Scientific outreach in astronomy for children in the pandemic context: a proposal for an elective course for the pedagogy degree

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/Cad.Astro.v5n1.43628

Keywords:

scientific education, teacher training, audiovisual production

Abstract

This article describes an experience developed in the context of an elective course, Scientific Outreach in Astronomy for Children, offered virtually to Pedagogy students at the Federal University of São Paulo (Unifesp) during the second semester of 2021, due to the Covid-19 pandemic. The course covered basic Astronomy concepts to strategies for video production for scientific outreach, facing challenges in the transition from in-person to remote education. The didactic methodology included dividing the course syllabus into three blocks, addressing essential topics for Astronomy Education, and emphasized the flexibility and resilience required in the virtual environment. The course's objectives, such as providing theoretical and practical training, discussing relevant topics for Astronomy Education, and studying proposals for scientific outreach practices, were achieved. The collaborative approach and practical activities stimulated students' critical and scientific thinking, contributing to considering Scientific Outreach as a didactic possibility within science education. The experience reinforced the importance of communication and language in the educational process, even at a distance, and the need to explore technological tools in a creative and efficient manner.

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Author Biographies

Vitor Amorim, Universidade Federal de São Paulo

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), e Licenciado em Ciências da Natureza pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é Professor de Ensino Fundamental e Médio do Governo do Estado de São Paulo.

Giselli Belli, Universidade Federal de São Paulo

Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Licencianda em Pedagogia na Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Licenciada em Química pela Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL), e Tecnóloga em Polímeros pelo Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (FATEC). Atualmente é auxiliar técnico na Secretaria Municipal de Educação de São Paulo.

Emerson Izidoro, Universidade Federal de São Paulo

Doutor em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade de São Paulo (USP), e Licenciado em Física e em Ciências da Natureza também pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é Professor Adjunto do Departamento de Educação da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP).

Rui Manoel de Bastos Vieira, Universidade Federal de São Paulo

Doutor em Ensino de Ciências pela Universidade de São Paulo (USP), Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade de São Paulo (USP), e Licenciado em Física pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é Professor Adjunto do Departamento de Ciências Exatas e da Terra do Instituto de Ciências Ambientais, Químicas e Farmacêuticas da Universidade Federal de São Paulo.

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Published

15-03-2024

How to Cite

[1]
V. Amorim, G. Belli, E. Izidoro, and R. M. de B. Vieira, “Scientific outreach in astronomy for children in the pandemic context: a proposal for an elective course for the pedagogy degree”, Cad. Astro., vol. 5, no. 1, pp. 187–198, Mar. 2024.