Transience of the body, performativity of psychosocial landscapes and subjectivations on the surface of the skin
lines of force of a body in a state of performance
DOI:
https://doi.org/10.47456/col.v14i24.45405Keywords:
Rubiane Maia, performance, arte contemporânea, clínica de si, modos de vidaAbstract
This article explores three lines of poetic force present in the work of artist Rubiane Maia: the transience of the body, the performativity of psychosocial landscapes and subjectivations on the surface of the skin. Through a theoretical exercise, different concepts are related to highlight these forces in her performances. The works “Skin. Surface. Market” (2006), “Wedding Rehearsal” (Vermelho-Mulher) (2011) and “O Jardim” (The Garden) (2015) are analyzed as case studies, elucidating such reflections. It is argued that these lines converge to consolidate performance as a space for the creation of new ways of being and existing in the world.
Downloads
References
ACÁCIO. Leandro Geraldo da Silva. O teatro performativo: a construção de um operador conceitual. 2011. 93 f. Dissertação (Mestrado em Artes/Teatro) – Programa de PósGraduação em Artes, Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.
AUSTIN, John Langshaw. Quando dizer é fazer. Tradução Danilo Marcondes de Souza Filho Artes Médicas: Porto Alegre, 1990.
BARTHES, Roland. Cy Twombly ou non multa sed multum. In: BARTHES, Roland. O Óbvio e o Obtuso: ensaios críticos III. Tradução Léa Novaes. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990. p. 143-160.
BORBA, Rodrigo. A linguagem importa? Sobre performance, performatividade e peregrinações conceituais. Cadernos Pagu, Campinas, n. 43, p. 441-473, jul./dez. 2014.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
DELEUZE, Gilles. Spinoza e as três “Éticas”. In: DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. Tradução Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 1997. p. 156-170.
DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: lógica da sensação. Tradução Roberto Machado. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editores, 2007.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia? Tradução Bento Prado Jr. E Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Editora 34, 1992.
DOMINGUES, Leila. À flor da pele: subjetividade, clínica e cinema no contemporâneo. Porto Alegre: Sulina, 2010a.
DOMINGUES, Leila. Subjetivações à flor da pele. In: Informática na educação – teoria & prática, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 67-79, jul./dez. 2010b.
DOMINGUES, Leila. Ensaios de subjetivação: ethopoética, cartografemas e ethografias. In: LEÃO, Adriana et al. (org.). Produção de subjetividade e institucionalismo: experimentações políticas e estéticas. Curitiba: Appris, 2017. p. 181-197.
FOUCAULT, Michel. O nascimento da clínica. Tradução Roberto Machado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1977.
HARDT, Michael. Gilles Deleuze – um aprendizado em filosofia. Tradução Sueli Cavendish. São Paulo: Editora 34, 1996.
OLIVEIRA, Andréia Machado; FONSECA, Tania Mara Galli. Corpo, imanência e arte. Vazantes, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 29-47, 2018.
PRECIOSA, Rosane. Rumores discretos da subjetividade: sujeito e escritura em processo. Porto Alegre: Sulina, 2010.
ROLNIK, Suely. Uma insólita viagem à subjetividade: fronteiras com a ética e a cultura. In: LINS, Daniel (org.). Cultura e subjetividade: saberes nômades. Campinas: Papirus, 1997. p. 25-34.
ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade, 2011.
SCHECHNER, Richard. Performance studies: an introduction. London & New York: Routledge, 2013.
SILVA, Rubiane Vanessa Maia da. Desvios, sobre arte e vida na contemporaneidade. 2011. 142 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Institucional) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia Institucional, Departamento de Psicologia, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2011.
SPINOZA, Benedictus de. Ética. Tradução Tadeu Thomaz.Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
VILLEGAS, Estela Vale. Interfaces performance e jogo: a partir dos estudos da performance de Richard Schechner. 2018. 184 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Instituto de Filosofia, Arte e Cultura, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lindomberto Ferreira Alves

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista do Colóquio authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.