O papel do docente na apropriação e oportunização da paisagem urbana como espaço fruitivo criador

The teacher's role in the appropriation and opportunity of the urban landscape as a creative fruitive space

Authors

  • Eloíza Comério Universidade Federal do Espírito Santo
  • Ciliani Celante Eloi Jeronymo PMV

Keywords:

Políticas Públicas;, O papel do docente, Educação Patrimonial

Abstract

concept of landscape and Urban Art. It enhances the teaching role to awaken the feeling of belonging in basic education students from the contact with the public space that surrounds them. It gives students the opportunity to experience heritage education content, through the affective path recorded from interactive activities. The object of this educational action allowed for 'social', 'educational' and 'cultural' dialogue, through teaching intervention, which aims to strengthen the process of creative fruition in the school space from the exploration and knowledge of the urban landscape and its monuments. This educational action in Basic Education allowed the 'literacy of the look', the construction of an affective path and favored the appropriation and proliferation of Heritage Education in the School Curriculum, through intervention activities in methodological practice, and in the teaching role in teaching of art

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eloíza Comério, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestranda em Artes pela Universidade Federal do Espírito Santo-UFES. Pesquisadora de Iniciação Científica (2019/2020) com ênfase em Arte Pública no LEENA/UFES (Laboratório de Extensão e Pesquisa em Artes). Especialista em Psicopedagogia Clínico Institucional; Educação Especial; Gestão escolar; Alfabetização e Séries Iniciais do Ensino Fundamental; Graduada em Artes Visuais pela Universidade Metropolitana de Santos-UNIMES(2010); Graduação em Pedagogia Supervisão Escolar pela Faculdade Castelo Branco-FUNCAB(1999); Coordenadora Pedagógica na EEEFM Geraldo Vargas Nogueira-Rede Estadual de Ensino do Espírito Santo; Professora Mediadora Pós-Graduação Lato Sensu em Cidades Inteligentes- Universidade Federal do Espírito Santo- UFES- Superintendência de Educação a distância vinculada ao UNAC - 2023 - Sistema Universidades; Professora Mediadora da Formação Inicial de Diretores FORDIR- Rede Estadual do Espírito Santo- SEDU/CEFOPE; Professora Convidada e Palestrante no Ensino Superior. Experiência na área de Artes; Gestão Escolar; Alfabetização; Educação Básica: Ensino Fundamental e Ensino Médio.

Ciliani Celante Eloi Jeronymo, PMV

Mestre em História e Crítica da Arte pela Universidade Federal do Espírito Santo e pesquisadora do Laboratório de Extensão e Pesquisa em Artes (LEENA/UFES) desde 2008. Desenvolve pesquisas nas áreas de Arte Pública, Patrimônio Cultural e Processos de Criação. Graduada em Artes Plásticas (2005) e Artes Visuais (2008), também pela Universidade Federal do Espírito. Atua como professora de artes da Educação Básica na Prefeitura Municipal de Vitória desde 2008 e como agente voluntaria na gestão de projetos culturais da Orquestra Acadêmica do Instituto Federal do Espírito Santo desde 2019.

References

DELEUZE, Gilles.; GUATTARI, Felix. O que é a Filosofia? Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Editora 34, 1992., p. 217.

DELEUZE, Gilles; Aula sobre Spinoza, 1978. Acesso em 19/08/2022. Disponível em: https://www.webdeleuze.com/textes/194

POLLAK Michael, Memória e identidade Social, Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol.5, n.10, 1992, p.200-212.

Published

09-08-2023

How to Cite

Comério, E., & Jeronymo, C. C. E. (2023). O papel do docente na apropriação e oportunização da paisagem urbana como espaço fruitivo criador: The teacher’s role in the appropriation and opportunity of the urban landscape as a creative fruitive space . Revista Do Colóquio, 12(21), 11–25. Retrieved from https://periodicos.ufes.br/colartes/article/view/40909