Herança + O Fabuloso Inventário das Obras do Meu Avô:

a cidade como legado da arte de construir

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rf.v18i27.40097

Keywords:

Inventário, Cidades, Construtores, Bienal , Arquitetura

Abstract

Since the installation“Herança + O Fabuloso Inventário das Obras do Meu Avô”, mounted at the 13th International Architecture Biennial of São Paulo (2022), this article seeks to offer a provocation about the invisibility of construction workers in the debate, in the historiography , in memory and in the curatorship of architecture and urbanism. Starting from the intertwined relationship between life, work and the art of building, the granddaughter-authors mobilized research, family archives and institutional documents to shape the installation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Leandro Pereira, Faculdade de Arquitetura/UFB

Professora Adjunta da Faculdade de Arquitetura da Universidade Federal da Bahia e Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da UFBA. Pesquisa a intersecção de temas vinculados ao urbanismo, planejamento urbano; direito à cidade; questões étnico-raciais, gênero e diversidade; história urbana; narrativas multimídias; literatura; e artes visuais.

Mariana Leandro Pereira, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Escola da Cidade, São Paulo

Pesquisadora independente, graduada em Direito pelo Centro de Ensino Superior de Vitória (2016) e Pós-graduada em Mediação, Gestão e Resolução de Conflitos.

References

BENTO, Cida. O pacto da branquitude. - 1ª ed, São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

CHENG, Irene; DAVIS II, Charles L.; WILSON, Mabel O. Race and Modern Architecture: A Critical History from the Enlightenment to the Present. - University of Pittsburgh Press: Pittsburgh, 2020.

GATES, Theaster. et. al. The "Art" Of Black Visual Archives - Who Has Them? Where Are They?. The HistoryMakers. <https://www.youtube.com/watch?v=QLUxYIdbf6M> . Acessado em 09 de outubro de 2022.

HARTMAN, Saidiya. Vidas Rebeldes, Belos Experimentos. Histórias Íntimas de Meninas Negras Desordeiras, Mulheres Encrenqueiras e Queers Radicais. - 1.ed. - São Paulo: Editora Fósforo, 2022.

HOOKS, b. (1995) Art on my mind: visual politics. New York: New Press.

MCKITTRICK, Katherine. Dear April: The Aesthetics of Black Miscellanea. Antipode, 54: 3-18.2022. < https://doi.org/10.1111/anti.12773>. Acessado em 09 de outubro de 2022.

MOTTA, Aline. Filha Natural. Vídeo, 15:52min. <http://alinemotta.com/Filha-Natural-Natural-Daughter>. Acessado em 09 de outubro de 2022.

PEREIRA, Edimilson de Almeida. Caderno de retorno. - 2. ed. - Salvador: Ogum’s Toques Negros, 2017.

Published

22-09-2023

How to Cite

Pereira, G. L., & Pereira, M. L. (2023). Herança + O Fabuloso Inventário das Obras do Meu Avô:: a cidade como legado da arte de construir. Farol, 18(27), 37–43. https://doi.org/10.47456/rf.v18i27.40097

Issue

Section

Seção Temática