A Invisibilidade da arte indígena contemporânea no Currículo Paulista de Arte
DOI:
https://doi.org/10.47456/rf.v1i25.36548Keywords:
Temática indígena, Currículo Paulista, Cadernos do Aluno, Artes Visuais, AudiovisualAbstract
The Student's Notebook is a document that aims to assist in the development of the skills proposed by the São Paulo Art Curriculum and consists of Learning Situations, with proposals for activities to be put into practice in the classroom. The objective of this article is to propose an analysis of the activities suggested in Caderno do Aluno, from the 8th year of Elementary School, to understand how indigenous visual arts are approached. Such analysis will be based on comparing the skills proposed by the Currículo Paulista de Arte with the video material available in these notebooks. The hypothesis intended here is to show that the indigenous visual arts are silenced, made invisible and treated as a subterfuge to comply with a mandatory law, otherwise, for example, we would have the contemporary artistic productions of the indigenous people themselves as material for study.
Downloads
References
ARAUJO, Ana Carvalho Ziller de. Cineastas indígenas: um outro olhar. Guia para professores e alunos. Ana Carvalho Ziller de Araújo, Ernesto Ignácio de Carvalho, Vincent Robert Carelli. Olinda, PE : Vídeo nas Aldeias, 2010.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: [http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf]. Acesso em: 06 jul. 2018.
BRASIL. Lei n. 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Altera Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”. Diário Oficial República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 mar. 2008.
KOPENAWA, Albert, BRUCE, Davi. A queda do céu: Palavras de um xamã yanomami. 1a edição. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. 1ª edição. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
KRENAK, Ailton. A vida não é útil. 1ª edição. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
LAGROU, E. Arte indígena no Brasil: agência, alteridade, relação. Belo Horizonte: Editora C/Arte, 2009.
MANCINI, Ana Paula G.; TROQUEZ, Marta C. C. Desconstruindo estereótipos: apontamentos em prol de uma prática educativa comprometida eticamente com a temática indígena. Tellus, ano 9, n. 16, jan./jun. 2009. PP. 181-206.
MUNDURUKU, Daniel. As literaturas indígenas e as novas tecnologias da memória. In: DELGADO, Paulo Sérgio. JESUS, Naine Terena (Org). Povos Indígenas no Brasil: Perspectiva no fortalecimento de lutas e combate ao preconceito por meio do audiovisual. Curitiba, PR: Brazil Publishing, 2018.
NEIRA, M. G. A proposta curricular no estado de São Paulo na perspectiva dos saberes docentes. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 25, p. 23-27, nov. 2011.
PEREIRA, Eliete S. Mídias nativas: a comunicação audiovisual indígena: o caso do projeto Vídeo nas Aldeias. C-legenda, Niterói, n. 23, p. 61-72, nov. 2010. Disponível em: http://www.ciberlegenda.uff.br/index.php/revista/article/view/133/49. Acesso em: 16 mar. 2019.
RUSSO, Kelly. PALADINO, Mariana. A lei n. 11.645 e a visão dos professores do Rio de Janeiro sobre a temática indígena na escola. Rev. Bras. Educ. [online]. 2016, vol.21, n.67, pp.897-921. ISSN 1809-449X. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782016216746.
SANTOMÉ, J. T. As Culturas Negadas e Silenciadas no Currículo. In: SILVA, T. T. S. (org.). Alienígenas na sala de aula. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
SÃO PAULO (Estado). Orientações Curriculares e Didáticas de Arte para o Ensino Fundamental - Anos Iniciais. Carlos Eduardo Povinha e Roseli Ventrella (coord); Maria Terezinha Teles Guerra et al. (textos). São Paulo: SE/CGEB 2015.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Currículo do Estado de São Paulo: Linguagens e suas tecnologias / Secretaria da Educação; coordenação geral, Maria Inês Fini; coordenação de área, Paulo Miceli. – 1. ed. atual. – São Paulo: SE, 2011.
SILVA, Tomas Tadeu da. Documentos de Identidade: Uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors of works submitted to Revista Farol authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.