Economic crises in Brazil and the reforms/counter-reforms of high school education
DOI:
https://doi.org/10.18315/argumentum.v11i3.27092Abstract
Este texto explicita a relação das crises da economia brasileira com as contrarreformas do Ensino Médio. Estabelece, em especial, uma relação possível com duas contrarreformas desse nível da escolarização, inscritas na Lei nº 9.394/2016 e Lei n. 13.415/2017, apontando para a tríplice educação-vida-trabalho promovido por elas. A crise econômica pela qual passou país em décadas anteriores e pela qual tem passado atualmente serviram como justificativas para a emergência das contrarreformas em questão, de modo que a escolarização tenha sido tratada como a solução possível para problemas que são históricos. O programa de cada uma delas impulsiona a constituição de subjetividades que importam ao modelo neoliberal de sociedade que potencialmente se apresenta e se materializa no conjunto de práticas governamentais e de governo da população, constituindo subjetividades alinhadas ao neoliberalismo.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Transfer Agreement
As a condition for submission, the authors must agree with the Copyright Transfer Agreement, by checking the box after reading the clauses.
The author(s) (hereinafter "AUTHOR") hereby agrees to transfer, without any financial compensation, the property of copyrights regarding Argumentum, a journal of the Postgraduate Program in Social Politics (Programa de Pós-graduação em Política Social), Federal University of Espírito Santo (Universidade Federal do Espírito Santo) - Av. Fernando Ferrari, 514 - Goiabeiras 29075-910, Vitória (Brazil), (hereinafter "ARGUMENTUM"), according to the following terms and conditions:
1. I am aware of the terms of "Care Ethics Research Guide" described in the Policies section.
2. AUTHOR warrants to be the writer and copyright holder of the WORK submitted.
3. AUTHOR declares that the WORK does not infringe the rights of third-parties; that the distribution of images (if existent) was authorized; and that AUTHOR assumes total moral and property responsibility for their content.
4. AUTHOR agrees to transfer all the copyrights concerning the WORK to ARGUMENTUM, especially the rights to edit, publish, translate into another language, and reproduce it through any process or technique. ARGUMENTUM becomes the exclusive owner of the rights regarding the WORK, and any total or partial reproduction, in any other medium, printed or electronic, is strictly forbidden without prior written consent by ARGUMENTUM.
5. The copyright transfer is unpaid and, therefore, there will be no monetary compensation whatsoever by ARGUMENTUM in order to use the TEXT.