The Education as life skills
as costs enter art, communication and education
DOI:
https://doi.org/10.47456/rf.v19i29.42933Keywords:
communication, arts, education, new technologies, networksAbstract
A Rhizome-education starts from the excerpts and inspirations from the perspectives of Deleuze, Guattari, Certeau, Foucault, Derridà, Freire, Didi-Huberman and many Other theoretical intercessors who help us to give new meaning to the arts, communication and education in transdisciplinary, critical contexts and political. Based on the research method with everyday life, our objective is to seek protagonism, creativity and innovation in media appropriation, as forms of resistance and creation of pedagogies in networks.
Downloads
References
AUGÉ, Marc. Não lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Trad. Maria Lúcia Pereira. Campinas, SP: Papirus, 2018.
BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e Simulação. Lisboa: Relógio D´água, 1991.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 2. Morar, cozinhar. Petrópolis: Vozes, 1996.
COSTELLA, Antônio F. Da caverna à galáxia. Comunicação em debate. São Paulo: Moderna, 1997.
DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. 5 ed. São Paulo: Perspectiva, 2009.
DELUZE, G e GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Volume 01. São Paulo: Ed.34, 1995.
DELUZE, G e GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. São Paulo: Autêntica, 2014.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.
FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. São Paulo: Edições Loyola, 1996.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GHIGLIONE, Davide. Confundir arte com pornografia é ridículo: a polêmica em escola nos EUA com estátua nua de Michelangelo. BBC News Brasil: publicado em 28.03.2023. Acesso em https://www.bbc.com/portuguese/articles/czq9032de8go
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. Trad. Susana Alexandria. São Paulo: Aleph, 2008.
LEVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
MARX, Karl e ENGELS, Friedrich. O manifesto comunista. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. - 2.ed. – São Paulo: Cortez, 2000.
RABELO, Cláudio. A estratégia do cafezinho. Rio de Janeiro: Alta Books, 2023.
SPINOZA, Baruch. Ética. Tradução de Tomás Tadeu da Silva. São Paulo: Autêntica, A1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors of works submitted to Revista Farol authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.