Entre a teoria e a prática da mediação cultural
apontamentos a partir do FACTORS 8.0
DOI:
https://doi.org/10.47456/rf.v18i27.42070Keywords:
Cultural Mediation. Art and Technology. Virtual Exhibition. Audiences. Pandemic.Abstract
In this article, I address the cultural mediation project developed during the eighth edition of the Festival of Art, Science, and Technology - FACTORS 8.0, which took place in 2021 on Instagram and YouTube. My aim is to stimulate a critical reflection on the mediation strategies employed in art exhibitions, particularly in online showcases, during the period of social isolation resulting from the pandemic. To achieve this, I draw upon the realms of Art and Cultural Mediation as a theoretical foundation, and expound upon my involvement with the festival's educational team, analyzing the project's implementation and discussing the observed gap between the team's expectations and the reality of proposal execution. Finally, I emphasize the need for the creation of specific metrics to assess project reach, genuine engagement, and audience experience in these events.
Downloads
References
BIANCONI, M. Lucia; CARUSO, Francisco. Educação não-formal. Cienc. Cult., São Paulo, v. 57, n. 4, p. 20, 2005. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252005000400013&lng=en&nrm=iso.
COCCHIARALE, F. Sobre a relação entre arte e a palavra (o olhar e a explicação) In: PÁDULA, C; TORNAGHI, M.; QUEIROZ, T. (Orós.). O Mundo é mais do que isso: mediação e a complexa rede de significações da arte e do mundo. Rio de Janeiro: EAV, 2014.
DISSERTAÇÃO da autora.
FACTORS 8.0 [recurso eletrônico]: é Bienalsur: Festival de Arte, Ciência e Tecnologia / organização: Nara Cristina Santos, Mariela Yeregui. – Santa Maria, RS: Ed. PPGART, 2021. 1 e-book: il. Disponível em: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/740/2021/12/Ebook-Factors-8.0.pdf.
LABART. Página do Laboratório de pesquisa onde realizou-se o festival FACTORS 8.0 no Instagram. Disponível em: https://www.instagram.com/labart.ufsm/.
SANTOS, Nara Cristina. História da Arte e Tecnologia: um estudo a partir do percurso de Diana Domingues. XXVI Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte, 2006. Disponível em:http://www.cbha.art.br/coloquios/2006/pdf/54_XXVICBHA_Nara%20Cristina%20Santos.pdf.
SOGABE, Milton. Falsa interface como recurso poético na obra interativa. ARS (São Paulo) [online]. 2014, vol.12, n.24, pp.62-69. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ars/v12n24/1678-5320-ars-12-24-00062.pdf.
SOGABE, Milton. O público na estrutura da obra Metacampo. In SANTOS, Nara. 24º Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas. Santa Maria, RS. 2015. Pág. 1533-1549. Disponível em: http://anpap.org.br/anais/2015/comites/cpa/milton_sogabe.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors of works submitted to Revista Farol authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.