The several times I painted myself around

an analysis of self-portrait

Authors

Keywords:

autorretrato, processo de criação, artes visuais, memória

Abstract

This work aims to present and analyze self-portraits taken between 2016 and 2021, with the aim of creating a reflection on the creative and memory process. In the first part, the debate addresses self-portrait and the historical context, with special attention to the end of the 19th and beginning of the 20th century. Secondly, the discussion focuses on what defines the self-portrait, what its creative process involves and how memory influences its production. To conclude, based on the self-portraits, an analysis was carried out, thinking mainly about the artistic and creative process involved in each of them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Betânia e Silva, Programa Associado de Pós-Graduação em Artes Visuais UFPE/UFPB

PhD in Education from UFMG with a sandwich internship at the École Normale Supérieure in Paris. by UFPE. She develops research on memory themes; teacher training; history of art education; pedagogical practices in art.

Beatriz Costa da Silva Silvestre, Universidade Federal de Pernambuco

Bachelor in Visual Arts from the Federal University of Pernambuco - UFPE.

References

ABREU, Simone Rocha de. Autorretrato: Inventando a si mesmo. Anais, 2011. Disponível em: <http://anpap.org.br/anais/2011/pdf/chtca/simone_rocha_de_abreu.pdf>. Acesso em: 18 Outubro de 2021.

BORTULUCCE, V. O artista e o seu meio social: considerações acerca da pintura auto-retrato com cigarro de Edvard Munch. Encontro de História da Arte, Campinas, SP, n. 4, 2008, pp. 88. Acesso em: 10 mar. 2022.

CANTON, Kátia. Auto retrato espelho de artista, Tese de Livre Docência, Escola de Comunicações e Artes/ Universidade de São Paulo (ECA- USP), 2002

CANTON, Kátia. Novíssima arte brasileira: um guia de tendências. São Paulo: Iluminuras, 2000.

FERRAZ, João. O Expressionismo, a Alemanha e a “Arte Degenerada”. CADUS. Revista de História, Política e Cultura, n. 1, São Paulo, 2015. Disponível em: <https://colegiodearquitetos.com.br/wp-content/uploads/2017/03/23725-61310-1-SM.pdf>. Acesso em: 22 Fev. 2022.

GOMPERTZ, Will. Isso é arte? Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor Ltda. 2013.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Editora DP&A, 2005.

HERVOT, Brigitte Monique. Georges Gusdorf e a autobiografia. Lettres Françaises, n. 14, Araraquara: Faculdade de Ciências e Letras-UNESP, 2013.

JACINTO, J. Arder de mão. repositorio.ul.pt, 2013. Disponível em: <https://repositorio.ul.pt/handle/10451/8940> Acesso em: 04 Mar. 2022

JARDIM, Hiáscara Alves Pereira; IFES. A exteriorização da memória pessoal em Nazareth Pacheco. Anais, 2017. Disponível em: <http://anpap.org.br/anais/2017/PDF/S11/26encontro______JARDIM_Hi%C3%A1scara_Alves_Pereira.pdf>. Acesso em: 7 Mar. 2022.

JUNG, Carl Gustav. O Espírito na Arte e na Ciência. Petrópolis, Rio de Janeiro. Vozes, 4° edição. 2011

MAIA, Denise Diniz. Vista do O retrato genial de Vincent van Gogh: Self - Revista do Instituto Junguiano de São Paulo, 2018. Disponível em: <https://self.ijusp.org.br/self/article/view/36/171>. Acesso em: 23 Fev. 2022.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes, 1993.

RAMOS, José Artur. O Auto-Retrato como Consciência da Nossa Vida. Philosophica: International Journal for the History of Philosophy, v. 21, n. 42, p. 93–105, 2013. Disponível em: <https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/24707/1/Artur%20Ramos%2093-105.pdf>.

VAN GOGH, Vincent. Cartas a Theo. 1 ed. Porto Alegre: L&PM Editores, 2015.

Published

29-12-2023

How to Cite

Silva, M. B. e, & Silvestre, B. C. da S. (2023). The several times I painted myself around: an analysis of self-portrait. Revista Do Colóquio, 13(22), 170–192. Retrieved from https://periodicos.ufes.br/colartes/article/view/43100