóricas. Tradução Fernando R. de Moraes Barros. São Paulo: Unesp, 2011.

ADORNO, Theodor W. Berg: o mestre da transição mínima. Tradução Mário Videira. São Paulo: Unesp, 2010.

ADORNO, Theodor W. Indústria cultural. Tradução Vinicius Marques Pastorelli. São Paulo, Unesp, 2020.

ADORNO, Theodor W. BENJAMIN, Walter. Correspondência, 1928-1940. Tradução José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Unesp, 2012.

ADORNO, Theodor W. “Capitalismo tardio ou sociedade industrial”. In: COHN, Gabriel (Org). Theodor Adorno — Sociologia. São Paulo: Ática, 1986. (Coleção Grandes Cientistas Sociais).

ADORNO, Theodor W. Notas de Literatura. Rio de Janeiro: Tempo brasileiro, 1973.

ADORNO, Theodor W. Para que, ainda, Filosofia? Tradução de Newton Ramos de Oliveira e Revisão técnica de Bruno Pucci. Disponível em: http://www.unimep.br/anexo/adm/13032015162212.pdf.

ADORNO, Theodor W. Sem diretriz — Parva Aesthetica. Tradução Luciano Gatti. São Paulo: Unesp, 2021.

ADORNO, Theodor W. Estética: 1958/1959. Buenos Aires: Las Cuarente, 2013. 560p. (Colección Mitma)

ADORNO, Theodor W. Tentativa de entender Fim de Partida. Tradução de Bruno Pucci. Piracicaba: UNIMEP, 2006. Acesso: http://www.unimep.br/anexo/adm/13032015161957.pdf

ALMEIDA, Jorge de. Crítica dialética em Theodor Adorno. São Paulo: Ateliê Editorial, 2007.

ALVES JUNIOR, Douglas Garcia. Dialética da vertigem. Adorno e a filosofia moral. Belo Horizonte: FUMEC, 2005.

ALVES JUNIOR, Douglas Garcia. Depois de Auschwitz: a questão do anti-semitismo em Theodor W. Adorno. São Paulo: Annablume, 2003.

ALVES JUNIOR, Douglas Garcia. (Org.). Os destinos do Trágico. Arte, Vida, Pensamento. Belo Horizonte: Autêntica/FUMEC, 2007.

ALVES JUNIOR, Douglas Garcia. Reconciliação e rememoração da natureza no sujeito: Adorno e a questão da possibilidade da Filosofia. Revista Educação e Filosofia, v. 15, n. 30, p. 117-130, 2001.

ALVES JUNIOR, Douglas Garcia. À semelhança do animal: mimesis e alteridade em Adorno. Remate de Males, Campinas-SP, V 30, n° 1, p. 87-98, 2011.

ANTUNES, Deborah Christina. Por um conhecimento sincero no mundo falso: Teoria Crítica, Pesquisa social empírica e The Authoritarian Personality. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.

BENJAMIN, Walter. Rua de mão única: infância berlinense 1900. Tradução João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BENJAMIN, Walter. O anjo da história. Tradução João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BENJAMIN, Walter. Linguagem, tradução, Literatura (Filosofia, teoria e crítica). Tradução João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

BENJAMIN, Walter. Baudelaire e a modernidade. Tradução João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

BENJAMIN, Walter. Imagens de pensamento. Sobre o haxixe e outras drogas. Tradução João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BENJAMIN, Walter. Estética e Sociologia da arte. Tradução João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão. Tradução João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BARBOSA, Ricardo Corrêa. Dialética da Reconciliação: estudo sobre Habermas e Adorno. Rio de Janeiro: UAPE, 1996.

BERNSTEIN, J.M. “‘O discurso morto das pedras e das estrelas’: A Teoria estética de Adorno”. In: RUSH, Fred (Org.). Teoria Critica. Aparecida, São Paulo: Ideias e Letras, 2008.

COHN, Gabriel. Esclarecimento e ofuscação: Adorno & Horkheimer hoje. Revista Lua Nova, n. 43, p. 5-22, 1997.

DUARTE, Rodrigo. Dizer o que não se deixa dizer: para uma filosofia da expressão. Chapecó: Argos, 2008.

DUARTE, Rodrigo. Mímesis e racionalidade: a concepção de domínio da natureza em Theodor W. Adorno. São Paulo: Loyola, 1993.

DUARTE, Rodrigo. “A autonomia da arte revisitada”. In: BOCCA, f. V. (org). Natureza e liberdade. Curitiba: Champagnat, 2006.

DUARTE, Rodrigo. Adornos: nove ensaios sobre o filósofo frankfurtiano. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1997.

DUARTE, Rodrigo. Indústria cultural: uma introdução. Rio de Janeiro: FGV, 2010.

DUARTE, Rodrigo. “O tema da indústria cultural na Teoria Estética de Theodor Adorno”. In: SANTOS, F. V. dos; NUÑES, C. F. P. (Orgs.). Encontro com Adorno. Rio de Janeiro: Editora Caetés, 2004.

DUARTE, Rodrigo. Teoria Crítica da indústria cultural. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

DUARTE, Rodrigo. “A questão do estilo em Theodor Adorno”. In: PERES, A. M. C; PEIXOTO, S. A.; OLIVEIRA, S. M. P. de (Orgs.). O estilo na contemporaneidade. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2005.

DUARTE, Rodrigo. A desartificação da arte segundo Adorno: antecedentes e ressonâncias. Artefilosofia, n. 12, p. 19-34, 2007.

DURÃO, Fábio A.; ZUIN, Antônio; VAZ, Alexandre F. (Orgs.). A indústria cultural hoje. São Paulo: Boitempo, 2008.

FOSTER, Roger. Adorno: the recovery of experience. New York: State University of New York Press, 2007.

FREITAG, Barbara. A teoria crítica: ontem e hoje. São Paulo: Brasiliense, 1986.

FREITAS, Verlaine. Adorno e a arte contemporânea. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

FREITAS, Verlaine. “Dialética histórica da cultura. Um comentário crítico ao texto Teoria da semiformação, de Theodor Adorno”. In: CHAVES, J. C.; BITTAR, Mona; GEBRIM, V. S. (orgs). Escritos de psicologia, educação e cultura. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2015.

FREITAS, Verlaine. Saber, abstração e poder na Dialética do esclarecimento: um comentário crítico. Revista Veritas, v. 59, n. 2, mai.-ago. 2014. p. 20-45

FREITAS, Verlaine. Fetichismo e regressão musicais em Theodor Adorno. Revista Pensando, v. 8, n. 16, 2017. p. 80-106.

FREITAS, Verlaine. A objetividade negativa do artefato estético. Adorno e os paradoxos da arte como figuração de um sujeito emancipado. Comunicações, Piracicaba, v. 22, n. 3, 2015, p. 9-20.

FREITAS, Verlaine. A arte moderna como historicamente-sublime: um comentário sobre o conceito de sublime na Teoria estética de Th. Adorno. Kriterion, Belo Horizonte, n. 127, p. 157-176, 2013.

GATTI, Luciano. Constelações. Crítica e verdade em Benjamin e Adorno. São Paulo: Loyola, 2009.

GÓMEZ, Vicente. El pensamento estético de Theodor W. Adorno. Madrid: Frónesis, 1998.

HEGEL, G.W.F. Cursos de Estética. São Paulo: Edusp, 1999.

JAMESON, Fredric. O marxismo tardio: Adorno, ou a persistência da dialética. Tradução Luiz Paulo Rouanet. São Paulo: Unesp, 1997.

JANUÁRIO, Adriano. Educação e resistência em Theodor Adorno. São Paulo: Loyola, 2020.

JANUÁRIO, Adriano. Modelo crítico e diagnóstico de tempo presente em Th. W. Adorno. 2016. Tese (Doutorado em Filosofia) — Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Unicamp, Campinas, 2016.

JARVIS, Simon. Adorno: A Critical Introduction. Cambridge: Polity, 1998.

JAY, Martin. As ideias de Adorno. Tradução Adail Ubirajara Sobral. São Paulo: Cultrix, 1988.

JAY, Martin. A imaginação dialética. História da Escola de Frankfurt e do Instituto de Pesquisas Sociais 1923-1950. Tradução Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2008.

JIMENEZ, Marc. Para ler Adorno. Tradução Roberto Ventura. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977.

JIMENEZ, Marc. O que é estética? Tradução Fulvia Moretto. São Leopoldo, RS: Unisinos, 1999.

MENKE, Christoph. La soberanía del arte. La experiencia estética según Adorno y Derrida. Traducción Tomás Bretón. Madrid: Visor, 1997.

NICHOLSEN, Shierry Weber. O sujeito mutilado extinto na arena da experiencia estética. In: DUARTE, Rodrigo; FREITAS, Romero (Orgs). Anais do Congresso Internacional Deslocamentos na arte. Belo Horizonte, 2010. p. 89-102

NOBRE, Marcos (org.). Cursos livre de Teoria Crítica. Campinas, SP: Papirus, 2008.

NOBRE, Marcos Teoria Crítica. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.

NÓBREGA, Francisco Pereira. Compreender Hegel. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

O’CONNOR, Brian. Adorno’s Negative Dialectic: Philosophy and the Possibility of Critical Rationality. Cambridge, MA: MIT Press, 2004.

PADDISON, Max. Adorno’s Aesthetics of music. Cambridge, New York: Cambridge University Press, 1993.

PAUDYAL, Bed P. Mímesis in Adorno’s Aesthetic Theory. Journal of Philosophy: A Cross-Disciplinary Inquiry, v. 4, n. 8, 2009, p. 1-10.

PERIUS, Oneide. Esclarecimento e Dialética negativa. Passo Fundo: IFIBE, 2008.

PETRY, Franciele Bete. “A racionalidade estética em Adorno como possibilidade de superação da crítica à razão instrumental”. In: FELDHAUS, Charles; DUTRA, Delamar José Volpato (Orgs.). Habermas e interlocuções. São Paulo: DWW, 2012.

PETRY, Franciele Bete. A relação dialética entre arte e sociedade em Theodor Adorno. Veritas, v. 59, n. 2, 2014, p. 388-406.

PETRY, Franciele Bete. Belo natural e reconciliação: reflexões a partir da estética de Theodor W. Adorno. Artefilosofia, n. 17, p. 145-156, 2017.

PETRY, Franciele Bete. Experiência e formação em Theodor W. Adorno. Revista Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 29, n. 57, p. 455-488, 2015.

PETRY, Franciele Bete. Além de uma crítica à razão instrumental [tese]; orientador, Alessandro Pinzani. — Florianópolis, SC, 2011. 252 p.

PLATÃO. Fedro. Tradução Pietro Nassetti. São Paulo: Martin Claret, 2001.

PUCCI, Bruno; LASTORIA, Luiz; ZUIN, Antônio (Orgs.) Teoria Crítica e Inconformismo: novas perspectivas de pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2010.

RICHTER, Gerhard. Theory and Nonpropositional Truth Content in Adorno. New German Critique, n. 97, Adorno and Ethics, p. 119 -135, Winter, 2006.

ROSE, Gillian. The Melancholy Science: An Introduction to the Thought of Theodor W. Adorno. Londres: Macmillan, 1978.

RUSH, Fred (ORG). Teoria Critica. Tradução Beatriz Katinsky; Regina Andrés Rebollo. Aparecida, São Paulo: Ideias e Letras, 2008.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Adorno. São Paulo: Publifolha, 2003.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. A Atualidade de Walter Benjamin e de Theodor W. Adorno. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

SILVA, Eduardo Soares Neves. Filosofia e arte em Theodor W. Adorno: a categoria de constelação. 2006. Tese (Doutorado em Filosofia) — Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, UFMG, Belo Horizonte, Brasil, 2006.

SILVA, Raquel Patriota da. Negatividade do Belo. A estética crítica em Theodor Adorno. São Paulo: Opção Livros, 2016.

SÜSSEKIND, Pedro. Teoria do Fim da Arte. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2017.

THOMSON, Alex. Compreender Adorno. Tradução Rogério Bettoni. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2010.

VEGA, Mario Alejandro Molano. Apariencia estética y reconciliación: arte y política em Adorno. Revista de Estudios Sociales, n. 34, p. 81-90, 2009.

WERLE, Marco Aurélio. A poesia na estética de Hegel. São Paulo: Fapesp, 2005.

WERLE, Marco Aurélio. A questão do fim da arte em Hegel. São Paulo: Hedra, 2011.

WERLE, Marco Aurélio. A aparência sensível da Ideia. Estudos sobre a estética de Hegel e a época de Goethe. São Paulo: Loyola, 2013. (Coleção Filosofia).

WICKS, Robert. A estética de Hegel: uma visão geral. In: BEISER, Frederick (Org.). Hegel. São Paulo: Ideias e Letras, 2014.

ZAMORA, José Antônio. Th. W. Adorno. Pensar contra a barbárie. Tradução Antônio Sidekum. São Leopoldo: Nova Harmonia, 2008.

ZUIDEVAART, Lambert. Adorno’s Aesthetic Theory: The Redemption of Ilusion. Cambridge: The MIT Press, 1994.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Indústria cultural e educação. O novo canto da sereia. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Sobre a atualidade do conceito de indústria cultural. Cadernos Cedes, ano XXI, n. 54, p. 9-18, 2001.

Published

06-10-2025

How to Cite

Paiva Silva, B. L. de. (2025). Situations of art in contemporary times: Notes on the diagnosis of Adorno’s aesthetic theory. Sofia , 14(2), e14248514. https://doi.org/10.47456/sofia.v14n2.48514