Chico Buarque and the “Despite you” of yesterday and today
Keywords:
Direitos Humanos, Democracia, Música, Chico Buarque, Engajamento SocialAbstract
The considerations raised in this work refer to the song “Apesar de você” by Chico Buarque de Hollanda and its relations with protest music in favor of the democratic cause, for the conquest and establishment of Human Rights in a historical, political, and social approach. In this sense, the song “Apesar de você” from Buarque is particularly taken to analyze the artistic and cultural importance of a song that, even after more than half a century of its release, still contributes to the struggle of social and political values and their overlaps.
Downloads
References
AGUIAR, Miriam Bevilacqua. Tempo e Artista: Chico Buarque, avaliador da nossa cotidianidade. 2014, p. 138. Tese (doutorado). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas – USP.
BRASIL. Secretaria de Comunicação Social. Manual de redação: Agência Senado, Jornal do Senado. Brasília: Senado Federal, 2001. Fonte: Agência Senado- https://www12.senado.leg.br/noticias/especiais/arquivo-s/em-68-senado-reage-a-morte-de-estudante/episodio-no-calabouco-no-rio-inflama-manifestacoes-de-rua . Acesso em 06 ev.2023
___. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. DF: Presidência da República, 2016. Disponível em: https://www4.planalto.gov.br/legislacao/portal-legis/legislacao-historica/atos-institucionais
CAMPOS, Augusto.Música popular de vanguarda (Balanço da Bossa). São Paulo: Perspectiva, 1968.
CARLOS Brilhante Ustra (Major Tibiriçá). Disponível em: https://memoriasdaditadura.org.br/biografias-da-ditadura/ustra/. Acesso em 10 nov.2022
CEDEM, Centro de Documentação e Memória da UNESP. DOI-CODI foi instrumento para garantir ditadura civil-militar: Entidades de direitos humanos reivindicam sede de São Paulo para um centro de memória. 2018. Disponível em: https://www.cedem.unesp.br/#!/noticia/272/doi-codi-foi-instrumento-para-garantir-ditadura-civil-militar/. Acesso em: 04/03/2023.
DE OLIVEIRA, Adriano Dantas. A repressão das paixões: análise retórico-discursiva da canção buarqueana “Apesar de você”. In: CUNHA, C.L.; PIRIS, E.L.; CARLOS, J.T. (Orgs.). Abordagens metodológicas em estudos discursivos. São Paulo: Editora Paulistana, , p. 30-44, 2010.
FAUSTO, Boris. História do Brasil. São Paulo: Edusp, 2009, p.408
FILHO, William Helal. Não sou um compositor de protesto: Uma entrevista da época da ditadura com Chico Buarque, que faz 75 anos hoje. 19 jun. 2019. : Disponível em: https://blogs.oglobo.globo.com/blog-do-acervo/post/nao-sou-um-compositor-de-protesto-uma-entrevista-da-epoca-da-ditadura-com-chico-buarque-que-faz-75-anos-hoje.html. Acesso em 05 mar. 2022
MEMORIAL da Resistência, 10 anos: presente! São Paulo: Memorial da Resistência de São Paulo. Martín-Baró, Ignácio. (1998). http://memorialdaresistenciasp.org.br/lugares/destacamento-de-operacoes-internas-do-centro-de-operacoes-para-a-defesa-interna-doi-codi-sp/. Acesso: 04 mar. 2023
MORATELLI, Valmir. A bizarra decisão judicial contra Chico Buarque. 30 nov. 2022. Disponível em: https://veja.abril.com.br/coluna/veja-gente/a-bizarra-decisao-judicial-contra-chico-buarque/. Acesso em: 06 mar. 2023.
PORTELA, Júlia. O que era Comando de Caça aos Comunistas, sigla pichada na sede do PDT. 30 ago. 2021. Disponível em: https://www.metropoles.com/brasil/o-que-era-comando-de-caca-aos-comunistas-sigla-pichada-na-sede-do-pdt. Acesso em: 07 mar.2023
ROSELL, M. R. O projeto frustrado de Apesar de Você: A canção de Chico Buarque e o processo de redemocratização brasileiro. Epígrafe, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 117-130, 2014. DOI: 10.11606/issn.2318-8855.v1i1p117-130. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/epigrafe/article/view/79668. Acesso em: 2 ago. 2023.
SGANZERLA, R. B. O PAPEL DOS ATOS INSTITUCIONAIS NA PRIVAÇÃO DE GARANTIAS FUNDAMENTAIS DURANTE O PERÍODO DE DITADURA MILITAR NO BRASIL. Anais do Congresso Brasileiro de Processo Coletivo e Cidadania, [S. l.], n. 3, p. 297–304, 2016. Disponível em: https://revistas.unaerp.br/cbpcc/article/view/502. Acesso em: 2 ago. 2023.
SOULAGES, François. Estética e método. Ars, São Paulo, ano 2, n.4, p. 19-41, 2004.
SOUZA, Jessé. A radiografia do golpe. Rio de Janeiro: LeYa, 2016.
VAZ, Gil Nuno. O Campo Sistêmico da Canção. Opus, n. 7, Curitiba, 2000. Disponível em: https://www.anppom.com.br/revista/index.php/ opus/article/ viewFile/98/80. Acesso em 02/01/2023
ZAN, José Roberto. Música Popular Brasileira, Indústria Cultural e Identidade. EccoS Revista Científica, vol. 3, núm. 1, junho, 2001, pp. 105-122.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Karina Ribeiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista do Colóquio authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.