Os Novos Comportamentos da Arte
Keywords:
ARTE, design, Ambiente virtual expositivo, artes híbridasAbstract
Dealing with processes in art and culture and their contemporary aesthetic narratives also involves understanding the new behaviors and meanings of different artistic expressions. Within the current language that reflects the dynamics of the transformations of art and culture, we are able to perceive a growing demand for mediations, and in particular digital art that, duplicated, projected, reproduced, in augmented reality or not, behaves as if it were endless, in mutation. This format of expressing art when presented in large installations reflects these differences and innovations. When we seek to deal with the new narratives of Art and its new aesthetic experiences in relation to the passage of time, we identify new meanings that constitute a new dialogue between artists and artistic making, through history.
Downloads
References
CHIPP, Herschel B. Teorias da Arte Moderna. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
COUCHOT, Edmond. Da representação à simulação: evolução das técnicas e das artes da figuração. In: PARENTE, André (org.). Imagem – Máquina: A era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.
DANTO, Arthur. Arte sem paradigmas e O mundo da arte. Trad. Rodrigo Duarte. Arte Filosofia. n 1. UFOP. 2006. In: DANTO, Arthur. Após o fim da arte: A Arte Contemporânea e os Limites da História. Tradução de Saulo Krieger. São Paulo: Odysseus Editora, 2006.
ECO, Umberto. Abertura, Informação, Comunicação. In: ECO, Umberto. A Obra Aberta. 10 ed. São Paulo: Perspectiva, 2015. p. 143-204.
FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo; Ed. Anna Blume; Imprensa da Universidade de Coimbra, 2012. Capítulo 0. Advertência ao cap. 4. Imaginar. DOI: http://dx.doi.org/10.14195/978-989-26-1129-7.
GELL, Alfred. A rede de Vogel: armadilhas como obras de arte e obras de arte como armadilhas. In: Arte e Ensaios. Revista do Programa de Pós-graduação em Artes Visuais da EBA – UFRJ, ano VIII, nº 8, 2001.
GONZAGA, Ricardo M. Do Significado à significância: o trajeto da arte do espaço semântico ao pragmático. In: III CONGRESSO INTERNACIONAL DE SEMIÓTICA, 2007, Vitória. Anais [...]. Vitória: PPGE/ABES, 2007.
KUSAHARA, Machiko. Sobre a originalidade na Cultura Japonesa. In: KUSAHARA, Machiko. A Arte no Século XXI – A humanização das tecnologias de Diana Domingues. [S.l.]: [s.n.], 1997. p. 247-256.
LÉVY, Pierre. O que é O Virtual? Tradução Paulo Neves Editora 34 2ª edição 2011.
RODRIGUES, Diana (org.). A Arte no Século XXI – A humanização das tecnologias. São Paulo: Fundação Editora da Unesp, 1997. (vários autores)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sandra Regina Bastos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista do Colóquio authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.