Transience of the body, performativity of psychosocial landscapes and subjectivations on the surface of the skin

lines of force of a body in a state of performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/col.v14i24.45405

Keywords:

Rubiane Maia, performance, arte contemporânea, clínica de si, modos de vida

Abstract

This article explores three lines of poetic force present in the work of artist Rubiane Maia: the transience of the body, the performativity of psychosocial landscapes and subjectivations on the surface of the skin. Through a theoretical exercise, different concepts are related to highlight these forces in her performances. The works “Skin. Surface. Market” (2006), “Wedding Rehearsal” (Vermelho-Mulher) (2011) and “O Jardim” (The Garden) (2015) are analyzed as case studies, elucidating such reflections. It is argued that these lines converge to consolidate performance as a space for the creation of new ways of being and existing in the world.

Downloads

Author Biography

Lindomberto Ferreira Alves, PPGArtes-UFPA/FAPESPA

Curator, artist-educator and researcher. PhD student in Arts at PPGArtes-UFPA (FAPESPA scholarship holder). Master in Arts at PPGA-UFES [2020]. Bachelor in Visual Arts from Centro Universitário Araras Dr. Edmundo Ulson - UNAR/SP [2020] and Bachelor in Architecture and Urbanism from UFBA [2013]. Member of the research groups: Curatorship and Contemporary Art (UFES) and Conversations: Contemporary Philosophy, Training and Art (UFPA). Member of the study group Deleuze: Learning, Art and Education (UFPA). Member of the collectives Furtacor and Baile. Author of the book Rubiane Maia: corpo em estado de performance [SECULT/ES, 2021].

References

ACÁCIO. Leandro Geraldo da Silva. O teatro performativo: a construção de um operador conceitual. 2011. 93 f. Dissertação (Mestrado em Artes/Teatro) – Programa de PósGraduação em Artes, Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

AUSTIN, John Langshaw. Quando dizer é fazer. Tradução Danilo Marcondes de Souza Filho Artes Médicas: Porto Alegre, 1990.

BARTHES, Roland. Cy Twombly ou non multa sed multum. In: BARTHES, Roland. O Óbvio e o Obtuso: ensaios críticos III. Tradução Léa Novaes. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990. p. 143-160.

BORBA, Rodrigo. A linguagem importa? Sobre performance, performatividade e peregrinações conceituais. Cadernos Pagu, Campinas, n. 43, p. 441-473, jul./dez. 2014.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

DELEUZE, Gilles. Spinoza e as três “Éticas”. In: DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. Tradução Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 1997. p. 156-170.

DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: lógica da sensação. Tradução Roberto Machado. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editores, 2007.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia? Tradução Bento Prado Jr. E Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Editora 34, 1992.

DOMINGUES, Leila. À flor da pele: subjetividade, clínica e cinema no contemporâneo. Porto Alegre: Sulina, 2010a.

DOMINGUES, Leila. Subjetivações à flor da pele. In: Informática na educação – teoria & prática, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 67-79, jul./dez. 2010b.

DOMINGUES, Leila. Ensaios de subjetivação: ethopoética, cartografemas e ethografias. In: LEÃO, Adriana et al. (org.). Produção de subjetividade e institucionalismo: experimentações políticas e estéticas. Curitiba: Appris, 2017. p. 181-197.

FOUCAULT, Michel. O nascimento da clínica. Tradução Roberto Machado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1977.

HARDT, Michael. Gilles Deleuze – um aprendizado em filosofia. Tradução Sueli Cavendish. São Paulo: Editora 34, 1996.

OLIVEIRA, Andréia Machado; FONSECA, Tania Mara Galli. Corpo, imanência e arte. Vazantes, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 29-47, 2018.

PRECIOSA, Rosane. Rumores discretos da subjetividade: sujeito e escritura em processo. Porto Alegre: Sulina, 2010.

ROLNIK, Suely. Uma insólita viagem à subjetividade: fronteiras com a ética e a cultura. In: LINS, Daniel (org.). Cultura e subjetividade: saberes nômades. Campinas: Papirus, 1997. p. 25-34.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade, 2011.

SCHECHNER, Richard. Performance studies: an introduction. London & New York: Routledge, 2013.

SILVA, Rubiane Vanessa Maia da. Desvios, sobre arte e vida na contemporaneidade. 2011. 142 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Institucional) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia Institucional, Departamento de Psicologia, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2011.

SPINOZA, Benedictus de. Ética. Tradução Tadeu Thomaz.Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

VILLEGAS, Estela Vale. Interfaces performance e jogo: a partir dos estudos da performance de Richard Schechner. 2018. 184 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Instituto de Filosofia, Arte e Cultura, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2018.

Published

30-12-2024

How to Cite

Alves, L. F. (2024). Transience of the body, performativity of psychosocial landscapes and subjectivations on the surface of the skin: lines of force of a body in a state of performance. Revista Do Colóquio, 14(24), 11–29. https://doi.org/10.47456/col.v14i24.45405

Issue

Section

Articles