ART, TRAINING AND TRANSFORMATION IN THE TRAJECTORY OF THREE CONTEMPORARY BRAZILIAN ARTISTS

Authors

  • Regina Johas DEART/UFRN
  • Menna Barreto Menna Barreto Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ)
  • Graziela Kunsch Artista
  • Fábio Tremonte ECA-USP

DOI:

https://doi.org/10.47456/rf.v1i23.34032

Keywords:

Arte contemporânea, Arte educação, Arte em contexto, artivismo

Abstract

Art, academic training and transformation are the escape lines of the interviews with three contemporary Brazilian artists: Jorge Menna Barreto, Graziela Kunsch and Fábio Tremonte. Jorge Menna Barreto's work draws possibilities for us to answer this question. Placing itself on the boundaries between art and life, his projects, intertwined with a strong educational vocation, deal with poetic and artistic thinking based on the notions of diversity and forestry. The formative and transforming character of art is also decisive to the artist, activist, teacher and researcher Graziela Kunsch. Her production is closely related to political and social contexts and allows us to reflect on the possibilities of bringing changes to society, since it promotes questions capable of inciting social transformations.Fábio Tremonte talks about his artistic propositions and a “do-together” in times of pandemic. Starting from his previous experience at Escola da Floresta, in which he proposes an ecology of knowledge as a counterpoint to the epistemological domain coming from the north, the artist explains his new projects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Regina Johas, DEART/UFRN

Artista visual e pesquisadora. Pós-doutorado (UNESP- 2019-2020). Doutora (2004) e Mestre em Artes Visuais pela Escola de Comunicações e Artes/USP, graduada em Artes Visuais pela Fundação Armando Álvares Penteado (FAAP) e especializada em História da Arte pela Universidade de Colônia, Alemanha. Professora adjunta em regime de dedicação exclusiva no DEART/UFRN.

Menna Barreto Menna Barreto, Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ)

Artista e professor adjunto no Departamento de Linguagens Artísticas do Instituto de Artes da UERJ desde abril de 2015.

Graziela Kunsch, Artista

São Paulo, 1979. Artista, educadora, mãe. Mestre e Doutora pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP).

Fábio Tremonte, ECA-USP

Artista, educador e pesquisador. Doutorando em Artes Visuais na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Junta gente para fazer junto na cozinha, na escola, na pista de dança. Prefere escrever em portunhol.

References

Conferir texto completo.

Published

24-01-2021

How to Cite

Johas, R., Menna Barreto, M. B., Kunsch, G. ., & Tremonte, F. (2021). ART, TRAINING AND TRANSFORMATION IN THE TRAJECTORY OF THREE CONTEMPORARY BRAZILIAN ARTISTS. Farol, 16(23), 114–152. https://doi.org/10.47456/rf.v1i23.34032

Issue

Section

Entrevistas

Most read articles by the same author(s)