The Education as life skills

as costs enter art, communication and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rf.v19i29.42933

Keywords:

communication, arts, education, new technologies, networks

Abstract

A Rhizome-education starts from the excerpts and inspirations from the perspectives of Deleuze, Guattari, Certeau, Foucault, Derridà, Freire, Didi-Huberman and many Other theoretical intercessors who help us to give new meaning to the arts, communication and education in transdisciplinary, critical contexts and political. Based on the research method with everyday life, our objective is to seek protagonism, creativity and innovation in media appropriation, as forms of resistance and creation of pedagogies in networks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cláudio Renato Zapalá Rabelo, DepCom-UFES

Adjunct Professor at the Department of Social Communication at the Federal University of Espírito Santo (UFES) since 2016, where he leads the Creative Technologies Studies Laboratory. He also served as an adjunct professor, for four years, in the Department of Communication Sciences at the Federal University of Santa Maria (UFSM-RS), where he was Leader of the Center for Studies in Contemporary Advertising and New Media. Post-doctorate in Cultural Studies (PACC/UFRJ); PhD in Education (PPGE/UFES). Master in Literary Studies (UFES, 2005). Postgraduate in Marketing and Information Technology (UFES, 2001) and graduated in Social Communication /Hab. Advertising and Propaganda (UFES, 1999).

References

AUGÉ, Marc. Não lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Trad. Maria Lúcia Pereira. Campinas, SP: Papirus, 2018.

BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e Simulação. Lisboa: Relógio D´água, 1991.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 2. Morar, cozinhar. Petrópolis: Vozes, 1996.

COSTELLA, Antônio F. Da caverna à galáxia. Comunicação em debate. São Paulo: Moderna, 1997.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. 5 ed. São Paulo: Perspectiva, 2009.

DELUZE, G e GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Volume 01. São Paulo: Ed.34, 1995.

DELUZE, G e GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. São Paulo: Autêntica, 2014.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GHIGLIONE, Davide. Confundir arte com pornografia é ridículo: a polêmica em escola nos EUA com estátua nua de Michelangelo. BBC News Brasil: publicado em 28.03.2023. Acesso em https://www.bbc.com/portuguese/articles/czq9032de8go

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. Trad. Susana Alexandria. São Paulo: Aleph, 2008.

LEVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MARX, Karl e ENGELS, Friedrich. O manifesto comunista. São Paulo: Paz e Terra, 2021.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. - 2.ed. – São Paulo: Cortez, 2000.

RABELO, Cláudio. A estratégia do cafezinho. Rio de Janeiro: Alta Books, 2023.

SPINOZA, Baruch. Ética. Tradução de Tomás Tadeu da Silva. São Paulo: Autêntica, A1998.

Published

20-02-2024

How to Cite

Rabelo, C. R. Z. (2024). The Education as life skills: as costs enter art, communication and education. Farol, 19(29), 171–184. https://doi.org/10.47456/rf.v19i29.42933

Issue

Section

Artigos