Entre ruídos e ruínas

Olvido (1987-1989) de Cildo Meireles

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rf.v18i26.40819

Keywords:

Cildo Meireles, povos originários, sonoro, dizimação indígena, Olvido (1987-1989)

Abstract

This paper analyses Olvido (1987-1989), a work in which Cildo Meireles approaches indigenous decimation from the point of view of sound (SCHAFER, 2011), visuality and also smell, highlighting the impact of colonization in the Americas. We resorted to MoMA archives, from the Memória Lage collection and to an interview conducted by us with the artist (2020). We problematize how the life of native peoples was valued in colonial processes, highlighting the friction between white-European culture and indigenous cosmogony.

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Author Biography

Caroline Alciones de Oliveira Leite, Fundação CECIERJ

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ. Seus interesses de pesquisa no Doutorado giram em torno da obra do artista Cildo Meireles.

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Published

15-06-2022

How to Cite

Leite, C. A. de O. (2022). Entre ruídos e ruínas: Olvido (1987-1989) de Cildo Meireles. Farol, 18(26), 87–93. https://doi.org/10.47456/rf.v18i26.40819

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Section

Seção Temática