A Invisibilidade da arte indígena contemporânea no Currículo Paulista de Arte

Authors

  • Elisângela de Freitas Mathias PPGAV/CEART/UDESC

DOI:

https://doi.org/10.47456/rf.v1i25.36548

Keywords:

Temática indígena, Currículo Paulista, Cadernos do Aluno, Artes Visuais, Audiovisual

Abstract

The Student's Notebook is a document that aims to assist in the development of the skills proposed by the São Paulo Art Curriculum and consists of Learning Situations, with proposals for activities to be put into practice in the classroom. The objective of this article is to propose an analysis of the activities suggested in Caderno do Aluno, from the 8th year of Elementary School, to understand how indigenous visual arts are approached. Such analysis will be based on comparing the skills proposed by the Currículo Paulista de Arte with the video material available in these notebooks. The hypothesis intended here is to show that the indigenous visual arts are silenced, made invisible and treated as a subterfuge to comply with a mandatory law, otherwise, for example, we would have the contemporary artistic productions of the indigenous people themselves as material for study.

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Author Biography

Elisângela de Freitas Mathias, PPGAV/CEART/UDESC

Doutoranda no PPGAV/CEART/UDESC, mestra em Ensino de Artes, pelo PROF-ARTES, no Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista - UNESP/São Paulo (2016-2018). Especialista em Linguagens da Arte pelo Centro Universitário Maria Antônia-USP (2013). Licenciada em Educação Artística com habilitação em Artes Visuais pela Universidade Estadual Paulista - UNESP/Bauru (2005), Bacharel e Licenciada em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista - UNESP/Marília (1999). Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Artes Plásticas, Arte Educação e Aprendizado do Desenho de Humor. Atualmente é titular de cargo efetivo como Professora na Secretaria de Educação do Estado de São Paulo.

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Published

20-06-2022

How to Cite

Mathias, E. de F. . . (2022). A Invisibilidade da arte indígena contemporânea no Currículo Paulista de Arte. Farol, 17(25). https://doi.org/10.47456/rf.v1i25.36548

Issue

Section

Artigos